Byggahus.se
sunnis
V vectrex skrev:
Allt vi ser i framtiden är elbilar. En vätgasbil är en elbil där man bytt batteriet mot en vätgastank och en bränslecell.

Bortser man från batteriet så ser jag bara fördelar med en elbil jämfört med en ICE.
Funktionsprincipen för en bränslecellbil är samma som en batterielbil. Även den har ett större li-ion batteri för framdriften. Skillnaden är att BEV har en AC/DC ombordladdare och bränslecellbilen ett avancerat "kemilabb" för laddning istället.
 
A Avemo skrev:
En lustig detalj med ID4 är att någon utvecklare inte kan föreställa sig att man vill vara i bilen när fläkten är avstängd. Så länge man sitter i bilen med nyckeln kan man inte stänga av fläkten. Om man nu skulle sitta fast i en kö och vill spara på el kanske man kan lägga nyckeln några meter ifrån bilen när man väntar för att spara el. Det är bara en gissning. Jag har inte provat. Enligt bilen är förbrukningen ungefär 300W när man väntar. 77 kWh tar då slut på 257 timmar utan att men ens kör. Så därför hoppas jag att slippa sitta i kö mer än 200 timmar eller så i sträck.
Så länge du nöjer dig med max 10 mila resor och sen får du nog ha värmen avstängd om du inte kompletterat med dieselvärmare vilket kanske vore en bra ide för hyffsad räckvidd även vintertid.
 
S smurfen72 skrev:
Så länge du nöjer dig med max 10 mila resor och sen får du nog ha värmen avstängd om du inte kompletterat med dieselvärmare vilket kanske vore en bra ide för hyffsad räckvidd även vintertid.
Jag skall självklart ha dieselvärmare och en dieselgenerator med i bilen för de svåra vinterresorna. Och en dieseltank på släp. Och en fotogenkamin om allt annat fallerar.

Om man nu skall fortsätta spåret lika seriöst så går det ju också att fråga sig hur många bensinbilar som kan stå stilla i en kö på tomgång i 200 timmar också.

Jag kan påminna mig någon handfull gånger då jag ofrivilligt väntat stillastående i mer än en timme i en bil på vägen eller vägkanten. Två gånger på vintern vad jag mins. Den ena gången för att drivningen till vattenpumpen gått sönder. Jag kan inte påstå att den typen av händelser har en stor påverkan på mitt val av bil.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Du verkar vara väl rustad för en vinter med elbil så inga problem där inte.
 
  • Gilla
electroluxaren
  • Laddar…
Jag har löst detta med en vedeldad pannmur på ett släp bakom min elbil. Köpte en modifierad polpump och drog slangar in i bilen som jag kopplade till en gammal kylare från en Opel Kadett. Ser lite stökigt ut i baksätet och läcker lite på mattan ibland men det funkar (y)
 
  • Haha
  • Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
Verkar bökigt med elbil jag har väntat med elbil på grund av räckvidds problemen men verkar finnas annat som också är ett problem.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Överdriv inte nu. En yxa och en såg tar ju inte så stor plats i bakluckan. Man vänjer sig ganska snabbt vid att stanna lite då och då på vägkanten för att hämta mer ved.
 
  • Gilla
electroluxaren
  • Laddar…
Kanske satsa på gengas i stället för eldriven verkar vara lika mycket pyssel.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
En lustig detalj med ID4 är att någon utvecklare inte kan föreställa sig att man vill vara i bilen när fläkten är avstängd. Så länge man sitter i bilen med nyckeln kan man inte stänga av fläkten. Om man nu skulle sitta fast i en kö och vill spara på el kanske man kan lägga nyckeln några meter ifrån bilen när man väntar för att spara el. Det är bara en gissning. Jag har inte provat. Enligt bilen är förbrukningen ungefär 300W när man väntar. 77 kWh tar då slut på 257 timmar utan att men ens kör. Så därför hoppas jag att slippa sitta i kö mer än 200 timmar eller så i sträck.
Fläkten går utmärkt att stänga av. Åtminstone i min ID3a, och jag tror att de är väldigt lika här.

Däremot så kommer den fortfarande dra 300W (antagligen lite mindre men så lite att det inte syns då enheten är kW med en decimal). Det är datorn och ombordsystemen som drar så mycket. Och den går inte stänga av så länge DU SITTER i förarsätet. Flytta dig till passagerarsätet så går det fint.
 
