Byggahus.se
Hej som rubriken lyder behöver jag lite råd från någon som arbetar i elbranschen då jag befinner mig i en knepig situation.

Sommaren 2020 gick jag ut en vuxenutbildning till elektriker och hade redan då cirka 6månader arbetstid under bältet då jag arbetade vardagar och plugga på helgerna (Corona)

Jag fick sedermera anställning på företaget och jobbar där idag. Har fått egen bil egna småjobb och en hel del ansvar! Problemet är att firman inte är knuten till elektrikerförbundet och jag får inte räkna mina lärlingstimmar förens den dagen jag börjar på en firma med avtal. Ni som är företagare eller har insyn i branschen. Hur hade ni ställt er till för någon som söker jobb som elektriker och befinner sig i en situation som mig? Ska jag försöka byta företag eller fortsätta? Jag är rädd att det här kommer påverka min löneutveckling negativt i framtiden då jag söker ny tjänst Mvh / En papperslös elektriker
 
Hej,

Är du helt säker på att SEF har med detta att göra? Är det inte ECY som ansvarar för insamling och registrering av lärlingskort?
https://ecy.com/kontakta-ecy/

Sedan brukar man inte kunna tillgodo se sig timmar man arbetat innan utbildningen är avslutad men ibland kan arbetsgivaren vara sjysst och skriva med dessa timmar.
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Hej,

Är du helt säker på att SEF har med detta att göra? Är det inte ECY som ansvarar för insamling och registrering av lärlingskort?
[länk]

Sedan brukar man inte kunna tillgodo se sig timmar man arbetat innan utbildningen är avslutad men ibland kan arbetsgivaren vara sjysst och skriva med dessa timmar.
Företaget måste ha ett hängavtal med dem för att jag ska kunna registrera mina timmar. Kan som sagt göra det denndagen jag börjar på ett företag som har avtalet. Timmarna jag gjorde innan min utbildning får jag inte räkna med! Hur hade du gjort tror du det kan bli en stor last i framtiden?
 
Fast detta är inte en fråga om fackliga avtal eller inte.

Du behöver blanketter från ECY som din arbetsgivare ska fylla i och intyga att du gjort samt skicka dessa till ECY.
Informationen finns i tidigare länk
 
T TomasSchwarz skrev:
Enligt infon jag har fått genom samtal med ecy så måste företaget vara ansluter till installationsavtalet lite info finns här [länk].
Det kanske finns en annan väg in som jag har missat?
Okay, så fick jag det inte förklarat för mig ( var iof några år sedan)

Men säger ECY att det är så bör ju det stämma tycker man. Tråkigt för dig, vad säger din arbetsgivare då?
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Okay, så fick jag det inte förklarat för mig ( var iof några år sedan)

Men säger ECY att det är så bör ju det stämma tycker man. Tråkigt för dig, vad säger din arbetsgivare då?

Ska ringa elsäkerhetsverket och även fråga dem. Min arbetsgivare gick först med på att skriva avtalet men efter att ha fått förklarat för sig att det kommer innebära massa extra jobb för honom plus krav från hängavtalet som han inte gilla . Vad exakt vet jag inte.

Låt oss säga att jag jobbar här i två år och sedan börjar på en firma får jag betalt som en andraårselektriker då eller kommer dem försöka på sig att dumpa lönen. Är vell mest rädd för det! Jag vill egentligen inte byta firma då jag lär mig väldigt mycket här och trivs. Jag vet inte riktigt vad jag ska väga för o emot här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.