Byggahus.se
Hej,


Vi håller på att bygga hus och kommer flytta in i början på december. Så till våren blir största projektet att få till en fin gräsmatta. Gräsytan är ca 550 kvm.

Tomten är uppfylld ca 1 - 1,5 m fyllnadsmassor, till 90% jord. Markarbetet gjordes i våras och sedan dess har det det hunnit sätta sig och blivit ojämnt samt växa upp en del ogräs.

Hade verkligen velat göra arbetet nu i höst, men hade ej tillgång till vatten då, så det för bli i vår ist.

SÅ till frågan, hur ska man på bästa sätt förbereda ytan för grässådd?

Min tanke hittills är att göra följande:

1. Jordfräsa hela ytan, jämna till och välta.

2. På med ca 50ton gräsmattejord. (5-10cm)

3. Jämna till, gödsla och välta.

4. Så & vattna.

Bör man fräsa gräsmattan med jordfräs eller ska man låta den vara som den är och bara på med ny gjord ist?

Hur ska man göra med befintligt ogräs? Såklart bra om man kan ta bort allt, men kommer varken ha tid eller energi att ta bort allt.

Bifogar bild, så ni ser hur det ser ut just nu.
Ojämn tomt full med sten och ogräs intill vitt hus med rött tak, inför anläggning av gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojämn och ogräsbeklädd framtida gräsmattsyta på 550 kvm som behöver förberedas för sådd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målet är såklart att få en jämn fin och välmående gräsmatta. Hur skulle ni ha gjort?
Tacksam för tips :)
 
Ogräset hade jag tagit bort/sprutat.
Fräs marken, det blir till något annars, ytan var väldigt ojämn tyckte jag.
Gödsla innan du sår så får du en boost när de växer.
Välj långsamt växande gräs
 
  • Gilla
Fredritz
  • Laddar…
Tomture61
Skippa arbetet med att fräsa fyllmassorna , du kommer antagligen köra sönder den maskinen .
Ta bort de värsta topparna och stenar .
Fyll på med minst 10 cm gräsmattejord.
 
  • Gilla
Fredritz
  • Laddar…
T
Jag hade gjort så här.

Jämna till marken och luckra upp det lite (samtidigt ta bort så mycket ogräs som möjligt som lossnar).
Fyll på så du har minst 20 cm matjord om du vill ha grönt gräs samt PK gödsla (höstgödsel) jorden och ev kalka.

Spara gärna lite matjord så efter du sått gräset så kan du strö över sista jorden ovanpå så du får bra kontakt och jorden skyddar mot uttorkning och fåglar. Sen svagt kväve gödsel när du börjar se att det börjar växa.

Lycka till.
 
  • Gilla
Fredritz
  • Laddar…
Fuskmetoden för att bli av med ogräs är att spruta allt med RoundUp. Sedan väntar man ett par veckor så att giftet försvinner innan man lägger på jord och sår gräs.

Nästa fuskmetod är att jämna av ytan någorlunda, fylla på med någon decimeter matjord och lägga färdigt gräs på rulle.

Vissa tar en gammal lastpall som läggs på marken. Sedan fäster man remmar och spänner för maken/frun/barnen och låter vederbörande dra lastpallen fram och tillbaka över gräsmattan. Har man tillgång till arbetshäst funkar det också.
 
  • Gilla
  • Haha
Lekpensel och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen!

Jag lutar nog mot att köra ngt slags ogräsmedel innan för att försöka bli av med så mkt som möjligt.

När det gäller mängden jord som ska appliceras, underlaget består mest av jord och håller fukten bra. Jag tänkte försöka snåla lite och köra med 5-10 cm över hela gräsmattan, Men vet att vissa rekommenderar upp till 30cm.
Främsta anledningen som jag förstått just att vattnet inte ska försvinna ut ur jorden för fort?
Duger det då med som lägst 5 cm?
Eller finns det några andra anledningar till att man har upp till 20-30 cm gräsmattejord?
 
