Byggahus.se
D duetten skrev:
Vårt villakvarter kommer inom ett par år att få sällskap av ett antal höghus då en lokal byggare köpt in ett stort markområde mitt i ett äldre villakvarter. Planen är där att bygga ett antal hus, däribland ett antal 6-våningshus.

Hur som helst är det inte det min fråga gäller utan nåt helt annat. Byggnormen idag är 0,7-0,8 parkeringar per byggd lägenhet i vårt område och med tanke på att antalet nya lägenheter i vårt absoluta närområde lär hamna på >200 st kan man lätt begripa att det troligtvis kommer att bli brist på parkeringar. Vi har en rätt stor tomt där den delen som ligger närmast höghusen inte används och ligger en bit bort från vårt hus. En tanke som slog oss är att utnyttja det genom att anlägga ett antal parkeringsplatser närmast gatan som vi hyr ut till de som inte fick tag i en boendeparkering.

Första tanken var att helt enkelt plocka bort ett par dm av gräsmattan, fylla på med grus och sätta upp ett antal eluttag. Infarten till parkeringen kommer att ske via vår befintliga infart/uppfart så ingen ny infart behövs från gatan. En skylt med lämplig text placeras vid infarten.

Är det här något man måste ha lov för eller kan vi bara köra på? Hur vi gör med betalningen är en annan sak men då man får hyra ut del av sitt hus skattefritt för 40 000 kr/år torde väl detta falla under samma tillstånd.
Jag skulle säga att ni måste ha bygglov. I Uppsala är det så, om husen är högre än två våningar krävs bygglov (?) och om ni installerar el så är det nog tvunget. I Uppsala har man dragit in alla gratisparkering på gatorna, med motiveringen - kommunen ska inte subventionera parkering på kommunens gator - . Vi har också mycket mark, men då vill man ha betalt för bygglov, gungor och karuseller bara vi får in pengar
 
Om du lyckas få till en parkering och det blir parkeingsbrist. Starta en firma som arrenderar marken av dig för 40000 per år sedan plockar du resten som arvode till styrelse/VD.
Om du i framtiden säljer så har nya ägaren svårt att göra sig av med arrendatorn och kan fortsätta kamma in stålar
 
  • Gilla
  • Haha
BergarnJ och 10 till
  • Laddar…
Jag tycker det var en smart idé. Hör med kommunen.
Men du bör vänta tills du är säker på att behovet finns.
 
hej
har ett tminne av en annan fråga om parkering i detta forum, där man hänvisade till något regelverk i svaret. jag kommer tyvärr inte ihåg exakt vilket detta var men andemeningen var att man får anlägga i stort sett hur många parkeringar man vill, underförutsättninmg att de är för eget bruk! Har familjen fem bilar så går det bra att ha fem platser på sin tomt osv men man får inte anlägga utan lov om det handlar om någon sorts näringsverksamhet. kanske nån annan kommer ihåg det sepcifika ärendet? det var en åkare som ville parkera sin lastbil på sin egen tomt men det gick inte hur som helst.
 
B
kvirre kvirre skrev:
hej
har ett tminne av en annan fråga om parkering i detta forum, där man hänvisade till något regelverk i svaret. jag kommer tyvärr inte ihåg exakt vilket detta var men andemeningen var att man får anlägga i stort sett hur många parkeringar man vill, underförutsättninmg att de är för eget bruk! Har familjen fem bilar så går det bra att ha fem platser på sin tomt osv men man får inte anlägga utan lov om det handlar om någon sorts näringsverksamhet. kanske nån annan kommer ihåg det sepcifika ärendet? det var en åkare som ville parkera sin lastbil på sin egen tomt men det gick inte hur som helst.
Har du kollat länken i första svaret i denna tråd?
 
  • Gilla
BergarnJ
  • Laddar…
Passa på att bygga ett förråd till allas däck. Betalt på 1-2 terminer.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Gällande oro för felparkerade bilar kan jag bara tala från erfarenhet av tidigare bostadsrättsförening där jag var ordförande.
Vi hade tre gäst-parkeringsplatser på vår innergård för boende som vi ville bevaka.

Upplägget med Qpark var att de kollade 1-2 gånger per dag och den finansiella ersättningen handlade endast om att parkeringsbot tillföll dem.
Boende hade sedan en lapp att lägga i rutan (skulle ju lika gärna kunna tillhandahålla ett register på godkända Reg-plåtar).
 
Är det ordentlig p-plats brist kan du få en redig extrainkomst genom att utfärda "kontrollavgift".

Om du inte är särskilt etisk av dig, kan du också göra som en privat p-platsuthyrare vi råkade på i centrala Göteborg, som hade tillverkat skyltar som var till förväxling lika kommunens skyltar (för att lura turister som har Göteborgskortet att parkera), såg till att boten "ramlade bort" från rutan innan den som parkerat sett det, och sen tog 1500 i påminnelseavgift när boten inte var betald inom 7 dagar.
 
