Byggahus.se
Många inlägg, har inte läst alla. Men dina bilder visar i ärlighetens namn en ganska ful och trist historia på en sk häck. Jag skulle istället för att leta en ”diagnos” på grannen, lägga energi att byta insynsskydd HELT. Något snyggare/bättre så du slipper ha med grannen att göra. Men sedan är det nog så att bara en barnfamilj som granne INTE stör sig på en studsmatta. Finns inget jobbigare än gapande/skrikande ungar i närheten. Att jämföra med konstant skällande hundar. Vad jag menar är att det är nog bara att gilla läget att vissa människor stör sig på vad man gör/inte gör. Så mitt tips: RIV/GRÄV bort häcken. Satsa på något lämpligare, om möjligt flytta på studsmattan. Allt för att ge grannen så lite som möjligt att störa sig på. Men självklar ska ni inte vika ner er och sluta leva. Ni bor där. Bor man i villaområde får man ju jämka och fixa för att man själv ska få ro. Lycka till
 
  • Gilla
  • Haha
Hummingbird och 9 till
  • Laddar…
A Angie99 skrev:
varför skulle det vara det? Du får självklart filma din egen tomt.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jaså?
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jaså?
Ja - men det beror på eventuell inhägnads utformning. Är inte trädgården helt inhägnad och med grind så har kameror fått plockas ner förr. Och eftersom mycket av sabotaget verkar ske från utsidan så kommer man inte åt problemet utan att filma utanför trädgården ändå.
 
  • Gilla
Gunsankan
  • Laddar…
Det finns ett antal fällor att trilla i när det kommer till kameraövervakning. Jag skulle själv inte filma mer än vad som händer de närmsta metrarna mot huset om jag skulle vilja använda det juridiskt. Har du gjort det minsta fel så hittar en duktig advokat det snabbt och vänder det mot dig. Och en häck är svår att filma utan att hamna utanför den.

https://pctidningen.se/foto/videokamera/vad-far-jag-overvaka-med-min-overvakningskamera
 
E efred skrev:
Kom ihåg att övervakningskamera mycket väl kan vara olaglig även om den BARA filmar din egen trädgård. Däremot så har du full rätt att med handhållen utrustning både spela in och filma det som händer - även i smyg. Och eftersom de inte verkar ha problem med att berätta att det är de som har gjort saker så skulle jag nog börja med att spela in alla samtal. Eskalerar det så är det viktiga bevis, så att inte ord står mot ord.
Nej. Däremot måste det vara tydligt att den dels filmar dels var den filmar. En liten skylt och någon typ av markering längs gränsen alltså.

Men nu vet ju ingen var gränsen går så... Fixa gränsen och sluta diskutera med dem.
 
  • Gilla
Bhav och 2 till
  • Laddar…
M
Min fru säger alltid att det är inte ens fel när två träter. Vi får här en bild av målsägande, styrkta av bevis för den egna saken. ”Juryn” ger sitt klara utlåtande utan att den åtalade har fått komma till tals. Vi har ingen aning om hur mycket som ligger bakom några överslängda grenar. Jag har själv erfarenhet av grannbarn som hoppar studsmatta till 23 på kvällarna och man ska stå upp kl 4 för att jobba.
Sedan kan man ju fråga sig hur man ser på kränkningen av några grenar på tomten att man måste skapa en tråd på ett forum för att få medhåll i sin sak att grannarna måste ha nån diagnos.

Jag är nog försiktig med att ge en dom i ett sånt här ärende när man bara får fakta från en part. Det som är en skitsak för en annan är världens grej för nån annan. Mina grannar som börjar sina arbeten kl.9 tycker ju självklart att det är en struntsak att skicka ut ungarna till studsmattan kl.23 för att leka av sig sista energin, men det är ju självklart annorlunda för mig, av naturliga skäl. Och dom upplever säkert sig lite störda när dieselvärmarna på båda våra bilar brummar igång i symfoni kl.5-6 varje vardagsmorgon, vilket jag själv naturligtvis inte störs av då jag redan vaknat. Jag har löst mitt (deras) problem med hörselproppar när jag går och lägger mig kl.9, hur dom löser sitt (mitt) problem (om det nu är ett problem, det vet jag inte) är upp till dom.

Konsensus, det som är en skitsak för nån annan kan vara världens grej för en själv, och vice versa. Så det är ett givande och tagande med grannsämjan. Alltså jag kan göra något som jag kanske inte ens reflekterar över, men det kan vara ett riktigt problem för min granne. Så lite självrannsakan är aldrig fel.
Nu kommer det säkert komma hur mycket floskler som hellst i min väg, men fundera istället ett varv extra på vad jag själv gör som kanske retar grannen så till den milda grad att han kastar över några grenar på min tomt.
 
