Byggahus.se
som alla säger..
Familjen har varit sugen på pool länge, men kostnaden har varit ett hinder. Vi har hört om alla som pratar om hundratusentals kronor som man måste lägga ned.
I höstas bestämde jag mig för att det borde gå att bygga billigt om man gör allt själv och hittar rätt grejer, så jag började med att köpa en liner som blivit felbeställd, jag samlade på mig överbliven markduk och så vidare.
Nu är allt färdigt och jag kan konstatera att vi klarade oss på under 50 000kr för en pools på 7x3 meter, med en 9kw poolvärmepump och en cirkulationspump på 1000w Den är halvt nedgrävd eftersom vi stötte på berg på vägen. Hade egentligen velat ha den lite lägre, men att spränga så nära huset kändes så där.
Dyrast enskilda kostnaden var nog annars grävmaskinen med hydralhammare.
Det är en souterrängtomt förresten så på ovansidan är det bara ca 120mm högt från gräskanten till däcket och givetvis är förlängningskablarna bara provisoriska för att det skulle bli cirkulation på vattnet innan jag hunnit fixa anslutningen. Det krävdes ju att pumpen och värmepumpen går på två olika faser för att inte säkringarna skall gå.

Kanske ger detta lite inspiration till någon annan!
 
  • Halvt nedgrävd hemmabyggd pool omgiven av trädäck med skog i bakgrunden på en klar dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvt nedgrävd hemmabyggd pool med blå liner och trädäck i en lantlig trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmabyggd halvt nedgrävd pool med trädäck och blått kakel omringad av gröna träd och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Dan.S och 102 till
  • Laddar…
Fin inbyggnad av poolen du har gjort och snyggt kostnadspressat!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Fin inbyggnad av poolen du har gjort och snyggt kostnadspressat!
Man måste ju vara medveten om alla kostnader. Väldigt mycket är gratis om man letar lite. Tex all duk runt omkring kommer från gummifabriken som hade överblivna rester, fyllnadsmaterial och jord kommer från tomter i stan där folk till och med betalar för att man tar hand om det och då vidare. Det är också värt att kolla sånt som blivit över på hösten. Felbeställda varor och sånt som kunder aldrig hämtat. En del köper och ställer in sitt bygge av olika anledningar.

Sen gör det ju inget med kortidspermitering undertiden. Det gick ju trots allt åt några arbetsdagar.
 
  • Gilla
fredj721 och 2 till
  • Laddar…
Bild från ovansidan.
 
  • Ovansikt av träaltan med integrerad rektangulär pool och omgivande grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
linneac och 21 till
  • Laddar…
KristinaRT
Ser väldigt trevligt ut (y)
Berätta gärna mer om hur den är konstruerad etc. Som du säger finns det ju helt klart säsongsvariationer inom pool-området och jag kan absolut tänka mig att med planering och letande kan man komma avsevärt mycket billigare undan än genom att beställa ett ”kit”....
 
  • Gilla
a_80
  • Laddar…
Luckor till bräddavlopp och pump.
 
  • Trätrall på poolkant med öppen lucka för bräddavlopp och pump, stege i förgrunden och leksaksbil på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med integrerade luckor för tillgång till bräddavlopp och pump i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BlackBay och 6 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Ser väldigt trevligt ut (y)
Berätta gärna mer om hur den är konstruerad etc. Som du säger finns det ju helt klart säsongsvariationer inom pool-området och jag kan absolut tänka mig att med planering och letande kan man komma avsevärt mycket billigare undan än genom att beställa ett ”kit”....
Jag kan fylla på mer i kväll med info.
 
  • Gilla
MajaPH och 4 till
  • Laddar…
tommib
Väldigt snyggt, men var är staketet eller poolbetäckningen? Du måste (tyvärr) ha det för att skydda mot olyckor (reglerna finns i BBR).
 
  • Gilla
freter och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Ser väldigt trevligt ut (y)
Berätta gärna mer om hur den är konstruerad etc. Som du säger finns det ju helt klart säsongsvariationer inom pool-området och jag kan absolut tänka mig att med planering och letande kan man komma avsevärt mycket billigare undan än genom att beställa ett ”kit”....
Jag började med att gräva ett hål, först med traktor, men sedan fick det bli till att ta in en grävmaskin, Jag visste att berget var nära, men jag hade hoppats att komma ner lite till, fast man får ju anpassa sig efter omständigheterna!
 
