Byggahus.se
Hej!
Ny pardörr ska beställas till vårt faluröda hus. Vi vill ha en grön dörr, men hur mycket jag än googlar kan jag inte hitta någon lämplig ncskod som passar med det faluröda. Finns två gröna att välja mellan hos dörrtillverkaren, S5020-G30Y eller S6020-G30Y. Sen är det inte mycket dyrare att välja en egen ncs. Finns det någon som vet vilken som skulle passa? Tack så hemskt mycket på förhand.
 
B Becksson skrev:
Hej!
Ny pardörr ska beställas till vårt faluröda hus. Vi vill ha en grön dörr, men hur mycket jag än googlar kan jag inte hitta någon lämplig ncskod som passar med det faluröda. Finns två gröna att välja mellan hos dörrtillverkaren, S5020-G30Y eller S6020-G30Y. Sen är det inte mycket dyrare att välja en egen ncs. Finns det någon som vet vilken som skulle passa? Tack så hemskt mycket på förhand.
Finns ju olika faluröd också. Har ni en ljusare röd mot orangea hållet, eller mer åt vinröda hållet?

Smaken är som baken men själv tycker jag S6020-G30Y är lite för skrikig i färgen. Den är mer skarpt grön. Jag skulle hellre föredra S5020-G30Y eller S4020-G10Y som inte sticker ut lika mycket. Här har du S6020-G30Y. Tyvärr inte mot faluröd men tror det går att se att den är ganska skarp i färgen och inte så mjuk.
Trähus målat i skarpt grön S6020-G30Y, med vitt fönsterparti, omgivet av gröna växter och blommor på en trädäckad uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
Åh tack för svar! Fint att se färgen på en större yta.
Vi har köpt den "äkta" faluröda där de säger att närmsta ncs är S 5040-Y80R.
 
BirgitS
Då kan det vara lämpligt med samma svärta på det gröna, alltså de två första siffrorna i numret, så välj S5020-G30Y.
 
  • Gilla
Becksson
  • Laddar…
Två dörrar bredvid varandra, den till vänster med klarare grön färg och fönster, den till höger i dova grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller med ovan. Hittat dörrarna i det två kulörerna så här är de bredvid varandra. 60 är den mer klara i färgen, och 50 den mer dova.
 
  • Gilla
Becksson
  • Laddar…
  • Gilla
Becksson
  • Laddar…
S7005-G20Y tycker jag är snygg ihop med falu röd.
 
BirgitS
john68 john68 skrev:
S7005-G20Y tycker jag är snygg ihop med falu röd.
En nästan svart dörr eller hur ser det ut?
 
BirgitS BirgitS skrev:
En nästan svart dörr eller hur ser det ut?
I verkligheten mer åt det gröna.
Mörkgrön färgyta, refererad i ett inlägg som mer grön i verkligheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
I verkligheten mer åt det gröna.
[bild]
Tvåvåningshus med faluröda knutar, gröna väggar och en blomsterfylld trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här med knutar i falu röd
john68 john68 skrev:
I verkligheten mer åt det gröna.
[bild]
Tvåvåningshus med faluröda knutar, gröna väggar och en blomsterfylld trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här med knutar i falu röd
 
BirgitS
john68 john68 skrev:
I verkligheten mer åt det gröna.
[bild]
Okej, på mina skärmar ser det mest mörkgrått ut och med så lite grönt i färgen så är det inte direkt förvånande.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, på mina skärmar ser det mest mörkgrått ut och med så lite grönt i färgen så är det inte direkt förvånande.
I min mobil med. Men som sagt väldigt grönt när man ser det live.
 
Tack för alla svar! Jag blev ju mycket klokare av era synpunkter och beställde rätt dörr tror jag allt. Väntar med spänning på att få den nu.
 
Står inför samma diliemma som dig :)
Har du fått din dörr? vore kul att se hur det blev
 
Men hej, ursäkta sent svar! Vi har fått vår dörr och jag är nöjd. Valde S5020-G30Y.
 
  • Grön ytterdörr med kod S5020-G30Y på röd träfasad, omgiven av vit fönsterkarm och trätrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria LL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.