Byggahus.se
mattiasvip skrev:
Antar att du menar att ett par (tvinnat) ska in i varje plint i.e 0V,12V och tex 2A,2B.
När du skriver ”bus tur och retur” vad menar du då?
I en kedja så går ju inte slingan på retur?
En databus består av minst två ledare, data tur & data retur, benämns i datorsammanhang oftast som Tx & Rx.
När en signal går i en slinga/ring fram & tillbaka så brukar man säga att signalen är loopad/loop-matad.

Elektriska ledningar på papper med anteckningar om databus terminologi, Tx/Tur och Rx/Retur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flerfärgade elledningar mot en bakgrund med handskriven text om spänning och styrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
A
Glimmarande! TACK
 
A
Så här ser mitt expansionskort ut som kopplas från centralen och vidare till MAP.
Har jag kopplat strömförsörjning korrekt till MAP och de sektioner som skall koppplas till expansionskortet?
Expansionskort med kabelanslutningar och noteringar om strömförsörjning för kontroll av korrekt inkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
mattiasvip skrev:
Var tar jag strömförsörjningen till de sektioner (ir) som är kopplade till expansionskortet?
Gör jag det på de svarta plintarna längst ner på expansionskortet på samma rad som sektionsingångarna?

Spm jag förstår det kan jag när jag endast har en MAP och ett expansionskort manuellt ha adress både ”01” på både MAP och expansionskortet då de är av olika typ, eller bör jag ändra detta? det
Om du går in på Vanderbilt’s hemsida så finns alla manualer mm för nedladdning,
https://shop.vanderbiltindustries.c...80/spce652.000-sektionskort-8-in/2-ut.?c=7473

Såhär står det i anvisningen angående svarta plintarna,
”Strömförsörjning till extrautrustning (12 V): Används för att ge ström till extrautrustning, maximalt 200 mA.”
Så ja du kan mata enheter från dessa två plintar.
Matningen till svarta plintarna kommer via antingen, de två nedersta plintarna på vänstra sidan av kortet eller via den fyrpoligs kontakten i överkant av kortet.


Kretskort för säkerhetssystem med plintar och kopplingar, identifierat som Expander ID enligt manualen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På detta kort använder jag övre fyrpoliga plinten eftersom jag har extern strömförsörjningsenhet. Sedan har jag 0V från centralen inkopplad till tvåpoliga plinten nere till vänster, allt enligt manualen, detta för databusen.

Adressering:
Jag har adresserat varje kort manuellt, då har jag satt ett nummer per enhet.
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
Om du går in på Vanderbilt’s hemsida så finns alla manualer mm för nedladdning,
[länk]

Såhär står det i anvisningen angående svarta plintarna,
”Strömförsörjning till extrautrustning (12 V): Används för att ge ström till extrautrustning, maximalt 200 mA.”
Så ja du kan mata enheter från dessa två plintar.
Matningen till svarta plintarna kommer via antingen, de två nedersta plintarna på vänstra sidan av kortet eller via den fyrpoligs kontakten i överkant av kortet.


[bild]
På detta kort använder jag övre fyrpoliga plinten eftersom jag har extern strömförsörjningsenhet. Sedan har jag 0V från centralen inkopplad till tvåpoliga plinten nere till vänster, allt enligt manualen, detta för databusen.

Adressering:
Jag har adresserat varje kort manuellt, då har jag satt ett nummer per enhet.
Sant men det ”självklara” är inte alltid så självklart…

Så då har jag alltså kopplat korrekt? Både expansionskortet och MAP strömförsörjs paralellt från centralen?
 
Ja, du tänker rätt med att matningen till MAPen tas från samma plint som matningen till expansionskortet.

Ja, allt ”självklart” är inte alltid självklart.
En del av frågorna låter som om att du inte har läst installationsmanualen till aktuell enhet utan frågar istället.
Det kan vara jag som missuppfattar din text och tyder den fel.


Jag är sådan att när jag hjälper folk så försöker jag ganska ofta göra ”hjälp till självhjälp”, alltså att försöka hjälpa så att frågeställaren behöver tänka lite själv för att komma fram till rätt ”svar”.
 
Hej supporten :)

Sedan en tid har min backup ATP som går över 3G börjat att typ varje gång fallera på första pollförsöket (eller åtminstone har den börjat varna för det). Många mail blir det då jag kör kat 4A med poll var fjärde timme. Jag ser att jag har en egen händelseprofil för ATS, som även rapporterar nätverksfel, vilket inte default-profilen för SPC connect gör. Denna profil har jag dock kört i flera år.