  • Grävmaskin och traktor vid ett nygrävt hål med stora stenar och berghällar i en grön omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att ha grusat upp botten så byggde jag ramen med 10cm cellplast som isolering. Dom blev verkligen astunga så har man ingen traktor att lyfta med så får man nog bygga dom ståendes från början. Givetvis skulle jag lagt bjälkarna i stället för ställt dom för bättre stabilitet, men det får bli på nästa pool.
 
  • Träramar med cellplastisolering på grusad mark, förberedelse för poolbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ensam kvinna kan
  • Laddar…
Nu har jag klätt dom med gummiduk av sådan typ man har på tak. Det var gratis eftersom gummifabriken ändå slänger dom sista meterna på varje jätterulle. Det är nog ungefär 20 meter per rulle kvar.
Jag har också jämnat till botten och lagt på ett lager isolering av XPS typ. Den är ju hårdare än den vanliga cellplasten.
 
  • Grundkonstruktion klädd med gummiduk och isolerad med XPS-skivor, i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag använde lantbruksplywood på insidan av ramen och sedan ligger det en poolmatta i botten. Väggarna täcks med en speciell sorts poolcellplast. Sedan gjorde jag hål för in och utlopp.
 
  • En pool med hål för in- och utlopp i väggen, skyddad med lantbruksplywood och tätningsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i pool med installerat utloppshål omgivet av poolcellplast och tätningsmedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggd pool under konstruktion med plywoodväggar, blå matta i botten och hål för vattenanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertaket i en pool med lantbruksplywood och blå poolmatta på botten, väggar av poolcellplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BlackBay
  • Laddar…
Efter detta så var det bara att vänta på en solig dag, vilket det fanns gott om i början på våren och sedan lyfte jag i poollinern. Den väger ju en del så man får vara lite uppfinningsrik. Tillverkaren rekommenderar minst 20 grader när man monterar den eftersom den bli mjukare och lättare att jobba med, så den fick ligga på botten tills eftermiddagen och bli uppvärmd.
Det var absolut inga problem att haka i den i listen själv, däremot så var det ju lite pyssel att få botten slät.
Jag fyllde på med någon cm vatten och masserade ut den när det blivit varmt.
 
  • Poolkonstruktion i grävd grop med en nyligen installerad blå poolliner som ligger i veck på poolens botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Poollinern hopvikt och placerad på pallar bredvid en pool under installation på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BlackBay
  • Laddar…
När jag fyllt en bit upp så var det dags att ta in hjälp igen av grävmaskinen. Jag kunde givetvis kört med traktorn om jag ville spara ännu mer pengar, men det är svårt att få rakt och dessutom så kör dom ju så snabbt så det blir inte så många timmar.
Jag lade ned ett avloppsrör från utloppet så att jag skulle kunna två i en slang senare. Jag blev rekommenderad att inte ha vattenslangen direkt i marken pga. värmeförluster och dessutom så går det ju inte byta den om man behöver det.
 
  • Grävning för avlopp vid ett byggprojekt med synligt orange avloppsrör och del av grundkonstruktionen nära poolkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskin fyller jord vid pool som är under konstruktion med blå klinker och synligt avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BlackBay och 3 till
  • Laddar…
Sedan var det ju bara att skruva trall. Jag gjorde en grop för placering av vattenpumpen. Där är ju speciellt viktigt att man har dränerat ordentligt så att vattnet verkligen sjunker undan om det kommer kraftiga regn.
Om det absolut värsta händer och kopplingen brister så är jag nog rädd att det är kört ändå, men ganska mycket sväljer det faktiskt..
Värmepumpen står under trallen, men har gott om luft omkring sig så att cirkulationen blir bra. Denna har inte haft några problem att hålla över 28 grader utom vid vissa tillfällen som när det kom en rejäl hagelskur och la sig som ett snötäcke över poolen. Det kylde faktiskt ned ganska snabbt.
Givetvis var barnen tvungna att ut och bada i ovädret, så jag gjorde dom sällskap! vi blev ganska röda i ansiktet av isen som slog mot huden, men det var en kul känsla.
 
  • Nybyggd trätrall runt en utomhuspool med synlig vattenpump och värmepump under trallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprocess av trädäck nära pool med grävd grop för vattenpump och trall som läggs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av poolvärmepump och filter under trädäck med synliga rör och dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trädäck nära en klarblå pool med en hink full av skruvar och isolering för vattenpump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.