Byggahus.se
Straxt söder om Stockholm står vårt nybyggda hus och väntar på att bli målat, men att hitta målare har inte visat sig vara lätt. Merparten av de jag kontaktat via mejl och sms har inte ens besvarat mina förfrågningar. Av de jag talat med så har jag fått svaret att dom skall titta på det och återkomma med offert. Nu många veckor senare så har jag bara fått svar av två... En hoppar av och den andre drar iväg en offert som fick oss att hicka till.
Vi har räknat ut att den totala ytan att måla ligger på runt 240-250kvm och den skall gås över tre gånger (en grund + två färdigstrykningar) samt en viss tvätt innan målning. Materialet offereras till ett pris av 55.000:-
Den Jotun Demidekk Ultimate vi tänkt ha ger 7 - 10 kvm/liter och med tanke på att literpriset ligger runt 200:- så är det lätt matematik att räkna ut att det knappast kan kosta mer än 25.000:- att handla in all denna färg och då även ha utrymme kvar för penslar, maskering och annat. Med tanke på att en målare sannolikt handlar in färg m.m. till betydligt bättre priser än vad jag som privatperson gör så är ju det offererade priset hutlöst i mitt tycke.
Likaså att man offererat drygt 200:- i bilersättning för varje dag man kommer ut till huset, trots att man bor på orten och har max 2 km att åka i vardera riktning.
Jag anser att det är åt hel--te men vis av erfarenhet så vet jag att är det väldigt känsligt att ifrågasätta eller kritisera en hantverkares priser hur ohemult höga dom än må vara. Då blir man osams och det slutar med att dom inte vill göra jobbet...Har själv jobbat med försäljning större delen av livet och i min bransch så vill det till att kunna motivera sina priser då man i annat fall åker ut som leverantör. Det går inte att hugga för sig hur som helst. Det svar man oftast fått av elektriker, VVS:are m.fl. är att "det kostar så mycket" och sedan är det slutdiskuterat. Oavsett om jag kan visa hur jag kan köpa exakt samma produkter i butik för 1/4 av priset och t.o.m. lägre.
Ja, vad gör man? Vad säger ni, är det rimligt med de priser jag nämnt här ovan? Nämnas kan att själva arbetskostnaden ligger på väl över 100.000:- för detta hus (byggyta runt 180kvm).
Eller, skall man trots gammal och sliten kropp ta på sig arbetet med att göra allt detta själv?
Tips och synpunkter mottages tacksamt!
 
1 eller 2 våningar?
 
Det är ett enplanshus.
 
Karlia
Kan du köpa in materialet kanske? Och hur tänker du? Klart du kan försöka pruta på priset, men de är ju inte skyldiga att göra jobbet åt dig.

Med bara en firma som åtar sig jobbet, vad tror du avskräcker de andra från att ge offert?
 
Min erfarenhet är att man inte vill göra jobbet om man inte får leverera materialet. Konstigt ställningstagande tycker jag. Man har ju bra betalt för den tid man arbetar, räcker inte det?
Klart jag vill pruta, finns ingen anledning att betala överdrivna priser. Men då är sannolikheten stor att målaren backar ur. Problemet är att alla har så mycket att göra, man är fulltecknade helt enkelt. Men då kan man ju tycka att det är mer seriöst att redan från start säga "nej tack, vi hinner inte" i stället för att bara skita i att komma tillbaka. Det är nog inget som avskräcker, utan man kör med den gamla vanliga jargongen att "visst, vi fixar det - återkommer med en offert" och sedan hör man ingenting mer. Ett för mig obegripligt arbetssätt. Det är en herrans massa tid vi har tappat på grund av att vi väntat in offerter som trots påminnelser aldrig kommer.
 
  • Gilla
Jonathand91 och 2 till
  • Laddar…
5 x10l grund färg. 10x10l färdig färg. Täckmaterial.
 
  • Gilla
alun
  • Laddar…
garvin; du tror alltså att man bara får ut ca. 5kvm per liter? Även om det är mindre än vad vi räknat med så är kostnaden för detta material rejält under vad som offererats.
 
Beror lite på virket. Och så ska du ha 2 kulörer.
 
