Hej
Jag har en ringklocka som jag inte riktigt förstår varför den inte fungerar när jag kopplar in den. Jag antar att jag gör fel. Någon som vet vad som är rätt?
Sladden underifrån kommer från ringklockan som sitter på utsidan av huset.
Väldigt bra fråga haha. Det är en ringklocka från 60-talet som redan var inkopplad. De två översta sladdarna satt i från början, så jag antar att de sitter rätt. De nedre var urkopplade, väldigt oklart varför.
Om du nu läser på kåpan så står det "Ringl.transform" alltås ingen klocka som ringer.
Där ligger nätspänning (230 V) på den övre plinten så där bör man inte sätta fingrarna.
Om grejerna inte funkar får man göra en felsökning, och då mäta om spänning finns på de nedre plintarna.
Sedan kontrollera tryckknapp vid dörr. Detta kan göras med ett enkelt instrument för ca 200 kr.
I princip så ska ringknappen vara ansluten till en skruvplint, ringklockan till en annan av de nedre plintarna. Sedan ska de två fria ledarna förbindas med varandra.
Hej
Jag har en ringklocka som jag inte riktigt förstår varför den inte fungerar när jag kopplar in den. Jag antar att jag gör fel. Någon som vet vad som är rätt?
Ringklockan skall bestå av 3 delar. Trafo som du har på bilden. Den gör om nätspänning till exempelvis 12V (ser inte vad det står på locket). Detta skall sen mata en ringklocka som även Knappen du har på utsidan dras till. mao den är urkopplad för att ringklockan är avlägsnad.
Köp en ny ringklocka antingen en som går på trafo med samma spänning som din trafo har, eller en med inbyggd trafo.. Alternativt en som går på batteri (Håller flera år). Du kan fortfarande välja en som använder din trådade knapp.
Även om du vill ha fast elmatning, så är det bättre att skrota den gamla trafon. Köp en med inbyggd trafo och slipp batterier. Exempel Big Ben D3230 Honeywell Home Dörrsignal | Köp på Proffsmagasinet
Hej
Vart tar sladden nere till höger vägen? Den borde gå till Ringklockan, om den undre går till knappen på utsidan.
Finns det någon mer "dosa" på väggen intill???
Har för mig att där då ska synas mer grejer som kan avge ljud. Ser inget sådant på bilden.
Ser nu även att det står "RING TRANSFORM" på locket så det är säkert bara transformatorn. Men börja med att mäta primär och sekundärsida på trafon så vi vet om den fungerar. Sen är nog en bild på själva "ringklockan" bra också.
Vart tar sladden nere till höger vägen? Den borde gå till Ringklockan, om den undre går till knappen på utsidan.
Finns det någon mer "dosa" på väggen intill???
[bild]
Nä ingen mer dosa, jag liksom bara antog att den borde kopplas in. Jag har uppenbarligen ingen koll
Ser nu även att det står "RING TRANSFORM" på locket så det är säkert bara transformatorn. Men börja med att mäta primär och sekundärsida på trafon så vi vet om den fungerar. Sen är nog en bild på själva "ringklockan" bra också.
Nej du skojar. Jag trodde det va ringklocka / transformator i ett.
Hej
Sladden underifrån kommer från ringklockan som sitter på utsidan av huset.[/Q
SSandra_B skrev:
Nä ingen mer dosa, jag liksom bara antog att den borde kopplas in. Jag har uppenbarligen ingen koll
Som du har kopplat så blir det kortslutning varje gång du trycker på knappen. kanske kan få "ljusklocka" istället Är bara 3-8V där, så det är nog ingen brandfara, men skruva bort de nedre sladdarna direkt!
Nej du skojar. Jag trodde det va ringklocka / transformator i ett.
Det trodde jag först men nu tror jag som @etompau , dvs att själva ringklockan sitter någon annanstans. Men du vet väl var "ringklockeljudet" brukar komma ifrån. Detta ser ju inte direkt ut som någon nyinstallation. Eller har det aldrig fungerat? Kan någon helt enkelt ha plockat bort ringklockan?
Det trodde jag först men nu tror jag som @etompau , dvs att själva ringklockan sitter någon annanstans. Men du vet väl var "ringklockeljudet" brukar komma ifrån. Detta ser ju inte direkt ut som någon nyinstallation. Eller har det aldrig fungerat? Kan någon helt enkelt ha plockat bort ringklockan?
Du får nog beskriva "helheten" från början.
Den var urkopplad när vi flyttade in så nej jag har aldrig hört något ljud ifrån den. Jag gjorde lite för många antaganden att saker var på plats helt enkelt.