Byggahus.se
Det fick bli lite specialanpassning om befintlig trall, men det var inga större problem. Det som återstår är att sätta dit en elcentral till pump och värmepump. Dom måste som sagt gå på två olika faser, annars blir det inte bra. Jag måste dock stänga av värmepumpen när jag startar bastun, men det är ju inget större problem.

• Nybyggd trall runt en pool med spegelblank yta och reflexioner av skogen i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Väldigt snyggt, men var är staketet eller poolbetäckningen? Du måste (tyvärr) ha det för att skydda mot olyckor (reglerna finns i BBR).
Det kommer ett pooltäcke med tiden. Givetvis har jag inget intresse av att få en kossa i poolen, men om dom är på rymmen så är det inte mycket som stoppar!

• Gilla
  • Haha
Miia89 och 5 till
  • Laddar…
Fint! Och imponerande övning i hushållning! Hur slät blev linern sen? Morsan byggde en pool när jag var liten och den linern blev aldrig helt slät, så sedan dess har jag fått visst ångestpåslag varje gång jag tänker på en linerpool. Hur gör man liksom för att få det slätt, jag misstänker att det är svårt att få till stommen till poolen med en måttnoggrannhet ned på millimetern?

Klaugust Klaugust skrev:
Fint! Och imponerande övning i hushållning! Hur slät blev linern sen? Morsan byggde en pool när jag var liten och den linern blev aldrig helt slät, så sedan dess har jag fått visst ångestpåslag varje gång jag tänker på en linerpool. Hur gör man liksom för att få det slätt, jag misstänker att det är svårt att få till stommen till poolen med en måttnoggrannhet ned på millimetern?
Botten har ett par mindre veck. Det kräver nog ganska mycket tålamod för att få det bra. Väggarna däremot är helt släta. linens mått är ju aningen mindre än vad det står för att den skall töja ut sig och bli slimmad mot väggarna! Det löste sig faktiskt av sig själv mer eller mindre. Det som är extremt viktigt att tänka på som jag nästan missade är att man inte kan göra hål i linern för inlopp och utlopp förrän vattnet är nästan uppe. det vore ju extremt surt om den flyttar sig under påfyllning så att det inte stämmer sedan.
Jag har lärt mig efter allt läsande att man överdriver svårighetsgraden något enormt när det gäller att bygga pool och det är framförallt firmorna som ligger bakom det. Kollar du på profilerna i facebook grupper så är det inte alls ovanligt att dom har koppling till en poolfirma. Dessutom så känns det som att priserna blir absurda så fort någon bara sätter ordet pool framför.
Jag har hört om firmor som tar upp emot 10 000 för att sätta en vanlig liner och det är mer eller mindre ocker med tanke på hur snabbt det faktiskt går även om man är helt själv.
En annan sak är att kolla var man köper saker. Jag missade en koppling för 40 kronor så jag gick till en rörfirma i stan och köpte en. tyvärr kollade jag inte priset först förrän jag skulle betala och fick summan 185 kr. i kassan. Den gången bet jag ihop eftersom jag inte ville vänta någon dag till, men det är ju helt horribelt.

• Gilla
Alebaleportocale och 5 till
  • Laddar…
KristinaRT
Tack för inspirationen!

Vi har precis satt upp en stålväggspool och just det med att skära upp för in/utlopp precis innan vattnet når öppningen är en mycket viktig detalj även där

Klaugust Klaugust skrev:
Sedan är det ju viktigt att få den i våg förståss. speciellt när man har en liner med mönster av tydliga linjer. Det skulle ju synas direkt om den inte är rak mot vattenytan. Jag la all energi på ramen och att få överdelen rätt. Hur botten ser ut är ju inte så supernoga eftersom linern sträcker ut sig. Jag badade under påfyllningen och sträckte ut under tiden. Försökte i möjligaste mån stå på cellplast bitar, men benen domnade bort till sist. Det är ju bara 6 grader i brunnen ungefär. Jag tror inte att jag hade fått väggarna utan veck om jag inte smekt ut dom under tiden.
När det är några decimeter i poolen så känns det som att det löste sig själv under påfyllningen, som för övrigt tog två dagar..

• Gilla
BlackBay
  • Laddar…
Vart köpte du filter, pump, slang och sådant poolspecifikt?

