Byggahus.se
Hej allihopa!

Vi har nyligen skaffat hus byggt 1925. Konstruktionen utvändigt är jag inte helt säker på men verkar vara stående plank som stomme. Ingen nämnvärd isolering invändigt mer än mellan planken, vilket resulterar i ett kallt hus. När jag rev innerväggen så var det tapet-pappmaterial lik masonit-plank.
Jag har läst i alla forum och rubriker nästan känns det som men blir inte klok. Min plan är tilläggsisolera invändigt (i dagsläget, utvändigt är framtida projekt) för att få behaglig värme åtminstone.
Från att ha läst lite här så tänkte jag plank - vindpapp - regel + 70mm isolering - osb - gips. Uppvärmning i huset skall konverteras till vattenburet med bergvärme alternativt luft-vatten (i dagsläget el-element, kakelugn och luftvärmepump).
Hur ska jag tänka kring förutsättningar för fukt etc?
 
  • Renoveringsarbete i äldre hus med synliga stående träplank och bortriven tapet på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med synliga stående träplank på vägg och rivet väggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan grubbla sig fördärvad över sånt där.
Lite beroende på vad uppvärmningskostnaden är så hade jag hellre väntat tills en utvändig isolering är möjlig och inte isolerat invändigt.
 
Luc Reiner Verkstadsteknikern skrev:
Man kan grubbla sig fördärvad över sånt där.
Lite beroende på vad uppvärmningskostnaden är så hade jag hellre väntat tills en utvändig isolering är möjlig och inte isolerat invändigt.
Det är ett relativt stort hus 168+20kvm med mycket öppna ytor som behöver värmas upp. El elementen är effektiva men drar ju som satan :/
Ja det är verkligen en djungel med olika svar på hur man bäst går tillväga.
 
Nu har jag sovit på saken och levt mig in i din situation.

Det bästa är ju att isolera utvändigt men det kommer i framtiden.
Så ett förslag som du redan är inne på är att regla upp invändigt men med 45 reglar för att både räta upp väggarna, få in lite isolering och förbereda för Vägguttag och rör till vattenburen värme.

45 mm isolering kommer hjälpa med elkostnaden men samtidigt låta tillräckligt med värme passera till plankstommen så fukt lär inte bli nåt problem.
 
Luc Reiner Verkstadsteknikern skrev:
Nu har jag sovit på saken och levt mig in i din situation.

Det bästa är ju att isolera utvändigt men det kommer i framtiden.
Så ett förslag som du redan är inne på är att regla upp invändigt men med 45 reglar för att både räta upp väggarna, få in lite isolering och förbereda för Vägguttag och rör till vattenburen värme.

45 mm isolering kommer hjälpa med elkostnaden men samtidigt låta tillräckligt med värme passera till plankstommen så fukt lär inte bli nåt problem.
Du tror inte att 70mm skulle fungera på lite liknande sätt och ge ett bättre inomhusklimat?
 
Det gör det absolut.
 
Du kan ha upp till det dubbla i isolering, det bör inte ha några som helst problem. Det viktiga är att du inte målar huset utanpå med tät plast färg då du inte har luftspalt, då kan du garanterat få fuktproblem, men annars är detta standard förfarande.
Kör vindpapp, isolering, ångbroms sen inre ytskikt (osb etc).
En väl satt och tät broms eller spärr är avgörande för hur bra det kommer isolera.
 
Hej!

Jag sitter i liknande sits som du. Har precis köpt ett hus byggt 1935 med plankstomme.

Håller just nu på att renovera köket och har rivit bort tilläggsisoleringen som tidigare suttit där och har nu kommit in till planket. Har läst på i flera veckor och frågat 5(!) olika snickare efter råd om hur jag skall göra för att bygga upp allt igen. Snickarna var helt oense om isolertjocklek, isolermaterial, ångspärr etc. Har slitit mitt hår en del över detta, och jag besitter inte nån tidigare renoveringskunskap av äldre kåkar vilket inte hjälper direkt.

Nåväl, jag fick tag i ett företag som tillverkar träfiberisolering(Hunton) efter tips på detta forum. Hunton rekommenderar ej att isolera invändigt alls när det gäller plankstommar pga fuktrisken men att 45mm är "säkert" inga problem.

