Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
optimum optimum skrev:
Ja jag lämnar denna tråd också.
Spelar ingen roll vad man skriver så får man bara mothugg.
Av vuxna personer. Sjukt.

Tack för mig och hejdå.
Hmm, så ska jag uppfatta det du skriver som att du tycker att alla ska ha samma åsikt som dig annars får det va?
Diskussionsforum.
Rätt naturligt att det finns personer som inte har samma åsikter som en själv. Det är ju själva poängen.
Även om jag på det stora hela inte håller med dig om lejonparten av det du lyckats posta så tycker jag ändå att den här Pentti Varg-attityden är synnerligen oklädsam.
Står du inte för dina åsikter?
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nej jag tror inte man kan kapa något i testerna utan de är samma. Men man kan förutse vissa saker redan i konstruktionsfasen. Egentligen rätt så självklart att metoderna utvecklas. Precis som bilindustrin som i virtuell värld gör de första krocktesterna och kan så minska behovet av fullskaliga krockprov. OBS inte helt ta bort dessa men kapa en del i behoven och komma mer rätt från början.
Jag läste att det tar normalt 10-15år att ta fram ett vaccin. En del proffs är tydligen skeptiska.
Inte konstigt att folk är skeptiska.
Dessutom verkar flera av vacciner vara nya obeprövade tekniker. Lägger man där till narkolepsin från svininfluensan. Så kanske du förstår varför jag är negativ. Det har ingenting med vaccin i allmänhet. Eller corona vaccin i synnerhet. Det har med att det stressas fram. 6månader eller 10år. Det är skillnad. Dessutom så är inte corona viruset så farligt så att det är värt att chansa. Det är inte varannan som dör. Då hade det varit värt en chansning. Men nu blir de allra flesta inte jättesjuka. Å inte många behöver sjukhusvård. Ännu färre intensiv vård.
Nästan inga dör.
(vi är 10 mijl. Och 5800 har dött)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag ska skärpa mig :cool:
Du ligger ju på gränsen, men det vet du ju om.
Om jag får gissa så tror jag att du ligger på topp 5 i moderatorraderade inlägg :cool:
Sen att jag håller med dig i det mesta du postar är ju mindre viktigt.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Fairlane
Att vi inte kommer ha vaccin till alla i början av nästa år står nog rätt klart. Det spelar ingen roll sägs det eftersom det viktiga är att det räcker till personer i riskgrupperna och vårdpersonal. Är det inte då ett problem att äldre personer inte svarar lika bra på vaccin?
Det känns som att många glömmer den saken.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nej jag tror inte man kan kapa något i testerna utan de är samma. Men man kan förutse vissa saker redan i konstruktionsfasen. Egentligen rätt så självklart att metoderna utvecklas. Precis som bilindustrin som i virtuell värld gör de första krocktesterna och kan så minska behovet av fullskaliga krockprov. OBS inte helt ta bort dessa men kapa en del i behoven och komma mer rätt från början.
Fas 1, 2 och 3 kan man inte hoppa över, inte i västvärlden, och inte om man ska ha WHOs gillande, men man kan lägga till fas 4 då man övervakar hur väl det godkända vaccinet fungerar och om det uppstår problem.

Man kan snabba upp lite genom att kombinera och köra viss testning parallellt. Tex Fas 1/2, eller Fas 2/3. Hur mycket resurser man har för att sammanställa och utvärdera resultaten spelar säker roll också.

Men största tidsvinsten gör man genom att ta ett befintligt vaccin och göra om det.
Ta tex ett Ebola-vaccin och byt ut ebola-antigenet mot SARS-CoV-2 antigen (virusfragment, en bit protein från spikeproteinet).
Bioengineering - DNAsekvensiera viruset, analysera, välj ut en lämplig bit, och en ”ritning” är färdigt på veckor isf flera år. Sen får man klippa och klistra lite gensekvenser.

