Byggahus.se
Hej! Jag har en Albin-vedpanna från 1984 som har börjat bubbla när man eldar på så tempen stiger över 50 grader. Jag har luftat systemet utan skillnad. Ska man lufta på själva pannan också eller??? När jag öppnar både spjällen så slutar det bubbla i takt med att tempen sjunker. Jag är rätt ny på detta område och är tacksam för alla svar.
 
Hej!

Har HAFT en Albin kombi-panna som började leva om ung. som du beskriver och jag ringde till de som tillverkade den som påstod att tuberna i pannan måste ligga i våg så du kan ju pröva att loda in pannan.
 
Ok! Hur "lodar" man in pannan? Kan man göra det själv?
 
Cirkulationen genom rostertuberna blir för dålig och då uppstår ett klonkande ljud. Mellanrummet mellan tuberna och ytterpannan är för litet, tuberna får för lite vattentillförsel och därmed dålig cirkulation. Därför klonkar pannan när man har bra fyr i pannan.
 
Har ingen Albinpanna, men fårstår att den då har liggande tuber. Frågan är om ni ska loda efter tuberna då.. är ju inte säkert att ytterhöljet stämmer eller ens pannkroppen i jämförelse med tuberna?

/danso
 
Ok. Nån som vet hur jag ska gå tillväga då? Går ju i och för sig bra att elda så länge båda spjällen är öppna. Problemet är ju bara att man förlorar en del värme ut ur skorstenen.
 
Puffar upp den här gamla tråden istället för att starta en ny tråd.

Kan man loda om pannan själv?

Har märkt att det klonkar, ibland, i pannan. Min man och folk har påstått
att den kokar men det borde det inte göra när temperaturen visar 50 grader C.
O_o
Jag har aldrig eldat förut och det här är min första panna.

Har albin pannan blivit uppköpta eller lagts ner?
Skulle behöva få tag på instruktioner till pannan.

Det är en blå prick som lyser ibland på en panel vid sidan av pannan
(panelen visar temperatur i pannan och i röret till ack.tankarna.) och
jag undrar om någon har någon aning om vad den lyser om.
Pricken lyser under temperaturen till pannan och brukar oftast lysa
när jag går ner och ska elda och pannan är kall.
Ibland börjar den lysa medans jag tänder och ibland när jag har
precis fått fyr och vid olika temperaturer.
Pricken slutar även att lysa vid olika temperaturer.
Samtidigt som pricken lyser så blinkar det 'EH' vid temperaturen för
pannan.
*blink* temp *blink* EH *blink* temperatur till ack.pannan *blink* ...osv...

Jag hoppas någon förstår vad jag menar ;)

Tack på förhand! ;-)
 
Tänkte bara säga att jag har googlat på albin pannan så jag har letat information och
så har jag kollat runt här.
Utifall någon undrar. ;)
 
pipewelder skrev:
Cirkulationen genom rostertuberna blir för dålig och då uppstår ett klonkande ljud. Mellanrummet mellan tuberna och ytterpannan är för litet, tuberna får för lite vattentillförsel och därmed dålig cirkulation. Därför klonkar pannan när man har bra fyr i pannan.
Ok. Men vad gör man då? Är det nån fara att det klonkar? Går det att loda om tubera, och kam man göra det själv som amatör?
 
jdrotz skrev:
Ok. Men vad gör man då? Är det nån fara att det klonkar? Går det att loda om tubera, och kam man göra det själv som amatör?
Det med lod förstod jag att pannan lutar något .
menningen med loda var att ställa den i lod och inte börja svetsa om i pannan, tror jag.
Ta vattenpass och kolla om tuberna lutar på något sätt och sen kan du kanske balansera pannan så tuberna är vågrätta??? det är i alla fall så jag uppfatade råden ovanför
gaia
 
Min svärfar har upplyst mig om att det kan "klonka" i början när
man eldar för att allt expanderar.
 
Hoj!

Jag har en Albin Special från 1980 och upplever samma sak som er andra. Jag är säker på att fenomenet är att det kokar lokalt i i rostertuberna. Det är väldigt tydligt när jag har en mäktig glödbädd i pannan och jag öppnar för att lägga in ved.

Det jag gör för att lindra problemet är att minska draget när jag öppnar pannan. Vidare är det vettigt att inte klyva veden för fint då detta ger för stor effekt vid förbränning. Jag har dessutom stegat upp min laddomat till högsta flödet.

Dessutom har jag köpt en begagnad mollepanna. 120 liter ved analogt rakt ner i mumindalen; det ni!
 
H
Ismön skrev:
Har albin pannan blivit uppköpta eller lagts ner?
Skulle behöva få tag på instruktioner till pannan.
Kalix pannprodukter har reservdelar och kan allt om albinpannan.
 
Jag har en albin från -81 hade samma problem som ni. Lodade in pannan blev lite bättre.Köpte keramik och satte in för jämnare drag blev inge bättre. Det som gjorde skillnad för mej var när jag smyg elda upp pannan på 80-90 grader ett par gångar så märkte jag att klonkadet blev mindre och mindre. Så nu matar jag pannan full och går därifrån utan att hon klonkar
 
Hejsan!

Jag har en Albin kombipanna från 85 o jag undrar om det är någon som har en bruksanvisning till den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.