Här är ett exempel på när jag skickar en testsignal via den ATPn:

18/05/21 21:38:06: Modemuppringning OK [Modem ID=1]
18/05/21 21:38:11: Mobildata anslutning OK [Modem ID=1]
18/05/21 21:38:11: TCP anslutning OK
18/05/21 21:38:11: Manuell Testanropsändningsförsök misslyckat
18/05/21 21:38:11: TCP anslutning stängd
18/05/21 21:38:11: Modem Hangup OK [Modem ID=1]
18/05/21 21:38:21: Modemuppringning OK [Modem ID=1]
18/05/21 21:38:26: Mobildata anslutning OK [Modem ID=1]
18/05/21 21:38:27: TCP anslutning OK
18/05/21 21:38:27: FlexC anslutningsetablering OK
18/05/21 21:38:27: Manuell Testanropsändning OK
18/05/21 21:38:47: Avslutar FlexC anslutning
18/05/21 21:38:48: TCP anslutning stängd
18/05/21 21:38:48: Modem Hangup OK [Modem ID=1]

Jag ser att FlexC-anslutningen inte tycks etableras under första försöket. Har ni några idéer på om detta behöver fixas till, och hur man gör?
Tack!
 
Nu har jag flyttat in i nya huset!

Har det hänt något nytt eller är det fortfarande SPC4320 man ska ha?
Tänkte skaffa typ som förra huset enligt nedan om ingen har några andra förslag!

• central + GSM + Trådlöst
• knappsats
• 4 rörelsedeckare
• 3 magnetbrytare

Tacksam för alla tips/förslag!
 
K KristoferL skrev:
Nu har jag flyttat in i nya huset!

Har det hänt något nytt eller är det fortfarande SPC4320 man ska ha?
Tänkte skaffa typ som förra huset enligt nedan om ingen har några andra förslag!

• central + GSM + Trådlöst
• knappsats
• 4 rörelsedeckare
• 3 magnetbrytare

Tacksam för alla tips/förslag!
Beror väl på förutsättningarna på ditt hus! Bästa är ju såklart att skippa trådlöst helt och hållet, eller i alla fall kombinera i den mån det går
 
  • Gilla
KristoferL
  • Laddar…
När det gäller GSM-modulen, se då till att den klarar minst 4G.
3G har redan börjat släckas ned, Telia planerar att släcka 3G helt 2023 och 2G senast 2025.

Licenserna för 2G & 3G går ut 2025, då är frågan om det blir någon förlängning, om det blir det är det troligen då bara 2G.


Satsa på flera rökdetektor också, helst en i varje sovrum plus på väl utvalda platser.



Vi har i dagsläget elva detektorer, ska eventuellt utöka med två till.
 
  • Gilla
KristoferL och 1 till
  • Laddar…
tippz tippz skrev:
Beror väl på förutsättningarna på ditt hus! Bästa är ju såklart att skippa trådlöst helt och hållet, eller i alla fall kombinera i den mån det går
Svårt att dra tråd, men självklart vore det bäst. Kollar med min elektriker om det funkar, annars får jag köra som sist.
 
Demmpa Demmpa skrev:
När det gäller GSM-modulen, se då till att den klarar minst 4G.
3G har redan börjat släckas ned, Telia planerar att släcka 3G helt 2023 och 2G senast 2025.

Licenserna för 2G & 3G går ut 2025, då är frågan om det blir någon förlängning, om det blir det är det troligen då bara 2G.

Satsa på flera rökdetektor också, helst en i varje sovrum plus på väl utvalda platser.

Vi har i dagsläget elva detektorer, ska eventuellt utöka med två till.
Har redan lagt in det nya 4G-modemet i beställningen, tack för tipset!
Ska kolla på rökdeckare också, tycker Vanderbilts är så fula :)
 
Ännu en fråga!
Rökdetektor HDv3007OS, är den redo för SiWay trådlöst utan något tillbehör (förutom SiWay-modul i centralen)?
 
K KristoferL skrev:
Ännu en fråga!
Rökdetektor HDv3007OS, är den redo för SiWay trådlöst utan något tillbehör (förutom SiWay-modul i centralen)?
Svarar själv! :)

OPZ-W1-RFM6 behövs för att den ska funka med SiWay
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.