Byggahus.se
BirgitS
Man brukar låta bli att ha badrumsdörrar i vardagsrum, kök och matplats eftersom det kan komma lite otrevliga lukter därifrån som man inte vill känna när man umgås i soffan, lagar eller äter mat.

Ser ut att vara alldeles för lite köksskåp. Vardagsrummet kommer nog inte att kännas mysigt och vilsamt när man ska klämma sig förbi soffan när man ska bort till köket.

Går det in en rullstolscirkel i något av badrummen?

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man brukar låta bli att ha badrumsdörrar i vardagsrum, kök och matplats eftersom det kan komma lite otrevliga lukter därifrån som man inte vill känna när man umgås i soffan, lagar eller äter mat.

Ser ut att vara alldeles för lite köksskåp. Vardagsrummet kommer nog inte att kännas mysigt och vilsamt när man ska klämma sig förbi soffan när man ska bort till köket.

Går det in en rullstolscirkel i något av badrummen?
Det är sant, ska fundera hur man kan lösa ena badrumsplaceringen bättre.
Tanken är att badrummet i hallen ska vara handikappanpassat. Men skalorna som man ser nu på ritningen är inte helt hundra, en arkitekt ska få göra en bättre skiss som får måtten att bli bättre när vi bestämt oss med planlösningen. Men innan jag lämnar över vill jag känna mig hyfsat nöjd hur vi ska ha det, så det inte blir 100 ändringar :D

T
Håller med om badrumsplaceringen. Sen en till fundering (som anske redan tagits upp?) ett hus med så många sovrum skulle nog behöva en dusch till kan jag tycka.

T TechChad skrev:
Håller med om badrumsplaceringen. Sen en till fundering (som anske redan tagits upp?) ett hus med så många sovrum skulle nog behöva en dusch till kan jag tycka.
Vår plan är att vi kommer ha tre duschar i två badrum. Alltså en vanlig dusch vid bastun och sedan en dubbeldusch i andra badrummet.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
Blir det inte mkt yta precis efter hallen som blir outnyttjad?

Själv gillar jag större utrymmen och skulle nog placerat toan som är i köket där arbetsrummet är och sedan till höger om toan ha arbetsrummet. Tycker man att der blir för öppet kan man ju bygga upp någon form av skiljevägg

• Gilla
Caroline543 och 1 till
  • Laddar…
T
Caroline543 cardan01 skrev:
Vår plan är att vi kommer ha tre duschar i två badrum. Alltså en vanlig dusch vid bastun och sedan en dubbeldusch i andra badrummet.
Såklart, såg inte att det var en dubbel dusch, trodde det var någon form av möbel :seenoevil:

• Gilla
Caroline543
  • Laddar…
Har ni tittat på någon hustillverkares planlösning för likvärdiga modeller? Börja där så slipper ni gå i nybörjarfällorna...

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni tittat på någon hustillverkares planlösning för likvärdiga modeller? Börja där så slipper ni gå i nybörjarfällorna...
Joo jag har kikat runt och tagit lite inspo från andra hus men tycker de flesta är formad för en tråkig tomt. Vi vill kunna framhäva vår baksida och ena sidan som kommer bli solfångad men samtidigt få in en bra anslutning med garaget, tycker de finns dåliga utbud då :sweat: men jag letar vidare bland inspobilder, det kan ju dyka upp något som känns klockrent :)

T
Är i bygga hus tagen själv juat nu så vore intressant att se vad det slutar med.
Själv så måste vi ha 4st sovrum. Vi kommer nog skippa kontorsrummet.

Vad är det för kvadratmeter på huset totalt?

Det är lösningarna invändigt ni ska plugga och titta på, inte leta ett specifikt hus med garage. Kanske passar ett L-format hus?

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Är i bygga hus tagen själv juat nu så vore intressant att se vad det slutar med.
Själv så måste vi ha 4st sovrum. Vi kommer nog skippa kontorsrummet.

Vad är det för kvadratmeter på huset totalt?
Kul!! Har ni hittat någon planlösning som ni kommer köra med?
Boytan är på 150kvm och biytan på 50kvm.

T
Caroline543 cardan01 skrev:
Kul!! Har ni hittat någon planlösning som ni kommer köra med?
Boytan är på 150kvm och biytan på 50kvm.
Men den planritning du skickat är väl inte 150kvm?

Håller på och är inte klara än. Försöker hålla igen kvm för att inte bygga förstort. Men med 4st sovrum så känner vi att vi inte kan komma under 180kvm. Då har vi inte något extra kontor eller separat groventre (vilket jag saknar).

T TechChad skrev:
Men den planritning du skickat är väl inte 150kvm?

Håller på och är inte klara än. Försöker hålla igen kvm för att inte bygga förstort. Men med 4st sovrum så känner vi att vi inte kan komma under 180kvm. Då har vi inte något extra kontor eller separat groventre (vilket jag saknar).
Jo, det blir 150kvm boyta i den senaste ritningen jag lagt upp idag. Rummen och hallen blir ca 80kvm, sen blir kök med sällskapsytor resterande kvm.

T
Okej, läste 147,67m2 på ritningen och antog att det var för kök/sällskapsyta.

T TechChad skrev:
Okej, läste 147,67m2 på ritningen och antog att det var för kök/sällskapsyta.
Aha, nä de är totalen. Blev Lite missvisande kanske :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.