  • Gilla
Luvan och 1 till
  • Laddar…
S
U Uno Mögel skrev:
Straxt söder om Stockholm står vårt nybyggda hus och väntar på att bli målat, men att hitta målare har inte visat sig vara lätt. Merparten av de jag kontaktat via mejl och sms har inte ens besvarat mina förfrågningar. Av de jag talat med så har jag fått svaret att dom skall titta på det och återkomma med offert. Nu många veckor senare så har jag bara fått svar av två... En hoppar av och den andre drar iväg en offert som fick oss att hicka till.
Vi har räknat ut att den totala ytan att måla ligger på runt 240-250kvm och den skall gås över tre gånger (en grund + två färdigstrykningar) samt en viss tvätt innan målning. Materialet offereras till ett pris av 55.000:-
Den Jotun Demidekk Ultimate vi tänkt ha ger 7 - 10 kvm/liter och med tanke på att literpriset ligger runt 200:- så är det lätt matematik att räkna ut att det knappast kan kosta mer än 25.000:- att handla in all denna färg och då även ha utrymme kvar för penslar, maskering och annat. Med tanke på att en målare sannolikt handlar in färg m.m. till betydligt bättre priser än vad jag som privatperson gör så är ju det offererade priset hutlöst i mitt tycke.
Likaså att man offererat drygt 200:- i bilersättning för varje dag man kommer ut till huset, trots att man bor på orten och har max 2 km att åka i vardera riktning.
Jag anser att det är åt hel--te men vis av erfarenhet så vet jag att är det väldigt känsligt att ifrågasätta eller kritisera en hantverkares priser hur ohemult höga dom än må vara. Då blir man osams och det slutar med att dom inte vill göra jobbet...Har själv jobbat med försäljning större delen av livet och i min bransch så vill det till att kunna motivera sina priser då man i annat fall åker ut som leverantör. Det går inte att hugga för sig hur som helst. Det svar man oftast fått av elektriker, VVS:are m.fl. är att "det kostar så mycket" och sedan är det slutdiskuterat. Oavsett om jag kan visa hur jag kan köpa exakt samma produkter i butik för 1/4 av priset och t.o.m. lägre.
Ja, vad gör man? Vad säger ni, är det rimligt med de priser jag nämnt här ovan? Nämnas kan att själva arbetskostnaden ligger på väl över 100.000:- för detta hus (byggyta runt 180kvm).
Eller, skall man trots gammal och sliten kropp ta på sig arbetet med att göra allt detta själv?
Tips och synpunkter mottages tacksamt!

När du klagar på 200kr i framkörningsavgift går det inte att ta dig på allvar. Har du visat den här sidan även för den som kollat på jobbet förstår jag att de avstår. 200kr är en extremt låg avgift...
 
  • Gilla
Nickesågen och 10 till
  • Laddar…
Vad tycker du att målning kostnaden ska vara?
 
Man kan klaga på priser.
Tycker också prissättning är åt skogen ibland. Men alternativen du har är att betala eller göra själv.
Många hantverkare har så mycket jobb så det kan tas bra betalt.
Sitt inte och vänta på offerter utan välj dom du fått inom en viss tid och välj därefter.
 
P
Dom flesta målare har hur mycket jobb som helst den här årstiden och dom jobb som man tar in nu extra blir ofta till saltade priser för man har redan fullt upp merparten av sommaren.. Därav blir det mest offerter som är på den högre sidan när du är så nära deras högsesong på utejobb.

Jag tycker inte det är rätt men det är ju tyvärr så hela bygg och anläggnings svängen funkar och målaren är ju mest väderberoende av sommar sen ska alla även ha semester under sommaren såklart så det är inte lätt att få in offerter från målare nu och ev försök till prut så får du nog ett gapskratt i ansiktet och dom har 10 till som vill ha hjälp i sommar med att måla huset..

Alla duktiga målare som har rykte om sig att vara seriösa har nog redan fullt merparten av sommaren så du är nog lite sent ute för att få bra pris , så blir nog att måla själv eller försöka hyra in nån icke etablerad men då kan du lika gärna fråga grannungarna om dom behöver sommarjobb , gäller bara att hitta nån som vill jobba och som går att lära hur man målar och maskerar det som inte ska målas när ovana håller på.. :)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
När du klagar på 200kr i framkörningsavgift går det inte att ta dig på allvar. Har du visat den här sidan även för den som kollat på jobbet förstår jag att de avstår. 200kr är en extremt låg avgift...
Om du tycker att det är okej att ta denna summa (plus moms dessutom) varje dag man åker hemifrån 2 kilometer till arbetsplatsen så är det bara att beklaga. Antingen är du en sådan bortskämd hantverkare själv, eller också har du alldeles för mycket pengar att strö omkring dig.
Jag har själv drivit företag med en bilpark och jag vet vad det kostar att hålla en bil. Och jag vet också hur det sticker i ögonen på folk när någon debiterar sådana avgifter. Det här motsvarar en milkostnad på 625:- per mil om man räknar på det sättet. Extremt låg avgift?? Du skämtar väl?
 
  • Gilla
swe.jocke och 3 till
  • Laddar…
Ett sådant jobb som är väldigt väldefinierat hade jag begärt fastprisofferter på - flera stycken, sedan jämfört totalkostnaden. Då spelar materialpriser och reskostnad mindre roll. Det bör för övrigt premiera de företag som har bäst inköpsförmåga och kort restid, men är av underordnad betydelse.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
U Uno Mögel skrev:
Om du tycker att det är okej att ta denna summa (plus moms dessutom) varje dag man åker hemifrån 2 kilometer till arbetsplatsen så är det bara att beklaga. Antingen är du en sådan bortskämd hantverkare själv, eller också har du alldeles för mycket pengar att strö omkring dig.
Jag har själv drivit företag med en bilpark och jag vet vad det kostar att hålla en bil. Och jag vet också hur det sticker i ögonen på folk när någon debiterar sådana avgifter. Det här motsvarar en milkostnad på 625:- per mil om man räknar på det sättet. Extremt låg avgift?? Du skämtar väl?
Well...

Nån ska ju betala för bilen när den står still också...

Att börja stångas mot en prismodell, som förvisso kan te sig orimlig, kommer inte få ditt hus målat.

Hitta ett par-tre målare som har möjlighet att hjälpa dig, ta in offerter. Utvärdera om du tycker den bästa offerten är värd pengarna för dig.

Titta på totalkostnaden...
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.