Byggahus.se
Hej,
Ville ha en vit fjärromkopplare att sätta på mitt nya, vita uttag i mitt vita cykelskjul och det enda som fanns att få tag på snabbt var Biltemas 35-0112
https://www.biltema.se/bygg/el/fjarrstrombrytare/fjarrstrombrytare-utomhus-2000043878

Hade tänkt styra med min Tellstick men inser att jag bara kollade att det bara pratade på 433, inte att det officiellt stöds av Tellstick. Och så verkar det inte vara.

Jag har testat och googlat efter diverse omvägar men inget funkar.
Har någon något tips eller för att lägga till fjärromkopplaren till Tellstick eller är det kört?

Tack på förhand!
 
Modellerna som man byter kanal på med en liten switch går inte att styra med Telldus intelligentare lösningar...

Dags att uppgradera?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Modellerna som man byter kanal på med en liten switch går inte att styra med Telldus intelligentare lösningar...

Dags att uppgradera?
Ok, tack för svar. Då var mina farhågor tyvärr korrekta.

Uppgradera brytaren eller Tellstick? :)
Brytaren åker tillbaka till Biltema och Tellstick får nog fortsätta sin trogna tjänst ett tag till.
 
M martin_74 skrev:
Ok, tack för svar. Då var mina farhågor tyvärr korrekta.

Uppgradera brytaren eller Tellstick? :)
Brytaren åker tillbaka till Biltema och Tellstick får nog fortsätta sin trogna tjänst ett tag till.
Jag hade tellstick Net förut och fick ju mail från Telldus i typ två år om att uppgradera till deras något modernare lösning... Jag antar att de tröttnade på att driva servrar för flera system... Jag hade dock problem med att vissa enheter tappades eller inte nåddes då min kåk är 17 meter lång, så när motorvärmaren inte gått igång för hundrade gången fick jag nog och slängde ut skiten till förmån för Ikeas system...
 
Tellstick Net stöds fortfarande av Telldus. Dom hade en kampanj för inbyte av Tellstick Net mot en ZNet (ny hårdvara/Z-wave mm).
Ser att ZNet går att köpa för drygt 600 kr idag.

Nexas (utfasade)mottagare med kodvred fungera med Tellstick Net/ZNet.
 
E etompau skrev:
Tellstick Net stöds fortfarande av Telldus. Dom hade en kampanj för inbyte av Tellstick Net mot en ZNet (ny hårdvara/Z-wave mm).
Ser att ZNet går att köpa för drygt 600 kr idag.

Nexas (utfasade)mottagare med kodvred fungera med Tellstick Net/ZNet.
Den kampanjen höll nog på i två år.... :crysmile:
I början övervägde jag att hoppa på tåget, men tillslut blev det nästan en sport att se vad som skulle hända efter "Nu är det bara en dag kvar på erbjudandet! Skynda skynda!"

Jag vet att de fortfarande har kvar systemet, men frågan är väl länge?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den kampanjen höll nog på i två år.... :crysmile:
I början övervägde jag att hoppa på tåget, men tillslut blev det nästan en sport att se vad som skulle hända efter "Nu är det bara en dag kvar på erbjudandet! Skynda skynda!"

Jag vet att de fortfarande har kvar systemet, men frågan är väl länge?
Inget vara för evigt, men eftersom de säljer ZNet som till viss del nyttjar serversystemet så får man anta att de tänker driva grejorna så länge det är kommersiellt möjligt.

För egen del hade Telldus gärna fått kommunicerat en tidplan som hade sagt hur länge Net ska vara i drift.
En del användare hade sannolikt blivit rasande över ett sådant besked men ges det i god tid finns möjlighet till en kontrollerad övergång till något annat system.
Har man ett stort system så ligger de mesta av pengarna i mottagare etc och inte i själva controllern.

Där finns signaler om att nya prylar (controller) från Telldus är på gång nästa år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.