Byggahus.se
Kanske är en knepig eller lustig fråga men måste ventilera den, då jag vet varken ut eller in längre.

Står nu inför valet o kvalet att köpa loss min bros andel gällande radhus byggt 79, trä stomme, pålad betongplatta, frånluftsvärmepump - vattenburen elvärme, NIbe F 370 etc.
Mycket är original som tak, badrum, kök, etc.


Tanken att köpa ut min bror är lockande, bor idag i renoverad hyresrätt för 8300 mån.
och kommer väl runt 1000kr billigare undan per månad eller samma belopp.
Jag äger 50 % vilket ger ett förmånligt pris att köpa utan han, rör sig om 1,7- 2 miljoner.
Är ensamstående o kommer bara ca 300 tusen o renovera för, vad bör man prioritera?

Och jag som inte är så händig vågar man sig på o köpa ett hus eller skall man sälja o köpa
bostadsrätt... eller skall man köpa o se, skiter det sig eller blir det för mycket får man väl sälja säger
en sida av mig, kan ju inte förlora så mycket om köper det för halva värdet?

Vore önskvärt o höra lite tankar o funderingar från er i frågan.

Tack för era synpunkter.
 
Om du har den budgeten, så bör du nog ha förmåga/lust att göra en del av renovering själv. Annars blir det tuft. Men är det en budget efter att du lånat så mycket du får låna, eller har du en möjlighet att öka insatsen?
 
Köp om det inte riskerar relationen med din bror.

Är det ett föräldrahem kan det vara väldigt känsligt om du har råd att köpa ut din bror men han inte har råd att köpa ut dig, då är det bättre att sälja och köpa en annan fastighet.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Två vägar framåt;
1. Sälj tillsammans. Då får du 1.7-2 MSEK till nytt boende som kanske inte är i renoveringsbehov.
2. Är motsvarande radhus värda en bra bit norr om 4 MSEK, köp ut honom. För 300 kSEK får du nytt kök, badrum och en del ytskikt. Bo sedan där och känn på radhuslivet. Om det inte är din grej, sälj med lite extra pengar över.
 
Allt går om man vill, men hur villig/intresserad är du av att lära dig renovera själv? Med flera större jobb på gång som badrum, tak mm så lär 300 000 snabbt gå åt om du ska leja bort allt.
 
H hempularen skrev:
Om du har den budgeten, så bör du nog ha förmåga/lust att göra en del av renovering själv. Annars blir det tuft. Men är det en budget efter att du lånat så mycket du får låna, eller har du en möjlighet att öka insatsen?

Hej,


Måla om tapetsera lägga golv har inga problem med o behöver inte lyx renovera, tänkte fixa tak som samfälligheten har gått ihop o fått offert.
Är målat o rengjort för ca 12 år sen , men det det är på sluttampen.
kanske kan komma totalt 400, men behöver inte göra allt på en gång.
 
K Kane skrev:
Två vägar framåt;
1. Sälj tillsammans. Då får du 1.7-2 MSEK till nytt boende som kanske inte är i renoveringsbehov.
2. Är motsvarande radhus värda en bra bit norr om 4 MSEK, köp ut honom. För 300 kSEK får du nytt kök, badrum och en del ytskikt. Bo sedan där och känn på radhuslivet. Om det inte är din grej, sälj med lite extra pengar över.
de radhus värda en bra bit norr om 4 MSEK, köp ut honom. För 300 kSEK får du nytt kök, badrum och en del ytskikt. Bo sedan där och känn på radhuslivet. Om det inte är din grej, sälj med lite extra pengar över.[/QUOTE]

Hej,

Fått värdering på 3,5 av mäklaren , banken värdera den dock till 3.8 milj konstigt nog.
Booli - Bostadssajten med flest hus och lägenheter till salu
De andra radhus som har sålts ligger runt allt från 3,6 till 4.3 för det som är totalrenoverade.
 
  • Gilla
bygging_1919
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Köp om det inte riskerar relationen med din bror.

Är det ett föräldrahem kan det vara väldigt känsligt om du har råd att köpa ut din bror men han inte har råd att köpa ut dig, då är det bättre att sälja och köpa en annan fastighet.
Min bror har redan hus , lägenhet i spanien samt båt så det har nog inga problem att jag köper ut han från föräldrahemmet.
 
Niklas_R Niklas_R skrev:
de radhus värda en bra bit norr om 4 MSEK, köp ut honom. För 300 kSEK får du nytt kök, badrum och en del ytskikt. Bo sedan där och känn på radhuslivet. Om det inte är din grej, sälj med lite extra pengar över.
Hej,

Fått värdering på 3,5 av mäklaren , banken värdera den dock till 3.8 milj konstigt nog.
Booli - Bostadssajten med flest hus och lägenheter till salu
De andra radhus som har sålts ligger runt allt från 3,6 till 4.3 för det som är totalrenoverade.[/QUOTE]
 
  • Radhus med röd träfasad och vita fönsterramar, frostat buskage framför huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radhus med röd fasad och tegeltak, frostig gräsmatta framför, vinterdag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blåsalvia
  • Laddar…
Hm tycker banken du har råd att köpa så kan det väl vara läge.
Renovering ska du nog inte oroa dig för, finns viljan så kan du lära dig. Och allt behöver väl inte göras direkt. Kan väl vara trevligt att fixa med sitt eget hus.
Blir det helt galet så säljer du och har sen en grundplåt att lägga någon annanstans.
 
Unikt namn
Niklas_R Niklas_R skrev:
Är ensamstående o kommer bara ca 300 tusen o renovera för, vad bör man prioritera
Du bör prioritera saker som riskerar påskynda bostadens förfall.
Dvs taket, eventuellt läckande rör, rutten fasad, eventuell mögelpåväxt m.m.

Ett nytt kök och inre ytskikt är mer en konsumtion som förhöjer njutningen än något absolut nödvändigt.
Det går ofta utmärkt att laga mat i ett 30år gamalt kök.

Den stora frågan är väl vill du ha ansvaret och friheten som ett hus ger? När något strular eller går sönder får du ju ringa dig själv, det finns ingen hyresvärd som ordnar allt. :)

Edit: Missade visst att tråden var jättegammal.. så kan det gå :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.