Byggahus.se
Hej alla kunniga där ute.
Är helt novis då det kommer till hus och allt som hör till grunden.
vår altan är ganska ful (i mitt tycke) skulle vilja byta till en annan färg, i mörkare, svart eller något på gråskala.
Har varken tid eller pengar att börja byta ut allt, utan vill bara ha en uteplats som är mer ”mjuk för ögat”.
Kan man måla? Om, blir det snyggt? Är det mycket förarbete? Vad kostar färg och hur beräknar man åtgång?

tacksam för all kunskap och hjälp som kan tänkas finnas här. ❤️
 
  • Gammal och missfärgad altan med mönstrade stenplattor i rosa och beige toner framför en tegelstensmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måla tegel och sten går bra. Att måla gångplattor är nog en sämre idé. Kommer slitas bort hur man än gör. Kan ju lägga någon trall istället kanske?
Det är ju ett litet jobb i och med att grunden är ”klar” så att säga.
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Måla tegel och sten går bra. Att måla gångplattor är nog en sämre idé. Kommer slitas bort hur man än gör. Kan ju lägga någon trall istället kanske?
Det är ju ett litet jobb i och med att grunden är ”klar” så att säga.
tack för svar
 
Kanske läge för något sådant här:
374040.jpg
eller sånt här:
374036.jpg
374036d.jpg
Finns många varianter, bland annat hos Jula, som bilderna är från.
 
  • Gilla
MacAver
  • Laddar…
Finns även mattor/konstgräs.
 
MacAver MacAver skrev:
Finns även mattor/konstgräs.
Tack för idén men jag är lite anti ”plastmaterial”. Skulle gärna ha skiffer men det blir för dyrt och mycket jobb just nu.
 
Kanske trätrall vore ett bra val.
Skruvreglarna/skruvläkten kan ju vara rätt tunn.
 
B
Har du högtryckstvättat det med bra utrustning? Kan bli en helt annan upplevelse.

Som flera skrivit så tror jag inte på att måla, det håller inte mer än 1 sommar.
 
  • Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
Jag ska testa det. Tack för tipset. Med vänlig hälsning
 
Som någon redan varit inne på så blir det som nytt med en högtryckstvätt och fräsmunnstycke. Går att köpa t.ex en nilfisk/kärscher från ca 1500kr så brukar sånt ingå. Ju dyrare (kraftigare) maskin ju fortare går arbetet. Finns säkert även på blocket eller att hyra.
Efteråt sprayar du Jape grönfri på hela ytan du tvättat och gör det när det inte ska regna närmsta dagarna, då håller det sig fint några år utan ny påväxt
 
  • Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
N Nyfiknast skrev:
Som någon redan varit inne på så blir det som nytt med en högtryckstvätt och fräsmunnstycke. Går att köpa t.ex en nilfisk/kärscher från ca 1500kr så brukar sånt ingå. Ju dyrare (kraftigare) maskin ju fortare går arbetet. Finns säkert även på blocket eller att hyra.
Efteråt sprayar du Jape grönfri på hela ytan du tvättat och gör det när det inte ska regna närmsta dagarna, då håller det sig fint några år utan ny påväxt
tack det ska jag köpa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.