Byggahus.se

Bygglov för parkering på egen mark?

1. D
    Medlem Nivå 4
    Vårt villakvarter kommer inom ett par år att få sällskap av ett antal höghus då en lokal byggare köpt in ett stort markområde mitt i ett äldre villakvarter. Planen är där att bygga ett antal hus, däribland ett antal 6-våningshus.

Hur som helst är det inte det min fråga gäller utan nåt helt annat. Byggnormen idag är 0,7-0,8 parkeringar per byggd lägenhet i vårt område och med tanke på att antalet nya lägenheter i vårt absoluta närområde lär hamna på >200 st kan man lätt begripa att det troligtvis kommer att bli brist på parkeringar. Vi har en rätt stor tomt där den delen som ligger närmast höghusen inte används och ligger en bit bort från vårt hus. En tanke som slog oss är att utnyttja det genom att anlägga ett antal parkeringsplatser närmast gatan som vi hyr ut till de som inte fick tag i en boendeparkering.

Första tanken var att helt enkelt plocka bort ett par dm av gräsmattan, fylla på med grus och sätta upp ett antal eluttag. Infarten till parkeringen kommer att ske via vår befintliga infart/uppfart så ingen ny infart behövs från gatan. En skylt med lämplig text placeras vid infarten.

Är det här något man måste ha lov för eller kan vi bara köra på? Hur vi gör med betalningen är en annan sak men då man får hyra ut del av sitt hus skattefritt för 40 000 kr/år torde väl detta falla under samma tillstånd.

• Laddar…
  2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag vet nog inte svaret på några av dina frågor.
    Men jag känner att du nog bör läsa denna tråd, det ger väl alltid något:
    https://www.byggahus.se/forum/threa...usbil-pa-egna-tomten-en-domstolsfraga.391574/

Och förövrigt, ska du ha några motorvärmarstolpar måste du fundera på elen.
    Uppsäkring, t.ex. Vad har du nu? Vad kommer du behöva? Kommer din elnätsägare godkänna det?
    Har du rätt att sälja el?

3. D
    Medlem Nivå 4
    Japp, frågan om parkering aktualiserades efter att jag sett den tråden men känner inte riktigt att jag fått nåt tydligt svar angående bygga parkering på egen mark. Angående elen så tänkte jag elen (kanske enbart under vintermånaderna?) ingår i parkeringshyran och inte sälja den specifikt. Vet inte om man kommer runt frågan om att sälja elen då men kanske värt ett försök. Jo, det kommer att behövas en uppsäkring för fastigheten men räknar inte med att säkra upp mer än 6A/plats så det blir inga elbilar som kommer att hyra plats ;-). Visst, 6A är lite futtigt men knappt 1400W borde räcka för de flesta.

4. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 22
    Japp. Lovfri anläggning av parkering gäller bara för eget bruk vid småhus.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Det tror jag inte. Du får räkna med att det skall skattas som näringsverksamhet.

Och jag skulle inte investera i ett sådant projekt innan jag ser om det verkligen blir parkeringsbrist i området.

Du kommer att behöva tillstånd från väghållaren (kommunen?) för att ordna utfart till gatan. I vissa områden finns det ett specifikt förbud mot "ytparkering" i detaljplanen. Ex. Kista i Stockholm har egentligen ett förbud mot all form av synlig parkering, när detaljplanen skapades var kravet att all parkerings skulle ske i parkeringshus. Det har väl fungerat "sådär...." finns säkert 5000 parkeringar, bara runt Ericssons byggnader.

Du kommer att få oändliga problem med felparkerare, dumpade skrotbilar osv. Och om du skall tillhanadhålla el till platserna får du räkna med en ansenlig investering.

6. D
    Medlem Nivå 4
    Ajdå, och det vet du helt säkert? Tvivlar inte på ditt ord men finns nån referens att kika på? Tror att kommunen i så fall med stor sannolikhet kommer att neka

7. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 12
    Bygg garage istället och hyr ut till några personer med smak vad gäller bilar, de brukar sköta sig.

8. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 22
    Jag tog det ur minnet från när jag funderade på parkeringsplatser. Men Google ger Boverkets tydliga sidor om det. (Man borde nästan skriva till Boverket och tacka för deras fantastiska webinfo.)

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglovbefriade-atgarder/parkeringsplats/

9. D
    Medlem Nivå 4
    Näringsverksamhet? Hoppas att klara det genom att lite kreativt kalla det "hobbyverksamhet". Kan tänka mig att argumentera ett bra tag mot kommunen utifrån det för att slippa att regga ett företag eller enskild firma.

Som jag skrev i trådstarten så kommer vår befintliga infart att nyttjas för att slippa anlägga en ny.

Det handlar inte om någon större parkering, kanske max 6-8 bilar så jag ser inte att det blir något problem att hyra ut till seriösa, speciellt då det handlar om att hyra ut till ägare av relativt dyra bostadsrätter. Men visst, elen kan kosta en slant men då en parkering ovan jord med el kan hyras ut för närmare 1000 kr/mån till desperata bilägare (P-förbud på gatan där vi bor) så är den investeringen snabbt betald.

10. T
    Medlem Nivå 2
    Verkar som du sitter på en potentiell guldgruva. Säg att du med laddstolpe kan ta upp emot 1500kr/månad per plats så är det ju bara att köra! Prata med kommunen och regga ett företag så kommer du ha en bra extrainkomst framöver.

11. D
    Medlem Nivå 4
    Ja, utifrån Boverkets text torde det vara klart att bygglov kommer att krävas. En del av den mark vi planerar att omvandla till parkering är också sk prickad mark vilket eventuellt kan att försvåra det hela ytterligare. Vi får väl fila på en bygglovsansökan och se om man kan få ett preliminärt besked om det överhuvudtaget är lönt att göra en formell ansökan.

• Laddar…
  12. C
    Medlem Nivå 1
    Hobbyverksamhet är lika skattepliktigt som annan inkomst. Sök på Hobby på skatteverkets hemsida. En enskild firma eller ett aktiebolag är nog bra mycket smartare.

Spontant tror jag det vore smart att satsa på laddstolpar för elbilar. Inte bara motorvärmare. Det kan antagligen vara ett argument gentemot kommunen i möjligheten att få bygglov. Dessutom lär de som har elbil vara beredda att betala extra bra för parkering med laddmöjlighet. En bom eller låst grind är nog smart för att slippa felparkeringar.

13. M
    Medlem Nivå 1
    I en del kommuner kan du få bygga attefallshus på prickad mark så reglerna verkar vara ganska olika beroende på kommun.

14. M
    Medlem · Nivå 9

Attefallshus får du bygga på prickad mark. Det är särskilda bestämmelser som gäller för just attefallsåtgärder, och de samma i hela landet (plan- och bygglagen).

• Laddar…
  15. R
    Medlem Nivå 3
    Nej, det kan man göra i alla kommuner eftersom det inte är en kommunal bestämmelse utan en lag:
    https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/

"Attefallshus får strida mot bestämmelser i detaljplan eller områdesbestämmelser. Detta innebär bland annat att den får uppföras på prickmark eller på tomter som redan har använt hela sin byggrätt."