Byggahus.se
Hej.
Håller på att bygga en isbana/skridskobana hemma till grabben, måtten är 12,5*8,5m på planen.

Under bygget så märker vi att gräsmattan lutar en hel del mer än vad de såg ut som Kommer att vara ca 1dm is i ena hörnet av planen och 4dm tjock i andra sidan.

Uppbyggnaden är utav formplyfa och en stor vattentät pressning så att det blir som en pool.

Hur gör man med påfyllning?

Fyller man ett par cm åt gången under en längre tid?
Eller kan man fylla hela direk?

Om man fyller lite åt gången måste man då vänta tills att det är helt genomfruset innan man kan spola på mera vatten?

Många frågor och funderingar
Tack så länge, Kristoffer
 
Minns inte om det var här eller på. maskinisten som jag sett en tråd om något liknande men där finns allt du vill veta
 
En viktig fråga är väl i vilken tempraturzone som ni befinner er? Är det 25 minus så kan man nog inte låta slangen ligga. Är det bara minus 2 så kan man nog bara låta slangen ligga. Finns väldigt många youtube-klipp på detta och där lägger de oftast bara ut slangen och låter det rinna en timme eller två och sen flyttar på slangen. De flesta klipp jag har sett kommer givetvis från Kanada men borde inte vara så stor skillnad

Men grundkonceptet är följande. Spola ut/fördela ut vatten så att du har en "iskaka" över hela banan. Sen när den har frusit så kan du sprida ut vatten i "hög och låg"-delar

En grundförusättning är att du har tjäle i marken innan du börjar spola. Det får ABSOLUT inte snöa när du fyller på med vatten. Då kommer hela isen bli jävligt gryning. Har gjort i mindre skala i en sandlåda och då snöade det. Det var kass!
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Min erfarenhet är att det nog går bra att låta en tjock kaka frysa men det man sedan spolar på inte får vara mer än någon cm. Spolar man på tjockare så blir det spänningar i isen och det smäller när man går på isen och det ser ut som den tjocka kakan släpper från den undre isen.

sedan förstod jag inte det med slangen, stänger man av vattnet så fryser slangen om det så bara är minus 2. Låter man vattnet rinna så får det vara minus 25 utan att det fryser.

det behövs inte 10 cm tjock is som minst, några cm räcker.

Protte
 
När vi va runt 15 spolade vi uterinken hemmavid, fullstor hockeyrink. Med brandslang iofs:D men de äldre gubbarna sa att vi skulle spola ett tunt lager. Då va de så kallt så vi kunde gå ner o spola typ en gång i timmen. Sen va isen färdig på en natt
 
prototypen prototypen skrev:
Min erfarenhet är att det nog går bra att låta en tjock kaka frysa men det man sedan spolar på inte får vara mer än någon cm. Spolar man på tjockare så blir det spänningar i isen och det smäller när man går på isen och det ser ut som den tjocka kakan släpper från den undre isen.

sedan förstod jag inte det med slangen, stänger man av vattnet så fryser slangen om det så bara är minus 2. Låter man vattnet rinna så får det vara minus 25 utan att det fryser.

det behövs inte 10 cm tjock is som minst, några cm räcker.

Protte
Menad att slangen kommer inte att frysa oavsett tempratur. Men området där du fyller på vattnet kommer börja frysa i ytterkanterna efter ett tag så det blir liksom som en "kulle" där du fyller på då vattnet. Därför kan du behöva flytta slangen mycket oftare i kallare tempraturer. Det är en stor yta som skall fyllas.

Håller helt med för övrigt :)
 
Det går att få till sluttande isbanor också. När jag var liten spolades ibland en skridskobana i Kronobergsparken på Kungsholmen. Den sluttade tillräckligt för att man skulle kunna åka från övre änden till den nedre utan någon insats. Jag har ingen närmare information om hur den spolades mer än att en parkskötare kom dit på flakmoped med en slang och spolade vatten då och då.
 
Spika fast en gammal trasmatta i en planka och fäst ett snöre. Dra sedan runt den när du fyller på vatten så får du jämn och fin is. Så gjorde vi alltid i min ungdom när det var riktigt kallt för att undvika puckeln som alltid blir annars
 
  • Gilla
Zebe
  • Laddar…
Hej har gjort detta flera gånger och jag bor i Örebro. Alltså inte så många minusgrader att prata om.
Jag har först bara låtit vattnet rinna tills det kommer i våg.
Vänta på att det fryser.
Sen börjar jobbet med att få åkisen och då kan jag rekommendera varmvatten om du har möjlighet.
Blir som med ismaskin.
Om du kör kallt så spola ett tunt lager så slipper du få luftbubblor.Och jag menar i stort sett bara nån cm.
Om du gör det i nån vecka så kommer det bli kanon.
 
Tack för alla snabba svar Temperaturen ligger hemma här mellan -2 till -6 på natten.

Testar att fylla upp ikväll tills det är vatten över hela.

Sen lär man nog vänta några dygn om hela "kakan" ska frysa igenom.

Och när första isen frusit igenom så fyller ja på lite till och försöker få till en fin skridskois
 
  • Gilla
Greatstomp och 3 till
  • Laddar…
Fasen vad glad jag blev över detta inlägg! Vilka minnen som väcktes! Kommer ihåg nu tack vare tråden att farsan gjorde skridskobana i trädgården åt oss barn på 70-talet. Själv så körde jag ismaskin (Zamboni) under några år när sonen spelade ishockey, det var några år under Milennieskiftet.
 
  • Gilla
-larsson-
  • Laddar…
Hoppas på lite bilder! :love:
 
Kan tipsa om HockeyPractice.se som säljer riktigt smidiga produkter för att underlätta sargbygge och vita liners för att inte isen ska smälta lika snabbt som med en mörk pressening.
 
  • Gilla
D-Lundmark
  • Laddar…
Bra tråd!
Håller i skrivande stund på att fixa till en isrink hemma. Använde en stor pressening som är utspänd. Min fråga är hur ofta jag ska vattna?
 
Helt enkelt när isen blir för repig.
Eller är det när du "bygger" isbanan, lutar det mycket där du håller på?

Byns bana som jag håller på med spolas ca 1 ggr i veckan, men det beror på vädret, vid -5 åks det mycket mer än -20.

Protte

PS varför kosta på en pressening, är det minus blir det fort vattentätt. DS
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.