T
Ogräsmedel typ ättika tar oftast bara det ovan jord och inte rötterna.
Roundup är väl inte möjligt att spruta då man brukar pensla det pgr av giftigheten.
Annars verkar det vara mycket grovstammigt som kommer nötas bort snabbt efter man klipper.

Rekommenderar att du har minst 20cm matjord så om du har bra jord nu så räcker väl 10 cm till. Men är det mest morän, lera, grus så hade jag lagt på minst 20cm eller skrapat bort översta lagret och sen lagt på jord o fått bort ogräs samtidigt.

Det är för att det ska vara fuktighetshållande , finnas mikroliv och binda näring för rötterna.
Gör det riktigt direkt, inte kul att om ett år för göra om allt för gräset inte växer.
 
  • Gilla
Fredritz
  • Laddar…
Tack,

Har under året försökt att hålla ogräset under kontroll. och försökt med bla ättika som du nämner. Kortsigtiga resultat var ju bra, dock efter ngn vecka så var det lika mycket igen. Har kikat på lite "alternativa" produkter som Dicotex, quattro loredo etc som ska ha bättre verkan och inte bara dödar det ovanför ytan.

Så, har reviderat min handlingsplan lite.

1.. Ta bort så mkt ogräs som går manuellt, beroende på vilka maskiner man kan få tag på så kanske man kan skrapa av ytan också.

2. Behandla det ogräs som finns kvar med dicotex

3. Jämna ut ytan och välta med en tung vält för att minimera framtida sättningar, iom att det är en nyligen upfylld tomt.
Förhoppningsvis så fryser det till nu under vintern också.

4. På med ny gräsmattejord, släpa runt lastpall/ motsvarande för att få det jämnt och fint.

5. Välta / packa samt grundgödsla

6. Så gräs, alternativt rulla ut gräsmatta.

Ska se till att följa upp med lite bilder när våren närmar sig!
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Hej igen,

tänkte att det är dags att följa upp lite.
Blev såklart inte exakt som man planerat. Men slutresultatet blev bra ändå tycker jag!

började med att lägga ut 40ton gräsmattejord med minilastare! Gick bra förutom att det var lite blött i marken fortfarande vilket gjorde att det bitvis blev rätt djupa spår.
För att jämna ut allt så drog jag runt med lastpall samt körde med en 250kg ringvält som jag fick tag på efter 4hjulingen. Körde dock med pallen utan hjulningen också då man inte kommer åt i hörn samt att man vill köra ngt slags kryssmönster.
Förhoppningsvis blir det inte några större sättningar från hjulspåren. Det får framtiden utvisa.

Därefter försökte jag få till de svackor man kan se.. men det var jäkligt svårt att få till det så man vart helt nöjd.
Svårt att veta vad som kommer synas när mattan väl är på. Så fick nöja mig efter ngn halvdags finlir. Mer tid hade jag tyvärr inte!
Passade även på att bygga ett automatiskt gräsmattebevattnings system bestående av ca 11 spridare fördelat på 4 slingor med varsin magnetventil och ett styrbox. Samtliga av märket Hunter.
Kan verkligen rekommenderas! Blir superenkel att se till att gräset verkligen får det vatten den behöver. Och allt kan skötas via en app
Lite bilder:
Rullar av gräsmatta staplade på pallar vid vit byggnad, med anlagda hjulspår i marken och en minilastare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyjämnad gräsmattejord nära ett hus, med lastpall och förberedd bevattningsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt under anläggning med jordytor, person lägger gräsmattor, verktyg och en rödvit husvagn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård under anläggning med gräsrullar utspridda på jord och delvis lagd gräsmatta, leksaker och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterad gräsmatta med rullat gräs framför en vit villa, gräsmattejord och lekplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagd gräsmatta med jämn grön yta framför en vit villa, utrustning synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Redigerat:
  • Gilla
fatsuG7 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.