Byggahus.se
Vad är det här som sitter mitt på golvet i vardagsrummet? 45mm i diameter, hålet är 10mm och är inte gängat.

Huset är 50-tal. Rummet är vardagsrummet och mer specifikt i det som troligtvis var tänkt som matsalsdelen av det.

Finns en gäng lustiga detaljer i huset, några mer förbryllande än andra.
 
  • Översiktsbild på ett trägolv med en mystisk, rund metallbricka infälld mitt på golvet med ett litet centralt hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Har det suttit en dörr där?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Har det varit någon form av verksamhet i fastigheten tidigare?
 
A
Sitter det ett likadant fäste i taket rakt ovanför? isf har jag en teori:thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
epw och 5 till
  • Laddar…
Säkerligen fästen/lagring för en vinda som användes vid varpning kanske till en vävstol, mormor hade något liknande i köket.ch satte en vinda där.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Har det suttit en dörr där?
Det har jag väldigt svårt att tro.
 
Immobil Immobil skrev:
Har det varit någon form av verksamhet i fastigheten tidigare?
Nej
 
Handyman 1 skrev:
Sitter det ett likadant fäste i taket rakt ovanför? isf har jag en teori:thinking:
Nope
 
J jonaserik skrev:
Säkerligen fästen/lagring för en vinda som användes vid varpning kanske till en vävstol, mormor hade något liknande i köket.ch satte en vinda där.
Intressant, ska ta detta vidare till textilarna omkring mig.

Det känns dock inte helt sannolikt med tanka på placeringen och rimmar inte riktigt med husets utformning.
 
Handyman 1 skrev:
Sitter det ett likadant fäste i taket rakt ovanför? isf har jag en teori:thinking:
Det sitter dock rakt under en takdosa där det nu hänger en lampa.
 
Låsning i golvet till en dörr eller liknande. Kolla om de finna någon skjutdörr
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K Knight skrev:
Låsning i golvet till en dörr eller liknande. Kolla om de finna någon skjutdörr
Intressant, stämmer dock inte med hur den är placerad med några väggar eller dörrar. Syns heller ingenting sådant på originalritningar och ingenting har ändrats sedan huset byggdes.
 
Skulle kunna suttit en dans stång..
 
  • Haha
  • Gilla
Tedh Westbay och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Kan du visa ritning av rummet? Det kanske ger någon ledtråd. Annars hade jag också gissat på skjutvägg/rumsavdelare som jag sett i 50-talshus - antingen stort vardagsrum eller litet vardagsrum + sovrum.
 
raveper raveper skrev:
Skulle kunna suttit en dans stång..
Haha det sägs att det har varit mycket kalas i det här huset och att en del av det var av tveksam moralisk karaktär. Inte omöjligt....
 
  • Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.