Byggahus.se
Denna smiley, :ok:, betyder "Perfekt" enl ledtexten som hoppar upp när man hovrar med muspekaren över.
Ja gott så då, med vad är det en stiliserad bild av??
(Jo, det spöregnar här...)
 
Tumme och pekfinger ihop.
 
Ok. Betyder det "perfekt"? Då har jag lärt mig något nytt idag också, aldrig stött på.
 
Det är väl det gamla dykartecknet. ”Ingen dykarsjuka här för jag kan lägga ihop pekfinger och tumme”.
Allt är perfekt.
 
Aha! Där ser man!
Har aldrig varit i sjön, det har blivit uppe i luften när jag lämnat jordytan.
 
Tror att det från början ska vara en kombination av teckenspråkstecken för O och K - så, OK

Perfekt känns som lite betydelseglidning/inflation
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Är det inte den som nuförtiden förknippas med nån knepig alt-right-rörelse? QAnon?

edit: som en del försöker kapa och få förknippad med QAnon. Verkar galet, men läser man lite om QAnon så verkar det ju helt i linje med alla andra knepiga idéer som snurrar där.
 
Redigerat:
För oss under ytan är det ungefär samma som ni däruppe använder till. Både en fråga och ett svar på om allt är ok. Eftersom vi använder och för att signalera upp och ner var det bättre att använda något annat.

Eftersom dykarsjuka visar sig när man kommit upp är det knappast det som är ursprunget, men det låter som en bra story. Ungefär som att v-tecknet skulle komma från bågskyttar som ville visa att de hade fingrarna kvar.
 
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Är det inte den som nuförtiden förknippas med nån knepig alt-right-rörelse?
Finns det något som inte någon knepig rörelse försökt kapa till sig?

Vad gäller dykning används väl det tecknet för att tumme upp används för att stiga till ytan. Tror inte att det är så avancerade skäl bakom att det är ett ”svårare” tecken som visar på att man inte har dykarsjuka, utan man tog något enkelt nog som var ledigt. Men jag kan ha fel.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Som sagt, tumme och pekfinger ihop, och övriga fingrar uppåt. Förklaringen har jag hört är att det bildar bokstäverna O och K.
 
Jag undrar om den förklaringen är sann. Själv ser jag framför mig en fransos som kysser sina fingrar och låter de bakre tre fingrarna spreta ut. Kanske beledsagat med ett ”excellente!” eller ”parfait!”. Vilket ju också skulle rimma bättre med beskrivningen perfekt i TS första inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.