  • Gilla
  • Haha
MetteKson och 12 till
  • Laddar…
Ett bra sätt att vända upp och ner på grannens lilla perfekta värld är att lossa utgående nolla / PEN i mätarskåpet så dom får svävande nolla i huset och upp mot 400 V i vägguttagen. Sedan kan du njuta av att deras elektronik går sönder.
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Hummingbird och 7 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
fundera istället ett varv extra på vad jag själv gör som kanske retar grannen så till den milda grad att han kastar över några grenar på min tomt.
Jag tycker att du förminskar problemet. Det är ju inte främst att de avklippta grenarna hamnar på TS tomt som är problemet, utan att grannen går in på TS tomt och klippet ner dennes häck. Att sen grenarna lämnas framför huset är bara lök på laxen.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Den där häcken växer upp igen på något år. Kapa den i botten och så tar du bort översta 1/4 varje år så får du en tät och stabil häck. Är problemet insyn så kan du tills vidare spänna upp en segelduk som insynsskydd. Kräver inget bygglov.

Gillar de inte ogräs så kan du ju be dom om hjälp att rensa även på din sida. Så gör vi i mitt kvarter. Men så har vi synen att nyfikna grannar ser allt oavsett insynsskydd eller inte så det är ingen ide att överarbeta den detaljen.
 
  • Gilla
Hummingbird och 2 till
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Jag tycker oxå häcken ser ut som skit. Förändrar inget i sak men ändå.
TS har ju förklarat att häcken såg bra mycket bättre ut innan grannen gick bärsärkagång.
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Sådana här brukar bli fina insynsskydd och få grannarna att vilja lösa problem.
[länk]
4,5 meter från tomtgräns, annars bygglov eller grannmedgivande
 
Kan inte komma med några upplyftande råd tyvärr.

Vi har själv en granne (ett företag) som terroriserat oss i ca. 20 år. Kort sammanfattning av lite de gjort i någorlunda kronologisk ordning. De har aldrig (inte ens efter att jag påtalat att de kunde göra det om de vill göra något i gränsen) sagt ett ord till oss.

Började med att de använde vår tomt plus och husvägg för förvaring av träpallar och sina hyllställningar (t.o.m. lutade mot fasaden). I början flyttade jag deras skräp tillbaka till deras tomt, till slut påtalade jag att vi skulle uppskatta om de inte använde vår tomt, det gjorde ingen nytta.
Anlagt fotbollsplan (rättare sagt lät en annan granne bekosta och göra det) på sin tomt så barn kunde stå och sparka boll mot vår vägg (avstyrdes genom att prata med barnen) (gräsplanen de fått anlagd grävdes strax bort igen när de byggde till).

När det snöar plogar de alltid snön in på vår tomt över ett staket som numera ruttnat bort.

Efter att de byggt till sin fastighet (exakt in till gränsen på mark som inte får bebyggas enl. detaljplanen) så tog det fart på riktigt. De har sen Sågat ner en häck på vår tom längs marken.

Byggt plank mellan vårt och deras hus, ca. 2 meter in på vår tomt kloss intill fasaden.

Schaktat bort jord och lagt sten in på vår tomt. Grävt ner plintar och satt plank längs gränsen inne på vår tomt.

Satt galler mellan husen och där använt vår tomt som hundrastgård.

Tagit plankor från det ruttnade staketet och kastat in på vår tomt (filmat VDn när han gör det).

När vi var på semester hade de satt plankor över vår brevlåda.

De har placerat plankor med långa spikar upp i vår infart.

Byggt en stödmur in på vår tomt.

Anmält oss för svartbygge som skulle skett 1974 (kommunen kom och konstaterade att allt var i ordning).

Vi har bekostat kommunens utstakning av gränsen vilken inte är rätt enl. grannen, de har vid två tillfällen påstått att gränsen går genom vårt hus! Vi har planterat ny häck.

Kan säga att det är i princip omöjligt att komma någon vart med sådana psykopater. Vi har polisanmält 11-12 ggr och allt läggs ner trots film och ljud bevis där man ser brott och hör dem erkänna att de struntar i oss så de vet att de kan göra som de vill.

Pratat med polisen, kommunen, länsstyrelsen, försäkringsbolaget, ingen kan eller vill göra något. Så grannarna har rätt, det går att göra precis va man vill mot sin grannar. Vill man själv följa lagen så är man chanslös.