Så min plan är följande:

Putsfasad-> Plankstomme -> Luftspärrspapper ISOLINA -> 45mm regel+45mm Hunton Natvio träfiberisolering -> 45mm regel för eldragning(osäker på detta moment) -> 11mm OSB -> 12mm gips-> Tapet.

Inte meningen att kapa tråden men ville bara förmedla min resa hittills. Strävar också efter ett gött inomhusklimat :)
 
Stonecastle Stonecastle skrev:
Hej!

Jag sitter i liknande sits som du. Har precis köpt ett hus byggt 1935 med plankstomme.

Håller just nu på att renovera köket och har rivit bort tilläggsisoleringen som tidigare suttit där och har nu kommit in till planket. Har läst på i flera veckor och frågat 5(!) olika snickare efter råd om hur jag skall göra för att bygga upp allt igen. Snickarna var helt oense om isolertjocklek, isolermaterial, ångspärr etc. Har slitit mitt hår en del över detta, och jag besitter inte nån tidigare renoveringskunskap av äldre kåkar vilket inte hjälper direkt.

Nåväl, jag fick tag i ett företag som tillverkar träfiberisolering(Hunton) efter tips på detta forum. Hunton rekommenderar ej att isolera invändigt alls när det gäller plankstommar pga fuktrisken men att 45mm är "säkert" inga problem.

Så min plan är följande:

Putsfasad-> Plankstomme -> Luftspärrspapper ISOLINA -> 45mm regel+45mm Hunton Natvio träfiberisolering -> 45mm regel för eldragning(osäker på detta moment) -> 11mm OSB -> 12mm gips-> Tapet.

Inte meningen att kapa tråden men ville bara förmedla min resa hittills. Strävar också efter ett gött inomhusklimat :)
Det låter märkligt, hela poängen med deras isolering är ju att den skall kunna buffra fukt. Har själv isolerat ett uthus med träfiberskiva,, 100mm som kallställs året om, fungerar perfekt.
Oavsett skall du ha luftpapperspärren längst in, dvs plank-vindpapp-isolering-ångbroms(luftspärr)-senvaddunuvillha-ytskikt.
 
Stonecastle Stonecastle skrev:
Hej!

Jag sitter i liknande sits som du. Har precis köpt ett hus byggt 1935 med plankstomme.

Håller just nu på att renovera köket och har rivit bort tilläggsisoleringen som tidigare suttit där och har nu kommit in till planket. Har läst på i flera veckor och frågat 5(!) olika snickare efter råd om hur jag skall göra för att bygga upp allt igen. Snickarna var helt oense om isolertjocklek, isolermaterial, ångspärr etc. Har slitit mitt hår en del över detta, och jag besitter inte nån tidigare renoveringskunskap av äldre kåkar vilket inte hjälper direkt.

Nåväl, jag fick tag i ett företag som tillverkar träfiberisolering(Hunton) efter tips på detta forum. Hunton rekommenderar ej att isolera invändigt alls när det gäller plankstommar pga fuktrisken men att 45mm är "säkert" inga problem.

Så min plan är följande:

Putsfasad-> Plankstomme -> Luftspärrspapper ISOLINA -> 45mm regel+45mm Hunton Natvio träfiberisolering -> 45mm regel för eldragning(osäker på detta moment) -> 11mm OSB -> 12mm gips-> Tapet.

Inte meningen att kapa tråden men ville bara förmedla min resa hittills. Strävar också efter ett gött inomhusklimat :)
Jo precis, alla säger olika i det här även när det kommer till ångspärrens vara eller inte vara. Jag ska börja dra igång projektet nu iaf med plank-vindpapp-regel+isolering+elrör sen hoppas jag att jag är klokare om steget efter när jag kommit igång. Ångspärrens vara eller icke vara får vänta än så länge.
 
