Byggahus.se
berisen berisen skrev:
Någon mer som tappat lukt och smak? Hur länge var ni utan isåfall?

Jag var lite snorig ett par dagar för några veckor sedan och tappade då också all form av lukt. Tog ett antikroppstest förra veckan och det var väldigt tydligt positivt så då vet jag iaf att förkylningen inte var någon vanlig förkylning.

Nu har det gått tre hela veckor utan någon egentligen förbättring. Vissa dagar kan jag kanske känna en svag doft av typ handsprit/ättika/vinäger och sånt starkt men för det mesta är det helt väck. Vanlig mat och dryck är hopplöst.
En exkollega berättade att både hon och hennes man har tappat smak och lukt. Tyvärr har det varit borta i flera månader... Men det borde komma tillbaka hoppas jag. Låter helt galet annars.
 
optimum
berisen berisen skrev:
Någon mer som tappat lukt och smak? Hur länge var ni utan isåfall?

Jag var lite snorig ett par dagar för några veckor sedan och tappade då också all form av lukt. Tog ett antikroppstest förra veckan och det var väldigt tydligt positivt så då vet jag iaf att förkylningen inte var någon vanlig förkylning.

Nu har det gått tre hela veckor utan någon egentligen förbättring. Vissa dagar kan jag kanske känna en svag doft av typ handsprit/ättika/vinäger och sånt starkt men för det mesta är det helt väck. Vanlig mat och dryck är hopplöst.
Har själv ingen erfarenhet men en kollega och hennes sambo blev sjuka i mars. De tappade lukt och smaksinne totalt. De provsniffade en burk tigerbalsam och kände inget. ca 2 veckor därefter hade de tillbaka lukt och smaksinnen igen.

Men det varierar säkert mellan olik personer.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Någon mer som tappat lukt och smak? Hur länge var ni utan isåfall?

Jag var lite snorig ett par dagar för några veckor sedan och tappade då också all form av lukt. Tog ett antikroppstest förra veckan och det var väldigt tydligt positivt så då vet jag iaf att förkylningen inte var någon vanlig förkylning.

Nu har det gått tre hela veckor utan någon egentligen förbättring. Vissa dagar kan jag kanske känna en svag doft av typ handsprit/ättika/vinäger och sånt starkt men för det mesta är det helt väck. Vanlig mat och dryck är hopplöst.
Men det blir ju ännu lurigare med smak och doft. Får jag en rejäl förkylning (läs vaknar upp med korkar i båda borrarna) så förlorar jag smak och lukt ett par dagar upp till 2 veckor eller något, har gjort det hela mitt liv. Dock inte vid lättare 2 dagars förkylningar.
Vet inte hur de sagt nu, men vid vanliga allegier och så har de ju sagt att man ska avvakta istället för att testa. Men jag hade såklart testat mig om det varat mer än 2 dagar. Och kommer stanna hemma vid något symptom.
Hade en endagars vanlig slempropp i näsan. Första 2 sjukdagarna sen jag vet inte, blev nästan frustrerad så det resulterade i svampplockning i sin ensamhet.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
En exkollega berättade att både hon och hennes man har tappat smak och lukt. Tyvärr har det varit borta i flera månader... Men det borde komma tillbaka hoppas jag. Låter helt galet annars.
Får hoppas att det går snabbare än några månader för det lät inte så kul. Samtidigt får man väl vara lite ödmjuk för att det gick så pass lindrigt ändå och då känns ju lukt och smak som rätt små saker i sammanhanget.

Förövrigt stämmer dina symptom väldigt bra på hur jag upplevde det också. Jag var lite snorig i ett par dagar och kände mig lite seg och trögstartad. Dock ingen huvudvärk. Sjukt hur det kan slå så olika på olika människor alltså. Vissa blir riktigt dåliga och vissa får som vi en lättare förkylning. :confused:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nästa dag i min sjukdom. Har väldigt små symptom idag med. Kanske ett svagt tryck över bröstet på förmiddagen. Men att vara hemma och rodda 3 barn är klart mkt jobbigare så på eftermiddagen gjorde jag en orienteringskarta över vårt hus för barnen och 10 kontroller så fick de matteuppgifter för att räkna fram vilken kontroll de skulle gå till för att sedan få fram en bokstav. Och några kontroller senare så skulle de bilda ett ord av bokstäverna. Så fördrev vi åtminstone 90 minuter... Sen förflyttade jag 120 st markstenar från ena sidan tomten till andra och flyttade 5 skottkärror med stenmjöl. Nu på kvällen har jag känt mig fräsch. Dricker lite vin nu. Smakar hyfsat vanligt så tror smaklökarna fortfarande fungerar.
Om jag mår likadant i morgon som nu så ska jag undergjuta en stödklack åt en pelare i huset då.
Hoppas det fortsätter såhär och inte utvecklas åt något konstigt håll.
Trevlig helg! :beer:
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Ja, nu har helgen passerat och symptomen är fortfarande väldigt milda. Hade lite huvudvärk i kanske 3 h igår eftermiddag. Kanske för att jag var ute i skitvädret och blandade till två säckar betong och böjde lite armeringsjärn.
Men före jag gjorde detta kände jag mig så fräsch att jag iaf tog beslutet om att gå ut och göra det.
Idag har jag lite lite hosta. Kanske har hostat 5 ggr nu under de första 3 h av dagen. Har fått halsbränna idag. Ingen aning om det är ett symptom. Ska ut och ta en kortare skogspromenad med de 3 barnen idag.
Just de, bland de 6 barnen (kusiner inräknat) och de 3 fruarna och de 3 männen så är det bara männen som testade positivt för Covid. De fyra yngsta barnen är inte testade men 8åring och 10åring testade negativt.
Så att barnen skulle vara drivande i smittspridningen känns inte jättetroligt. Då borde det vara utbrott på våra skolor hela tiden.
Över huvud taget så verkar själva smittspridningen vara väldigt underlig. Under min vecka som smittad så har jag kanske nyst 5 gånger och hostar under 40 ggr. Oftast för att man satt vatten eller mat i halsen. Så jag känner mig inte jättesmittsam...
Det enda jag vet att bara vi män gjorde under tiden vi var i Örebro var att betala parkeringsavgifter. Men det slutade med att jag betalade allt med mobilen till slut. I övrigt så var aldrig vi män ensamma någonstans utan familjerna var med överallt. Så lite underligt är det.
Nu blire lite kaffe för att spä på halsbrännan lite :) :coffee:
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Nu har även min sambo tagit ett antikroppstest och även hon hade väldigt tydliga antikroppar precis som jag hade.

