Har problem med att få någon vidare värme i ett element, har haft av termostat och motionerat "piggen" samt luftat element, känner inte att det hjälper.
I ett tidigare liv så kunde jag justera en flödesventil innanför termostat, vilket gjorde stor skillnad.

Jag är osäker på samma justeringsmöjligheter här då det inte ser likadant ut, några tips på om man kan justera här?
Finns en gradering 1-10 och det känns som man antigen kan göra något med svarta plastringen eller vrida på den delen som står 6 -6, finns två spår den.

Närbild av avskruvad termostat på ett element med synlig justeringsmekanism och graderingar 1-10.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av avtagen termostat på radiator med synlig justeringsmekanism och gradering från 1 till 10.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testa med en näbbtång gå vrid upp lite. Annars så har du väl en strypventil på returen som du kan öppna lite?

allexx allexx skrev:
Testa med en näbbtång gå vrid upp lite. Annars så har du väl en strypventil på returen som du kan öppna lite?
OK, tack!
Så vrida innanmätet är något man kan göra, låter som när jag justerade flödesventil i annat hushåll.
Gällande strypventil på retur så misstänker jag att den är under "locket" på kopplingen längst ner?
Har strypventilen ändlägen så man inte råkar skruva så där kommer vatten? Något man bör tänka på?

Bästa svaret

• Hej.Skruva inte ut skruven så den kommer över kanten,är dom gamla kan det droppa lite,ha trasa tillhands men det är ingen fara.Stäng dom helt men räkna varven när du skruvar in dom.Samma när du öppnar dom.Då kan du göra så på samtliga ´,kanske strypa en delelement så att elementet blir svalare i bptten än toppen 10-20 grader temperaturskillnad.

• Gilla
BeL2aKG
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.