Byggahus.se
Hej,
Kolla med kritiska ögon och kom med synpunkter! Framför köksutrymmet har vi ett skogsparti och framför entrén är det kvartersgatan! Solens norr och söder har vi tänkt på.
Eventuellt att garaget måste vara större??...
är det onödigt med 5 rum? Eller Vill man ha det idag? Vi ska bygga för att sälja så vill ha åsikter vad andra tycker!
Tack på förhand. :)
 
  • Ritning av enplanshus med fem rum, kök, vardagsrum och garage markerade med ytmått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en enfamiljshus layout med öppet köksutrymme, entré och flera rum.
Åsa Lund
Vill man inte se ljus rakt fram genom huset när man kommer in?
 
  • Gilla
Karlia och 3 till
  • Laddar…
Mycket mörk entré! Instämmer med föregående skribent.

Jag föreslår att ni breddar sidoljuset till höger om entrédörren. Rejält!
 
  • Gilla
Caroline543
  • Laddar…
Det finns en siktlinje snett från dörren ut på andra sidan, har bott i hus med mindre sikt utan att reagera.
Funderar mer på var jag ska ställa skorna och hänga jackan det är kort mellan ytterdörr och dörren till sovrummet. Fundera på om den indragna entrén kan rätas ut. Var gör ytan under tak mest nytta?
 
  • Gilla
Caroline543
  • Laddar…
Åsa Lund
Kataloghus har ofta jättebra planlösning. Surfa runt och Knyck!
Finns en lista på startsidan här på Byggahus över hustillverkare med låga kvadratmeterpriser. Tänker att deras lösningar är prisvärda.
 
  • Gilla
Caroline543 och 1 till
  • Laddar…
Om ni ska bygga för att sälja tycker jag ni ska arbeta fram en planlösning tillsammans med köparen. Vad har denne för behov, önskemål, prioriteringar mm mm? Det finns inget bra svar på frågan ”vad vill man ha idag?” som du ställer. Det är individuellt.
 
Redigerat:
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
För litet vardagsrum. Är det kontor uppe i övre högre hörnet? Nästan lika stort som sällskapsdelen nedanför.
Vad är det i övre vänstra hörnet?
 

Bästa svaret

Hej

Några funderingar:
Ljud och lukt från köket hörs bra i hela sällskapsdelen.
Arbetsdelen av köket blir mörk.
Inga fönster i vare sig kök eller sällskapsrum mot gatan. Vill man aldrig se vad som händer där?
Barnrummen mot sällskapsrummet. aldrig mer TV kväll eller vänner efter deras läggtid.
Barnen måste gå igenom sällskapsrum och kök för att gå på toaletten.
Tredje barnrummet direkt mot köket. blir inte det ljudproblem?
utgång från toaletten rakt in i köket, hur kul är det?
Hall med små möjligheter för klädförvaring, var hänger familjens jackor?
Med 5 möjliga sovrum ser det ut som ni tänker på barnfamilj, men 183 kvm och bara en sällskapsyta? tänk 2 barnfamiljer på besök, efter middagen barnen vill se på TV vuxna vill prata. Men allt skall ske i samma rum?
 
  • Gilla
Caroline543 och 3 till
  • Laddar…
Mycket bra synpunkter av @Urban J A. Jag vill tillägga följande:
Husets hörn slösas bort. Hörn kan med fördel användas för att skapa mycket ljusa och härliga rum. Som planlösningen ser ut nu så slösas 3 av 4 hörn bort på garage, förråd, respektive kontor. Ett hörnkontor är lyxigt förstås, men inte rimligt på bekostnad av ett ljust allrum.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Mitt tips är att anlita en arkitekt! En vanlig missuppfattning är att det per automatik innebär höga kostnader och lyxvillor när det är arkitektritat. Men det går alldeles utmärkt att be arkitekten att rita så "billigt som möjligt" och samtidigt få fram en funktionell och ljus planlösning. Det finns garanterat någon lokal arkitekt nära er som kan hjälpa er för en rimlig peng!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vardagsrummet är mycket mindre än stora sovrummet och helt omöjligt att möblera pga alla dörrar.
Ta bort lilla rummet i övre högra hörnet, så blir det mycket bättre.

Byt plats på tvättstuga och badrum så att man inte måste gå genom gruset vid dörren för att komma dit inifrån huset. För jag antar att det är tvättstugan och att det är ett förråd ute i garaget?

Badkaret ska vara i det andra badrummet, duschen i det vid dörren.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Jag tackar hjärtligast för alla synpunkter!! Har ej tagit mig tiden att börja rita om men tankarna snurrar och jag är jätte glad för all input vi fått. Efter julstressen ska jag sätta mig ner och fila lite till. STORT TACK :D
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Ska bli spännande att se vad du kommer fram till.
Fram till dess : God Jul!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
En ny version.
Eventuellt att jag tar bort ingröpning vid entrén som ni skriver. Men tkr det är så snyggt med ribbpanel, har sett det på ett tidigare hus. Blev kär!
Det är dubbeldusch vi tänkt ha i toan vid köket, inte badkar. Även minskat en del kvm på de flesta ytorna.
Eventuellt att man byter plats på köket och soffgruppen?.. Vill ändå avgränsa sällskapsytorna lite, så inte allt är i en klump, därav placeringen av toan, eller blev det jättekonstigt? nu får ni komma med ny kritik :)
 
  • 3D-modell av husdesign med ribbpanel vid entrén och ett planlösningsschema.
  • Översiktsplan av ett hus med utmärkta ytor för vardagsrum, kök, sovrum och dubbel dusch i badrummet.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.