Helt sjukt hur olika symptom vi fick dock. Hon låg dålig i två veckor varav nästan en hel vecka i feber och fick dessutom en jobbig hosta. Jag fick som sagt endast en väldigt lätt förkylning (typ lite snorig) som höll i sig i typ 2 dagar. Jag fick dock totalt bortfall av smak/lukt efter det som jag tidigare beskrev här i tråden och det håller i sig fortfarande nu 4 veckor senare. Det var väl kanske för att jämna ut det lite mellan oss. :crysmile:
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Jag har precis fått ett positivt Covid-19 svar. Jag blev konstigt sjuk i helgen och hade frossa utan feber, huvudvärk som känns som att huvudet skall explodera varje gång man hostar. Värk på ställen där jag inte visste att man kunde ha ont. Kände mig piggare igår men har blivit sämre idag. Orkar inte göra så mycket. I mitt fall så känns det inte som en vanlig förkylning. Hela kroppen spökar. Jag brukar få flunsan var fjärde år och det är inte heller likt då man oftast ligger nedbäddad med feber.
 
  • Ledsen
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Har en lätt släng av nått influensa-liknande, inget besvärande, lätt torrhosta och lite tyngre andning vid ansträngning.

Tänkte att det kunde vara bra att prova sig, men inga tider lediga denna sidan helgen varken för självtest hemma eller "drive by".

Fortsätter jobba hemma och undviker kontakt med alla utanför hemmet.
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
13th Marine 13th Marine skrev:
Har en lätt släng av nått influensa-liknande, inget besvärande, lätt torrhosta och lite tyngre andning vid ansträngning.

Tänkte att det kunde vara bra att prova sig, men inga tider lediga denna sidan helgen varken för självtest hemma eller "drive by".

Fortsätter jobba hemma och undviker kontakt med alla utanför hemmet.
Tråkigt att höra och jag hoppas det håller sig kvar på en lindrig nivå. Jag märkte att det var väldigt viktigt att dricka mycket mer än vanligt för att hålla nere hostan när jag var sjuk.

Har ni det som brukar kallas för familjekarantän i Skåne också?
Men du har väl beställt ett test även om det tar lite tid innan du kan göra den?
 
Ska kolla med den bättre hälften om det kan hämtas på måndag, så får vi se om jag ens har några symptom då.

Tror inte vi har familjekarantän, men bådas arbetsplatser har motsvarande egna regler.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ska kolla med den bättre hälften om det kan hämtas på måndag, så får vi se om jag ens har några symptom då.

Tror inte vi har familjekarantän, men bådas arbetsplatser har motsvarande egna regler.
Det var väl ändå hela landet det gäller? Det gäller i alla kommuner i norra skåne. Men vi får lämna barnen i förskola skola även om vi ligger dödsjuka hemma. Vilket jag hoppas folk inte gör.
 
R Rkarlsson skrev:
Det var väl ändå hela landet det gäller? Det gäller i alla kommuner i norra skåne. Men vi får lämna barnen i förskola skola även om vi ligger dödsjuka hemma. Vilket jag hoppas folk inte gör.
Har inte reflekterat över det då vi båda ska enligt arbetsgivarna ska stanna hemma.
 
E
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi var sjuka med feber i två veckor, men testade negativt för covid-19.
2 veckor feber?
 
E
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har alltså fått ett positivt PCR-test. Men det är klart att man kan spekulera om det är ett felaktigt resultat, det förekommer antagligen även om det är sällsynt.
Är där några efterdyningar? Hur många i er 70+ grupp blev smuttade efter middagen och var det bara milda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.