  • Arg
elpaco
  • Laddar…
Själva åtgärden att hårdgöra ytan dvs byta ut gräsmattan mot asfalt, grus eller tex stämplad betong kräver inga som helst tillstånd. Även om det är prickmark, dikt an mot tomtgräns etc får du göra detta.
Det är själva användningen av ytan som kan kräva tillstånd, bygglov el motsvarande.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Så klart det finns en marknad för parkering är det inte nytt att nya lägenheter inte behöver ha parkering nu för tiden för var det ett krav men jag tror det är borta nu
 
Mikael_L
D datpsu skrev:
Jag tycker det var en smart idé. Hör med kommunen.
Men du bör vänta tills du är säker på att behovet finns.
Samtidigt anser jag att det är läge att kolla med nätägaren snart, hur de ställer sig till en ordentlig uppsäkring.
Ska du ladda 5-6 elbilar så kan du kanske behöva ett 100-125A effektabonnemang. Det innebär garanterat ett saftigt kabelbyte från nuvarande laktritssnöre. Om nätägaren alls går med på det, så kan det kanske gå att få billigare i samband med höghusbygget, då de kommer dra några biffiga kablar för de husen. De kanske vill förbereda med extra fack i en ny transformatorkiosk osv.
Det kan t.o.m vara så att ifall du missar fönstret att dra din nya matning samtidigt som nybygget så blir möjligheten kanske helt stängd.

edit: Ta lite lös dialog i alla fall om'et, är mitt tips.
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Samtidigt anser jag att det är läge att kolla med nätägaren snart, hur de ställer sig till en ordentlig uppsäkring.
Ska du ladda 5-6 elbilar så kan du kanske behöva ett 100-125A effektabonnemang. Det innebär garanterat ett saftigt kabelbyte från nuvarande laktritssnöre. Om nätägaren alls går med på det, så kan det kanske gå att få billigare i samband med höghusbygget, då de kommer dra några biffiga kablar för de husen. De kanske vill förbereda med extra fack i en ny transformatorkiosk osv.
Det kan t.o.m vara så att ifall du missar fönstret att dra din nya matning samtidigt som nybygget så blir möjligheten kanske helt stängd.

edit: Ta lite lös dialog i alla fall om'et, är mitt tips.
Nja, nya typer av laddboxar ha lastbalansering mellan boxarna och sedan boxarna mot huset. vi kör på 63A och har 28 boxar. Lastbalanseringen ser till att hushållen först får vad det behöver och sedan fördelas det mellan bilarna, men står det 28 Tesslor på rad så kommer det att ta tid:). Hushållen peakr mellan 17-19 sedan får bilarna sitt
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Azur skrev:
såg till att boten "ramlade bort" från rutan innan den som parkerat sett det, och sen tog 1500 i påminnelseavgift när boten inte var betald inom 7 dagar.
Skröna. Man får inte ta ut påminnelseavgift på p-bot med mindre än att man skickat boten till bilägarens adress först. Och är det inte en skröna är det bara att bestrida kravet.

Men till TS situation: Jag gillar idén och sällar mig till dem som tror på laddplatser. Med en skylt om privat/förhyrd parkering tror jag inte att felparkering blir ett så stort problem inne på tomtmark.

Däremot tror jag att en sådan kommersiell anläggning för en annan fastighetsräkning nog strider mot detaljplanen och kommer vara svår att få lov för. Men väl värt att undersöka.
 
schnyggve schnyggve skrev:
Om du lyckas få till en parkering och det blir parkeingsbrist. Starta en firma som arrenderar marken av dig för 40000 per år sedan plockar du resten som arvode till styrelse/VD.
Om du i framtiden säljer så har nya ägaren svårt att göra sig av med arrendatorn och kan fortsätta kamma in stålar
OT, påminner om stollen i en liten håla som frågade markägaren om han fick anlägga bryggor längs kanalen, men det fick han inte.
Då köpte han firman som arrenderade marken och byggde bryggorna ändå utan att markägaren kinde göra något.
 
G
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skröna. Man får inte ta ut påminnelseavgift på p-bot med mindre än att man skickat boten till bilägarens adress först. Och är det inte en skröna är det bara att bestrida kravet.

Men till TS situation: Jag gillar idén och sällar mig till dem som tror på laddplatser. Med en skylt om privat/förhyrd parkering tror jag inte att felparkering blir ett så stort problem inne på tomtmark.

Däremot tror jag att en sådan kommersiell anläggning för en annan fastighetsräkning nog strider mot detaljplanen och kommer vara svår att få lov för. Men väl värt att undersöka.
Har för mig att den första påminnelsen inte får ha extra avgifter o.dyl. just för att någon kan tagit lappen, den kan ha blåst bort osv.
Så har man fått pålagda avgifter så är det isåfall minst den andra påminnelsen som man fått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.