Jarlingar Jarlingar skrev:
Vart köpte du filter, pump, slang och sådant poolspecifikt?
Poolvärmaren blev en Poolteam. Jag vet inte hur det är med kvalite och sådant men den håller vad den lovar med god marginal. Nu har ju firman i vilket fall som helst kursat så det är väl kört med garrantier och liknande.
Pumpen och filter köpte jag från VidaXL enligt länken, men den kostade 3500 då och inte 4599 som den verkar kosta nu!
Slangen och kopplingar minns jag inte exakt vilka ställen jag fått det i från just nu, men jag kollade olika poolfirmors fyndhörnor och slog till när priset var rätt. Det man får göra är att leta mycket på nätet och jämföra. Börja planera och köpa grejer nu under hösten och börja gräva och bygga till våren är mitt tips!

https://www.vidaxl.se/e/87184759987...ump-1000-16800-l-tim-xl?login=existingaccount

• Gilla
brembo och 4 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Botten har ett par mindre veck. Det kräver nog ganska mycket tålamod för att få det bra. Väggarna däremot är helt släta. linens mått är ju aningen mindre än vad det står för att den skall töja ut sig och bli slimmad mot väggarna! Det löste sig faktiskt av sig själv mer eller mindre. Det som är extremt viktigt att tänka på som jag nästan missade är att man inte kan göra hål i linern för inlopp och utlopp förrän vattnet är nästan uppe. det vore ju extremt surt om den flyttar sig under påfyllning så att det inte stämmer sedan.
Jag har lärt mig efter allt läsande att man överdriver svårighetsgraden något enormt när det gäller att bygga pool och det är framförallt firmorna som ligger bakom det. Kollar du på profilerna i facebook grupper så är det inte alls ovanligt att dom har koppling till en poolfirma. Dessutom så känns det som att priserna blir absurda så fort någon bara sätter ordet pool framför.
Jag har hört om firmor som tar upp emot 10 000 för att sätta en vanlig liner och det är mer eller mindre ocker med tanke på hur snabbt det faktiskt går även om man är helt själv.
En annan sak är att kolla var man köper saker. Jag missade en koppling för 40 kronor så jag gick till en rörfirma i stan och köpte en. tyvärr kollade jag inte priset först förrän jag skulle betala och fick summan 185 kr. i kassan. Den gången bet jag ihop eftersom jag inte ville vänta någon dag till, men det är ju helt horribelt.
Det är ungefär som att sätta "bröllop" framför något, då stiger priserna med 200%

• Gilla
  • Haha
j-o75 och 5 till
  • Laddar…
Lantbruksplywood är ju inte direkt billigt, hade inte vanligt formplyfa funkat?

SandraPeter SandraPeter skrev:
Det är ungefär som att sätta "bröllop" framför något, då stiger priserna med 200%
Vårt bröllop var definitivt dyrare än poolen.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Lantbruksplywood är ju inte direkt billigt, hade inte vanligt formplyfa funkat?
Det var formplyfa. Jag använde nog fel ord.

• Gilla
lodin92
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
även om det iofs inte är några problem att bygga stome med god precision så behövs ingen millimeterprecision. Linern töjer sig flera centimeter och tillverkas altid med ett visst undermått för att underlätta sträckningen.

processen för att sätta linern är rätt enkel.

1. häng upp i linerlist, med hörnen på rätt ställe
2. Centrera botten på linern, dvs se till att bottenhörnen är på rätt ställe.
3. Fyll på ett par centimeter vatten.
4. Medan du fyller, gå långs med mitten på linern och tryck ut mot långsidorna med en borste på skaft så att linern sträcks. Gör man rätt här är linern klar på 15-30min.
5. Fortsätt fylla.

• Gilla
BlackBay och 3 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Jag tror inte att jag hade fått väggarna utan veck om jag inte smekt ut dom under tiden.
När det är några decimeter i poolen så känns det som att det löste sig själv under påfyllningen, som för övrigt tog två dagar..
ja, har du fått botten perfekt och på rätt ställe så löser sig väggarna av sig självt. Det är dock viktigt att man centrerar linern när man hänger den, utan stretch. Drar man ut den när man hönger den kan man få problem eftersom linern på en långsida lätt kan bli en decimeter längre eller mer => häng upp Och centrera utan att stretcha Så fixar väggarna sig själva.

Tack för bra tips! Sambon har blivit lite sugen på pool, så då kan det vara bra att inte vara allergisk mot liner.

• Gilla
Yornz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.