B Byggdjuret skrev:
Jag läste att det tar normalt 10-15år att ta fram ett vaccin. En del proffs är tydligen skeptiska.
Inte konstigt att folk är skeptiska.
Dessutom verkar flera av vacciner vara nya obeprövade tekniker. Lägger man där till narkolepsin från svininfluensan. Så kanske du förstår varför jag är negativ. Det har ingenting med vaccin i allmänhet. Eller corona vaccin i synnerhet. Det har med att det stressas fram. 6månader eller 10år. Det är skillnad. Dessutom så är inte corona viruset så farligt så att det är värt att chansa. Det är inte varannan som dör. Då hade det varit värt en chansning. Men nu blir de allra flesta inte jättesjuka. Å inte många behöver sjukhusvård. Ännu färre intensiv vård.
Nästan inga dör.
(vi är 10 mijl. Och 5800 har dött)
Jag är skeptisk, men tror på vaccin. Jag tror bara inte på optimistiska eller orealistiska tidsplaner.

Jag skrev för kanske 2 månader sedan i tråden att vaccin klart snabbt endast är möjligt om man hoppar över fas 3 studier. Jag kanske ska bli spågubbe för jag fick ju rätt!? Kina och Ryssland har godkänt sina vaccin utan fas 3. Ryssarna hade inte ens påbörjat sina fas 3 studier vid godkännandet.

Traditionellt har man tagit ett virus och försvagat det, inaktiverat möjligheten för det att föröka sig, eller en variant från en annan art som immunförsvaret lätt känner igen och bekämpar. Den typen av inaktivering, prova och testa i djurmodeller etc tar tid. Labba, prova, misslyckad, göra om. Det tar tid.

Narkolepsiproblemet uppstod pga man experimenterade med för mycket adjutant och mindre mängd ”vaccin”, så visst, testa nya idéer är inte riskfritt, även om det gav bra immunitet, så blev det fiasko. (Och så finns det notoriska vaccinförespråkare som hävdar att de hade blivit sjuka ändå. Hur de nu kan veta det?)

Ja, mRNA vacciner i stor skala är ett gigantiskt experiment, men jag är hoppfull.

Både Ryssarna och Kineserna har gjort Ebolavaccin med denna metod. Kineserna avslutade en fas 2 studie i Afrika 2015.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Fas 1, 2 och 3 kan man inte hoppa över, inte i västvärlden, och inte om man ska ha WHOs gillande, men man kan lägga till fas 4 då man övervakar hur väl det godkända vaccinet fungerar och om det uppstår problem.

Man kan snabba upp lite genom att kombinera och köra viss testning parallellt. Tex Fas 1/2, eller Fas 2/3. Hur mycket resurser man har för att sammanställa och utvärdera resultaten spelar säker roll också.

Men största tidsvinsten gör man genom att ta ett befintligt vaccin och göra om det.
Ta tex ett Ebola-vaccin och byt ut ebola-antigenet mot SARS-CoV-2 antigen (virusfragment, en bit protein från spikeproteinet).
Bioengineering - DNAsekvensiera viruset, analysera, välj ut en lämplig bit, och en ”ritning” är färdigt på veckor isf flera år. Sen får man klippa och klistra lite gensekvenser.

Jag är skeptisk, men tror på vaccin. Jag tror bara inte på optimistiska eller orealistiska tidsplaner.

Jag skrev för kanske 2 månader sedan i tråden att vaccin klart snabbt endast är möjligt om man hoppar över fas 3 studier. Jag kanske ska bli spågubbe för jag fick ju rätt!? Kina och Ryssland har godkänt sina vaccin utan fas 3. Ryssarna hade inte ens påbörjat sina fas 3 studier vid godkännandet.

Traditionellt har man tagit ett virus och försvagat det, inaktiverat möjligheten för det att föröka sig, eller en variant från en annan art som immunförsvaret lätt känner igen och bekämpar. Den typen av inaktivering, prova och testa i djurmodeller etc tar tid. Labba, prova, misslyckad, göra om. Det tar tid.

