Byggahus.se
Vet inte om denna hör hemma här egentligen men måste försöka få svar någonstans!?

Jag har köpt detta paket från Styra Hem. Paketet innehåller 2 st effektmätare på 50A samt en ”WIFI-”puck” där allt ska anslutas
.
https://www.styrahem.se/p/555/effektmatare-2x50a-wifi-utgang-kontaktor-shelly-em

Jag har hållit på rätt mycket med hemautomation men då via Nexa Bridge och Tellstick Net. Därför förstår jag inte nedanstående text och vad jag ska göra…?

https://github.com/StyraHem/tellstick-server-plugins/wiki/Shelly-plugin-för-Telldus-Tellstick

Installera Shelly plugin for Tellstick

Nuvarande plugin fungerar inte med firmware 1.8.x och senare. En ny version är på väg.Vad är det som inte fungerar?

Din Tellstick måste köra version 1.3.1 eller senare: Ja jag har Version 4.
Skärmdump av gränssnittet för Telldus Live visar enheten "Långsjöns Solsida" är online med mjukvara version 4.

För att installera Shelly plugin för Tellstick behöver du ladda ner filen på din dator.

Download Shelly Plugin 0.1.0 beta 1(länk som jag inte kan bifoga för datorn här på jobbet säger stopp för att öppna okända nedladdningar)

Eftersom det är en beta måste den installeras manuellt: Vad menas med att det måste installeras manuellt?

Nu måste du ta reda på ip-adressen till din Tellstick: Det har jag lyckas med.
  • Använda en appen Fing (Android/iOS). Den skannar av ditt nätverk och du hittar den som Telldus Technologies: Vad är det jag ska hitta?
  • Titta efter adressen på din DHCP server: Vad är DHCP server och vilken adress ska jag titta efter?
Gå in på den adressen (är det den adressen jag ska leta efter i punkten ovan?) med din webbläsare och logga in med dina uppgifter. Namn och lösenord är samma som du har på Telldus Live.

Nedanstående ska jag nog fixa om jag tar mig så här långt.
  • Välj Plugins (beta) i menyn till vänster.
  • Klicka på knappen "Manual upload" uppe i vänstra hörnet.
  • Välj filen som du laddade ner tidigare.
  • Ibland måste Tellsticken startas om, det finns en knapp för det högst upp.
  • Nu har du fått en ny meny till vänster som heter Shelly. Där ska alla dina Shelly-enheter automatiskt synas.
  • Här kan du döpa (rename) om enheterna för att enklare känna igen dem.
Nu är du färdig med installationen och enheterna ska även finnas i Telldus Live.

Här finns mer information om Shelly plugin och hur man kan använda den från LUA skript.
https://github.com/StyraHem/tellstick-server-plugins/blob/master/shelly/README.md(ytterligare en länk)
Effektmätarenhet på 50A från Styra Hem med WIFI-anslutning och kontaktanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Styra Hem effektmätarpaket med två 50A sensorer och en Shelly EM WiFi-kontrollenhet, anvisningar för anslutning visas grafiskt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av användargränssnitt för Shelly enheter i en hemautomatiseringsapp med IP-adresser och kontrollknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tråkiga svaret är att Tellstick Net, med blå låda ej fungerar med plugin-program. Du behöver använda en ZNet eller en Net v.2.
Dessa modeller har en vit låda.

Version 4 är fö en äldre programvara, senaste (sista) är ver. 17.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Ja så är det säkert.... och jag tyckte det stod lite luddigt i texten så jag trodde att det där med "vit" endast gällde V2 :sweat:

Det stod så här: Shelly's produkter kan användas tillsammans med Telldus Tellstick v1/v2 (vit) med hjälp av en plugin

Undra om jag kan få tag på en v2 Tellstick begagnad... Finns ingen på Blocket vad jag kan se i vart fall :(

E etompau skrev:
Det tråkiga svaret är att Tellstick Net, med blå låda ej fungerar med plugin-program. Du behöver använda en ZNet eller en Net v.2.
Dessa modeller har en vit låda.

Version 4 är fö en äldre programvara, senaste (sista) är ver. 17.
 
Ja den texten kan missuppfattas.

De brukar dyka upp på tradera, ser att där finns en ute nu, senaste bud 342 kr.
Här måste man ockås hålla tungan rätt i mun, då det är en v.1 en modell som ej har mottagning på 433 MHz.
Ska du ha någon modell så är det ZNet v.2 som rekommenderas.

Sedan finns det på facebook en köp&säljgrupp för hemautomationsgrejer, kanske kolla där?
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Tradera har jag inte "budat" så mycket på ännu men ska kolla. Man kan väl lägga typ högsta bud osv. Kan man även lägga in bevakningar om det skulle dyka upp någon för budgivning?

Vet du exakt vad gruppen heter på FB?

E etompau skrev:
Ja den texten kan missuppfattas.

De brukar dyka upp på tradera, ser att där finns en ute nu, senaste bud 342 kr.
Här måste man ockås hålla tungan rätt i mun, då det är en v.1 en modell som ej har mottagning på 433 MHz.
Ska du ha någon modell så är det ZNet v.2 som rekommenderas.

Sedan finns det på facebook en köp&säljgrupp för hemautomationsgrejer, kanske kolla där?
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.