Byggahus.se

Vad är det här som sitter i golvet?

1. pean.wa
    Medlem · Uppsala · 36 inlägg

pean.wa

Medlem
    Bifogar planskiss. Den sitter ganska precis mitt i ordet "MATRUM".

• Laddar…
  2. A
    Byggveteran · Trollhättan , Västra Götaland · 1 957 inlägg

anaitis

Byggveteran
    Det kan ha suttit en signalklocka till personalen att komma och duka ut eller servera.

3. pean.wa

pean.wa

Medlem
    Det finns en panel i köket och ett par tryckknappar runtom i huset som får en siffra att trilla ner. Kan det finnas en koppling? Liknar inte de andra.

Eller hur tänkte du? Några bilder/exempel/beskrivningar på dylik klocka?

4. Handyman 1
    Medlem · 2 953 inlägg
    • Laddar…
  5. pean.wa

pean.wa

Medlem
    Ingenting är omöjligt.

6. Karlia
    Medlem · 2 311 inlägg

Karlia

Medlem
    Signalklocka brukar inte vara mitt på golvet. Spännande, liknande säljs idag för att fästa målburar i golv, knappast troligt i matrum. Vad skulle kunna behöva fästas i golvet i ett matrum?

7. B
    Medlem · 20 inlägg

blatummen

Medlem
  8. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 490 inlägg

HEM2121

Medlem
    Ser ut som det skulle var en lucka i golvet, Finns det en krypgrund under huset?

9. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 253 inlägg

Mazen

Inredare
    Röstar på en ringklocka, tänk ett större matbord för finare tillställningar där personen i högsätet på kortänden kunde signalera personalen utan att resa sig eller göra resten av gästerna uppmärksamma.. helt enkelt trycka på knappen som är dold under mattan med foten..

10. S
    Medlem · Västernorrland · 6 553 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Det enklaste torde väl vara att lossa manicken och se vad som finns under...........

11. pean.wa

pean.wa

Medlem
    Nej, det är källaren under hela huset.

12. pean.wa

pean.wa

Medlem
    Jag har inte ens tänkt tanken att det skulle finnas någonting under!

13. S
    Medlem · Västernorrland · 6 553 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Har det varit en ringklocka så borde det rimligen finnas spår av el.....Var väl mest det jag tänkte på.

14. pean.wa

pean.wa

Medlem
    We have a winner!

Jag har alltid tyckt att det ser ut som att det är en fast botten på hålet MEN jag började skrapa ur lite lack och smuts och plötsligt ringde det i panelen köket!

Hade absolut inte tänkt tanken att det här var kopplat dit, jag har letat och klurat på var alla dessa knappar sitter. Alla är inte inkopplade i panelen och jag har trott de har gått förlorade men nu är det tre fungerande, ringklockan på ytterdörren, en i badrummet på övervåningen och nu denna! Jakten på de andra fortsätter!

Nu återstår ju också att klura ut vad man kopplade till den för att ringa, det måste har varit någon slags fjärrkontroll. Någon som vet?

15. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 490 inlägg

HEM2121

Medlem
    Ser ut som man kan sticka in en "spiskrok" och lyfta. Har du försökt? Även på bilden så ser det ut som en lucka i parketten men det kan ju vara missvisande i bilden.

Redigerat 5 nov 2020 08:51
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.