Anlitade även en advokat som en bekant hade anlitat i annat ärende mot samma företag (de hyr (har gjort tidigare) ut lokaler och lurar hyresgästerna på lokalytan), tyvärr visade sig denne vara helt inkompetent och gjorde inte ett smack. Har även hört med andra jurister men inte fått minsta respons.

Har pratat med åklagaren som la ner första ärendet, enligt honom kanske grannen inte visste var gränsen gick trots att han just byggt precis in till gränsen!

En poliskommissarie jag pratade med gav rådet att ta lagen i egna händer. När jag frågade om det var lagligt så kunde han ju klart inte stå för vad han sa officiellt ???

Grannen enda förklaring till allt är "vi vill ha det så".

Just nu har vi en polisanmälan gjord som inte är nedlagd än.
Denna gång gjorde jag den online, ett tips då de som tar upp anmälan via telefon inte är kapabla att göra det korrekt, ingen anmälan vi gjort har tagits upp korrekt, online skriver du själv och kan skriva exakt vad som gäller.

Ditt problem kan synas bagatellartat i jämförelse. MEN! Det kan börja med en fjäder och snart har grannen lagt beslag på din fastighet och terroriserar dig så du inte orkar bo kvar. Fundera på det.

Slutsatsen är att det går inte att tro att alla har vanligt folkvett. Folk kan göra vad som helst, hur sjukt och otroligt man själv tycker det är. Det är i princip omöjligt att få någon rätsida. Man får själv bryta lagen och sätta hårt mot hårt eller flytta!

Lycka till!
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Trokadero och 20 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Det går alltid att se var det finns grannar som är osams. Det är där det finns minst två rader med häck. I det här fallet finns det dessutom ett Gunnebostängsel! Det känns oklart vad TS egentligen vill mer än att klaga på grannarna. För egentligen är du ju inte så irriterad på att de klipper i din häck, för som du själv säger så växer den ju upp igen. Så sluta bry dig eller gör slag i saken och sätt upp ett plank, alternativt en tät häck. Eller sluta irritera dig.

Vi hade en jättefin välskött thujahäck som var 2,5 meter hög på vår sida tomtgränsen som var till gagn både för oss och våra grannar. Men de gillade inte att vi gick på gränsmuren och klippte häcken en gång per år när de inte var hemma. För de ansåg att allt utrymme på andra sidan häcken var deras, fast vi planterat den för att komma åt att klippa på båda sidorna. Så de slog upp ett 1,20 högt staket precis intill muren på sin sida, vilket gjorde det omöjligt att hantera en elektrisk häcksax med långt skaft.

Så vi tog helt enkelt ner häcken helt och gjorde en fin rabatt där istället. Det kostade oss en slant, men bara en bråkdel av vad det kostade grannarna att köpa en ny fullvuxen idegranshäck som de planterade 5 veckor senare. Så nu är det grannen som har ansvaret för för att sköta 25 meter häck och dessutom underhåll av sitt staket, och vi har fortfarande samma insynsskydd men inget jobb :crysmile::crysmile::crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
globaljuggler och 45 till
  • Laddar…
K kvarnby skrev:
Kan inte komma med några upplyftande råd tyvärr.

Vi har själv en granne (ett företag) som terroriserat oss i ca. 20 år. Kort sammanfattning av lite de gjort i någorlunda kronologisk ordning. De har aldrig (inte ens efter att jag påtalat att de kunde göra det om de vill göra något i gränsen) sagt ett ord till oss.

Började med att de använde vår tomt plus och husvägg för förvaring av träpallar och sina hyllställningar (t.o.m. lutade mot fasaden). I början flyttade jag deras skräp tillbaka till deras tomt, till slut påtalade jag att vi skulle uppskatta om de inte använde vår tomt, det gjorde ingen nytta.
Anlagt fotbollsplan (rättare sagt lät en annan granne bekosta och göra det) på sin tomt så barn kunde stå och sparka boll mot vår vägg (avstyrdes genom att prata med barnen) (gräsplanen de fått anlagd grävdes strax bort igen när de byggde till).

När det snöar plogar de alltid snön in på vår tomt över ett staket som numera ruttnat bort.

Efter att de byggt till sin fastighet (exakt in till gränsen på mark som inte får bebyggas enl. detaljplanen) så tog det fart på riktigt. De har sen Sågat ner en häck på vår tom längs marken.

Byggt plank mellan vårt och deras hus, ca. 2 meter in på vår tomt kloss intill fasaden.

