Byggahus.se
Elektrikern ska koppla in alla kablar i centralen.

jag tänker mig huvudbrytare och sen en jfb men ska jag dessutom ha en separat jfb för badrummet?
 
Nej, räcker med en...
 
Jag har plats för fler. Finns det någon fördel att ha fler?
 
Det kan finnas lite läckström i t.ex. kylskåp, fläktar, etc. och fler tillsammans kan ge problem med att JFB löser om summan av läckström överstiger 30mA.
Har du fler JFB kan du lägga "problembarn" på en och övrigt på en annan.
 
  • Gilla
StureS
  • Laddar…
Får hoppas att jag inte har några problembarn.

min första tanke var:

1 jfb för allt inne, vardagsrum,kök sovrum

1 jfb för badrum

1 jfb för utebelysning och uttag ute
 
Det kan vara bra att en separat jfb för utomhusuttag. Så slipper du få hela huset släckt när du råkar tappa en skarvsladd i en snödriva.
Finns ingen vits med separat för badrummet.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Ok,

får bli två stycken då.

En för allt inne och en för allt ute
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Funderar dessutom på om jag inte ska ha en jfb till kyl/frys. En separat alltså.

det är fritidshus så vi är inte där hela tiden.
 
Krilleman
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Det där är lite omdiskuterat. Å ena sidan vill man undvika att en utlöst jfb skall ge förstörd mat i frysen. Å andra sidan är det större risk att man missar om den jfb löser ut, men bara stoppar kyl o frys.

I praktiken löser ”aldrig” en jfb ut om det inte faktiskt finns ett farligt fel. Utom just utomhus.
 
I mitt fall kommer jag ha en övervakning av olika uttag (som ligger på en annan central) så en PSA på kylen vore nog inte så dumt.
 
D Derbyboy skrev:
Funderar dessutom på om jag inte ska ha en jfb till kyl/frys. En separat alltså.

det är fritidshus så vi är inte där hela tiden.
Finns ingen anledning för just de två apparaterna utan med de två JFB och den uppdelning du nämnde tidigare är det bra och i många fall bättre än att kludda med olika separata tex PSA om man inte är tillverkare av dem. Vill man göra något kan man om det finns tex tvätt/tork, diskmaskin lägga dessa på JFB "ute" det är en bra avvägning och ger mervärde.

Som hempularen nämnde är det i princip bara vid äkta fel det löser och för "innedelen" i ditt fall med fritidshus är det bara kyl/frys som är aktiva, samma när man inte är hemma i vanliga bostäder också om man delat upp rimligt. Går olika nycker i såna här frågor och skälen är oftast ganska oklara och luddiga om man skrapar lite på ytan ja utom att en del vill sälja lite mer komponenter då.
 
Luftvärmepumpen lägger jag på ute då också eller?
 
Jag har både plats i skåpet och i plånboken.

i min värld är väl det väldigt lämpligt att isolera så mycket som möjligt bakom egna psa. Borde bli driftsäkrare på totalen.
 
D Derbyboy skrev:
Luftvärmepumpen lägger jag på ute då också eller?
Ser du värmen som viktig kan du undersöka möjligheterna att inte lägga den under JFB öht det är ju bäst i så fall. Och följer du vad du skriver i #14 kan den då få egen precis som kylen och kanske ytterligare något som de mer utsatta maskinerna "inne" med tex värmeelement av olika slag i vatten.

Sen är det ju tur att vi alla får ha egna världar med sina alldeles avpassade lösningar så vi eventuellt lever lite lyckligare i trygg förvissning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.