Narkolepsiproblemet uppstod pga man experimenterade med för mycket adjutant och mindre mängd ”vaccin”, så visst, testa nya idéer är inte riskfritt, även om det gav bra immunitet, så blev det fiasko. (Och så finns det notoriska vaccinförespråkare som hävdar att de hade blivit sjuka ändå. Hur de nu kan veta det?)

Ja, mRNA vacciner i stor skala är ett gigantiskt experiment, men jag är hoppfull.

Både Ryssarna och Kineserna har gjort Ebolavaccin med denna metod. Kineserna avslutade en fas 2 studie i Afrika 2015.
Vi har anti vaxxers och pro vaxxers:)
Den gruppen förnekar att vaccinet kan orsaka biverkningar. Den andra tror att det bara är biverkningar...
Samma skrot...
Jag är för vaccin utan snack. Men jag blir skeptisk när något helt plötsligt blir klart på 6månader i stället för 10år.
Ryssland har fått ditt vaccin godkänt. Av deras egen hälsomyndighet. Och alla har vi fullt för troende för dessa... ;)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
G
B Byggdjuret skrev:
Vi har anti vaxxers och pro vaxxers:)
Den gruppen förnekar att vaccinet kan orsaka biverkningar. Den andra tror att det bara är biverkningar...
Samma skrot...
Jag är för vaccin utan snack. Men jag blir skeptisk när något helt plötsligt blir klart på 6månader i stället för 10år.
Ryssland har fått ditt vaccin godkänt. Av deras egen hälsomyndighet. Och alla har vi fullt för troende för dessa... ;)
Vax on.. Vax off..
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Ett litet sidospår, några kloka ord...

We’ve seen in this pandemic that the increased use of pre-print servers has accelerated an amazing new model for rapidly disseminating cutting-edge science so people around the world can collaborate and build on it quickly. At the same time, it is harder than ever for individuals to know what is relevant and real.

We need consensus sources of information that are trusted by diverse groups and backed by strong science internationally.

People want what is best for their communities, their families and themselves, but it can be hard to separate fact from fiction.


Källa: Mammoth Biosciences
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om politikerna hade varit lite smarta så hade man forskat fram ett vaccin mot idioti men de är helt oförstående...
 
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Om politikerna hade varit lite smarta så hade man forskat fram ett vaccin mot idioti men de är helt oförstående...
Jag fattar ingenting när de säger att jag är korkad

Jag trodde jag var politiker
 
[SVT Nyheter / DN igår]
Nationella vaccinsamordnaren Richard Bergström säger att om allt går som planerat kommer vaccin finnas tillgängligt i Sverige under första kvartalet 2021, förhoppningsvis redan i januari.
-Från januari ska vi ha tillgång till vacciner, även om det är möjligt att det inte är så många doser.
 
[Svd, 22/8-20]
Richard Bergström säger att alla svenskar som vill kommer kunna få vaccin under 2021 eller 2022, men det är ännu oklart hur många doser som kommer att behövas för ett fullt skydd. Mest troligt kommer de första vaccinerna inte att vara effektiva för alla patientgrupper och därför kan det dröja till vintern 2021/2022 innan alla kan få vaccin.
 
S Stevie Deville skrev:
Redan de gamla grekerna visste att jorden var rund. Det är en myt att man trodde att jorden var platt. Inte för att det för diskussionen framåt, men det verkar ju inte hindra någon annan
Och redan på digerdödens tid använde läkare mask. Detta långt innan man visste att det fanns virus och bakterier.

Illustration av en pestdoktor med karakteristisk näbbläkarmask och dödens skepnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Pestdoktorernas näbbliknande mask var fylld med örter och kryddor som skulle filtrera bort sjukdomen. Man trodde pesten smittade genom dålig luft och stanken från de döda kropparna.
https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/pesten-den-varsta-farsoten-i-mansklighetens-historia

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pestdoktor
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Och redan på digerdödens tid använde läkare mask. Detta långt innan man visste att det fanns virus och bakterier.
Stinker SARS?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Stinker SARS?
Nej det gör det inte men väsentliga är att man använde en mask som filtrerade luften.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.