Schaktat bort jord och lagt sten in på vår tomt. Grävt ner plintar och satt plank längs gränsen inne på vår tomt.

Satt galler mellan husen och där använt vår tomt som hundrastgård.

Tagit plankor från det ruttnade staketet och kastat in på vår tomt (filmat VDn när han gör det).

När vi var på semester hade de satt plankor över vår brevlåda.

De har placerat plankor med långa spikar upp i vår infart.

Byggt en stödmur in på vår tomt.

Anmält oss för svartbygge som skulle skett 1974 (kommunen kom och konstaterade att allt var i ordning).

Vi har bekostat kommunens utstakning av gränsen vilken inte är rätt enl. grannen, de har vid två tillfällen påstått att gränsen går genom vårt hus! Vi har planterat ny häck.

Kan säga att det är i princip omöjligt att komma någon vart med sådana psykopater. Vi har polisanmält 11-12 ggr och allt läggs ner trots film och ljud bevis där man ser brott och hör dem erkänna att de struntar i oss så de vet att de kan göra som de vill.

Pratat med polisen, kommunen, länsstyrelsen, försäkringsbolaget, ingen kan eller vill göra något. Så grannarna har rätt, det går att göra precis va man vill mot sin grannar. Vill man själv följa lagen så är man chanslös.

Anlitade även en advokat som en bekant hade anlitat i annat ärende mot samma företag (de hyr (har gjort tidigare) ut lokaler och lurar hyresgästerna på lokalytan), tyvärr visade sig denne vara helt inkompetent och gjorde inte ett smack. Har även hört med andra jurister men inte fått minsta respons.

Har pratat med åklagaren som la ner första ärendet, enligt honom kanske grannen inte visste var gränsen gick trots att han just byggt precis in till gränsen!

En poliskommissarie jag pratade med gav rådet att ta lagen i egna händer. När jag frågade om det var lagligt så kunde han ju klart inte stå för vad han sa officiellt ???

Grannen enda förklaring till allt är "vi vill ha det så".

Just nu har vi en polisanmälan gjord som inte är nedlagd än.
Denna gång gjorde jag den online, ett tips då de som tar upp anmälan via telefon inte är kapabla att göra det korrekt, ingen anmälan vi gjort har tagits upp korrekt, online skriver du själv och kan skriva exakt vad som gäller.

Ditt problem kan synas bagatellartat i jämförelse. MEN! Det kan börja med en fjäder och snart har grannen lagt beslag på din fastighet och terroriserar dig så du inte orkar bo kvar. Fundera på det.

Slutsatsen är att det går inte att tro att alla har vanligt folkvett. Folk kan göra vad som helst, hur sjukt och otroligt man själv tycker det är. Det är i princip omöjligt att få någon rätsida. Man får själv bryta lagen och sätta hårt mot hårt eller flytta!

Lycka till!
Oerhört tråkigt att höra om er situation.

Jag kan bara beklaga, samt instämma fullt i att i vårt fantastiska land, paradiset på jorden, så gynnar reglerna dem som bryter mot dem och straffar dem som följer dem. Om 10 år har vi samma ordning och sammanhållning som Polen.

Klart man måste kunna fråga myndigheterna vad man förväntas göra när de inte gör sitt jobb. Jag säger som kommissarien, lös det själv.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Oerhört tråkigt att höra om er situation.

Jag kan bara beklaga, samt instämma fullt i att i vårt fantastiska land, paradiset på jorden, så gynnar reglerna dem som bryter mot dem och straffar dem som följer dem. Om 10 år har vi samma ordning och sammanhållning som Polen.

Klart man måste kunna fråga myndigheterna vad man förväntas göra när de inte gör sitt jobb. Jag säger som kommissarien, lös det själv.
Tyvärr har vi vår byggnader så nära varandra att vi inte kan bygga någon skyddsmur.

Tror du har rätt, murar med taggtråd och glasskärvor. Vaktbolag, gated communitys, medborgargarden ser ut att vara vår framtid :( Stackars moder Svea!
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Jag tycker oxå häcken ser ut som skit. Förändrar inget i sak men ändå.
Som du säger, det förändrar inte i sak, men vem kallar ens det där skräpet häck? Det åligger faktiskt alla att hålla sin trädgård snygg. En häck ska klippas 2 ggr om året och inte växa vilt. Om grannarna är noga med sin trädgård, så kanske de tycker att detta hie till häck förstör hela omgivningen. Kanske deras klippande är en hint om att du ska göra något åt eländet.
 
  • Arg
  • Gilla
alienone och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.