K Krille_90_ skrev:
Och jag ser bara nackdelar. Men det tänker jag inte utveckla här då det inte finns någon mening med det . Och du tror då att all forskning stannar inom el i framtiden? Det tror jag knappast. Jag kommer försöka undvika elbilar så länge jag bara kan och sen hoppas jag på fler bättre alternativ i framtiden.
Klart du måste utveckla det. Bara nackdelar? Jag håller med om att batteriet är en nackdel så som det fungerar idag, men själva eldriften har jag svårt att se nackdelar med. Tyst, rent, kraftfullt och väldigt lågt underhåll.

Klart ingen kan förutse framtiden men faktum är att elmotorn är och har (så länge den funnits) alltid varit den mest effektiva maskinen för att skapa rörelsenergi.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Fläkten går utmärkt att stänga av. Åtminstone i min ID3a, och jag tror att de är väldigt lika här.

Däremot så kommer den fortfarande dra 300W (antagligen lite mindre men så lite att det inte syns då enheten är kW med en decimal). Det är datorn och ombordsystemen som drar så mycket. Och den går inte stänga av så länge DU SITTER i förarsätet. Flytta dig till passagerarsätet så går det fint.
En detalj med golfen jag hade innan var att det tog extremt lång tid att starta den. Kanske har de löst det problemet genom att man inte kan stänga av den när man sitter i förarsätet. Det var de 300 watten jag tycker är onödiga när man sitter i kö till en färja. Men visst är det en småsak. Hur stänger du av fläkten? Jag har försökt och misslyckats.
 
Try
A Avemo skrev:
En detalj med golfen jag hade innan var att det tog extremt lång tid att starta den. Kanske har de löst det problemet genom att man inte kan stänga av den när man sitter i förarsätet. Det var de 300 watten jag tycker är onödiga när man sitter i kö till en färja. Men visst är det en småsak. Hur stänger du av fläkten? Jag har försökt och misslyckats.
Från huvudet nu då:
Tryck på climate knappen. På skärmen som kommer upp så finns det en knapp längst upp till vänster som slår av hela klimatsystemet. Då stängs fläkten av.
 
A Avemo skrev:
En detalj med golfen jag hade innan var att det tog extremt lång tid att starta den. Kanske har de löst det problemet genom att man inte kan stänga av den när man sitter i förarsätet. Det var de 300 watten jag tycker är onödiga när man sitter i kö till en färja. Men visst är det en småsak. Hur stänger du av fläkten? Jag har försökt och misslyckats.
För övrigt, är det kallt eller väldigt varmt ute så att värmepumpen går så drar klimatsystemet betydligt mer än 300W. Å andra sidan så börjar du då frysa ganska snart. Öppna dörrarna kan ju delvis lösa det omvända problemet dock.
 
V vectrex skrev:
För övrigt, är det kallt eller väldigt varmt ute så att värmepumpen går så drar klimatsystemet betydligt mer än 300W. Å andra sidan så börjar du då frysa ganska snart. Öppna dörrarna kan ju delvis lösa det omvända problemet dock.
Så är det givetvis. Det är inget stort problem. Men det är en av flera små detaljer där man som användare fråntagits möjligheter som tidigare funnits. Jag har inte hittills sett några problem relaterade till eldriften. Den har hittills snarare överträffat förväntningarna. Men bilen har irriterat mig några gånger på grund av borttagna funktioner, buggiga funktioner eller halvfärdiga funktioner. Jag hoppas att det kommer uppdateringar. Men gör det inte det är det för små detaljer för att göra mig missnöjd med bilen.
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Det du skriver om förväntningar tycker jag är intressant. Jag känner igen i det i mig själv, och som positivt inställd från början med höga förväntningar så slås jag av att även mina förväntningar överträffades. Framförallt över hur bra det fungerar med laddning i vardagen.

Det får man tänka på när man diskuterar med någon som är negativt inställd till elbilar, de har mer troligt fått sin kunskap från bensinupproret 2.0 snarare än från att läsa, lyssna och titta på folk som kan elbilar, tillverkar elbilar, äger elbilar och utvecklar elbilar. Än mindre att de själva ens har provat en elbil.

Att då som elbilsägare och relativt påläst sitta och lyssna på allt som inte fungerar blir nästintill komiskt. Sen ska man inte avfärda de nackdelar som finns med att använda som tung dragbil och för få snabbladdningstationer om man inte har en Tesla. Det senare kommer att bli ett stort problem vid stora helger och lov innan utbyggnaden hunnit ikapp.

Nu tycker jag lyckligtvis inte att motståndet är stort alls om man räknar individer, tvärt om. Nu börjar även vanligt folk bli nyfikna.
 
  • Gilla
hobbs och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.