  • Gilla
Stonecastle
  • Laddar…
B BKov skrev:
Jo precis, alla säger olika i det här även när det kommer till ångspärrens vara eller inte vara. Jag ska börja dra igång projektet nu iaf med plank-vindpapp-regel+isolering+elrör sen hoppas jag att jag är klokare om steget efter när jag kommit igång. Ångspärrens vara eller icke vara får vänta än så länge.
Jag tror ingen är oense om ångbromsens placering. Läs tillverkarens eller vilken anvisning som helst, du kommer annars få en icke funktionell isolering. Luftspärr är, som det låter, till för att hindra inomhus luft att ta sig igenom isoleringen och endast släppa igenom ånga/fukt,ä. Precis som vilken ångbroms som helst. Det är den viktigaste delen i att isolera en vägg. Den skall alltid vara närmast inre ytskikt.
Sedan skall du ha en vindpapp, som även det gör vad det låter som, den tätar mot vinden utifrån, dvs den skall vara på utsidan av isoleringen.
Det är samma konstruktionsprincip för alla isolerade väggar, det enda som skiljer för olika typer av material är hur genomsläpplig luftspärren är. Dvs ibland kallas denna ångspärr (plast), ångbroms eller som i ditt fall luftspärr (detta är en väldigt genomsläpplig ångbroms).
Jag har isolerat med i princip samtliga hygroskopiska o traditionella material, skillnaden är inte så stor, särskillt inte vid dessa små mängder.
 
G guggen skrev:
Jag tror ingen är oense om ångbromsens placering. Läs tillverkarens eller vilken anvisning som helst, du kommer annars få en icke funktionell isolering. Luftspärr är, som det låter, till för att hindra inomhus luft att ta sig igenom isoleringen och endast släppa igenom ånga/fukt,ä. Precis som vilken ångbroms som helst. Det är den viktigaste delen i att isolera en vägg. Den skall alltid vara närmast inre ytskikt.
Sedan skall du ha en vindpapp, som även det gör vad det låter som, den tätar mot vinden utifrån, dvs den skall vara på utsidan av isoleringen.
Det är samma konstruktionsprincip för alla isolerade väggar, det enda som skiljer för olika typer av material är hur genomsläpplig luftspärren är. Dvs ibland kallas denna ångspärr (plast), ångbroms eller som i ditt fall luftspärr (detta är en väldigt genomsläpplig ångbroms).
Jag har isolerat med i princip samtliga hygroskopiska o traditionella material, skillnaden är inte så stor, särskillt inte vid dessa små mängder.
Tack för inlägget. Lånar tråden lite igen. Har nu tänkt efter lite till och beslutat att gå upp till 70mm som TS i stället för 45mm. Det har suttit 95mm glasfiberisolering tidigare och det verkar tydligen fungerat ok i 30år så jag antar att 70mm av ett material som andas mer ej kan skada.

Har tänkt bygga enligt följande:

Putsfasad-> Plankstomme -> Luftspärrpapper ISOLINA -> 70mm regel+70mm Hunton Natvio Träfiberisolering -> 11mm OSB -> 12mm gips -> Tapet

Låter det klokt?

MVH
 
Stonecastle Stonecastle skrev:
Tack för inlägget. Lånar tråden lite igen. Har nu tänkt efter lite till och beslutat att gå upp till 70mm som TS i stället för 45mm. Det har suttit 95mm glasfiberisolering tidigare och det verkar tydligen fungerat ok i 30år så jag antar att 70mm av ett material som andas mer ej kan skada.

Har tänkt bygga enligt följande:

Putsfasad-> Plankstomme -> Luftspärrpapper ISOLINA -> 70mm regel+70mm Hunton Natvio Träfiberisolering -> 11mm OSB -> 12mm gips -> Tapet

Låter det klokt?

MVH
Ja det är inga problem med varken 70 eller mer. Men du skall fortfarande ha ångbromsen (luftspärrpapper) innerst och ha en vindpapp ytterst, dvs:
Putsfasad-> Plankstomme -> Vindpapp -> 70mm regel+70mm Hunton Natvio Träfiberisolering -> Luftspärrpapper ISOLINA -> 11mm OSB -> 12mm gips -> Tapet
 
  • Gilla
Stonecastle
  • Laddar…
Jag har 70mm Hunton invändigt mot planken som ni beskriver på vissa ställen i huset samt variabel ångbroms från proclima (samma som Hunton säljer i sitt namn). Men sen kör jag råspont invändigt då den inte är så tät som OSB, dvs att eventuell fukt ska kunna vandra ur konstruktionen på vintern.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Ångbroms och tejp etc kan jag rekomendera baunativ.de, bra priser och billig frakt till Sverige.
 
  • Gilla
Stonecastle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.