Byggahus.se
Kanske ska du satsa på en Worx, dom säger själv att dom är intelligenta och klarar av smala passager.

Ska du få klipparen att ha klippaggregatet igång under körning längs guidekabel får du först övertyga programmerarna hos HQ om fördelen med det.

Som någon annan skrev, lägg igen de smal områdena med grus/plantering så är saken biff.
 
E etompau skrev:
Kanske ska du satsa på en Worx, dom säger själv att dom är intelligenta och klarar av smala passager.
Aha, tack etompau, bra tips!
Då ska jag definitivt kolla upp Worxen!

E etompau skrev:
Ska du få klipparen att ha klippaggregatet igång under körning längs guidekabel får du först övertyga programmerarna hos HQ om fördelen med det.
Hehe, det kan ju inte vara så svårt...

E etompau skrev:
Som någon annan skrev, lägg igen de smal områdena med grus/plantering så är saken biff.
Mindre bra tips, då blir det ju ÄNNU svårare att klippa där...
 
Nä du ska ha en klippare med Guide slinga annars blir du olycklig. Gardena, HQ. är samma maskin det som skiljer är lite olika programmering. Det kan bli lite ojämnt klippt i din tarm men dom klarar av att klippa där, det blir många studsar mot slingan men tillslut så har den fixat det. Dra guiden igenom passagen ända längst bort bakom bilarna och låt den börja där den kommer att leta sig tillbaka genom passagen när den klipper. skulle batteriet bli lågt så går den ju bara hem via guiden. Det kommer att funka.
 
Stickan56
H Hematot skrev:
Mindre bra tips, då blir det ju ÄNNU svårare att klippa där...
Då har du ju missförstått. Om du har grus eller plantering utanför häcken så behöver du inte klippa där.

Stickan
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Har kollat på Worxen.
Specen, eller iallafall manualen, säger att det skall vara minst en meters bredd på klippytan. Passar som handsken! HQ säger ju minst 1,5-2 meter, ganska stor skillnad i sammanhanget.
Men, det verkar ju också som det är en inte helt försumbar kvalitetsskillnad...

F Flygare60 skrev:
Det kan bli lite ojämnt klippt i din tarm men dom klarar av att klippa där, det blir många studsar mot slingan men tillslut så har den fixat det. ... Det kommer att funka.
OK, så om jag tolkar dig rätt så tror du inte att den kommer att bli "arg och förvirrad" av enmeterskorridoren och stanna i protest lite då och då!? Låter bra.:)

Är det just HQ du sett hur de beter sig, eller något annat fabrikat?


F Flygare60 skrev:
Nä du ska ha en klippare med Guide slinga annars blir du olycklig. ... Dra guiden igenom passagen ända längst bort bakom bilarna och låt den börja där den kommer att leta sig tillbaka genom passagen när den klipper.
Om man använder sig av begränsningsföljning istf guideföljning så borde det väl funka lika bra? Det är ju ingen avståndsskillnad att tala om i detta fallet... Eller har guideslingan någon ytterligare funtion än vad begränsning har? (Förutom att HQ är förprogrammerad att leta guide några minuter innan den går över till att leta begränsning.)
Eller vänta nu, menar du funktionen "yttäckning" i största allmänhet? Kollar just igenom Worxmanualen och hittar inte ett dyft om att den har någon motsvarande funktion, utan alltid startar från dockan.
 
Vill du ha en klippare som du blir nöjd med under kanske 10 år, så är mitt råd att satsa på HQ/Gardena.
Du får då maskiner som är väl beprövade i sin grundkonstruktion och där det finns kunskap och reservdelar att tillgå den dagen det behövs.
Mig veterligen har Wox bara ett ställe för support, hjälp och service (i Hässleholm)
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Ja, det är precis så jag känner. Vill som sagt gärna ha Huskvarna, men om den inte kan klippa mina korridorer utan att fastna så är den bristen tyvärr en showstopper.
Då spelar det ingen roll hur bra den är övrigt (inte ens om den kan klippa i grus och rabatter)
 
H Hematot skrev:
Ja, det är precis så jag känner. Vill som sagt gärna ha Huskvarna, men om den inte kan klippa mina korridorer utan att fastna så är den bristen tyvärr en showstopper.
Då spelar det ingen roll hur bra den är övrigt (inte ens om den kan klippa i grus och rabatter)
Fastna tror jag inte den gör, möjligtvis kan den komma i ett läge där den anser sig vara "instängd". Den avbryter då klippningen och står stilla.
Kanske ska du höra med någon lokal ÅF. Dom kanske kan ta en tur förbi din tomt och göra en bedömning på plats.
 
Menade inte ”fastna” i en rent fysisk bemärkelse utan precis som du beskriver. Konsekvensen blir dock densamma, den behöver handpåläggning för att komma därifrån och kunna fortsätta göra sitt jobb.
Inte precis automatiserat…

Ja ett litet hembesök av någon handlare är nog ingen dum idé. Användare med erfarenhet brukar dock kunna komma med en hel del mer matnyttigt!(y)
 
Hur gick det?

Jag har en 120cm bred och 30m lång korridor av gräs utanför min häck som jag vill ha klippt. Undrar om det överhuvudtaget är möjligt. Har en HQ automover 420.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.