Byggahus.se
Tänkte dela ett rum till två åt våra barn. Tanken är att använda träreglar 45x70 och att isolera så de inte stör varandra för mycket. Planen är att sätta OSBskiva samt gipsskiva som är 90 bred. Regla upp cc45. Det ligger ett nytt laminatgolv i rummet som jag tänkte skulle få vara kvar. Sitter takskivor i taket och är lite osäker på hur man ska fästa regel i taket.

Hittar bara denna isolering hos Byggmax: https://www.byggmax.se/ljudskiva-piano-45-mm-p16320.

Den är dock anpassad för stålreglar och lite för bred. Har förstått det som att måtten på isoleringen ska vara 410x1170 men hittar ingen sådan hos de lokala bygghandlarna.

Några tips till någon som aldrig gjort detta innan?
 
Sätt plåtprofil i taket och på golvet. Betydligt enklare att skruva reglar i en sådan från sidan.
 
Okej det är kanske vettigast. Men det blir fortfarande fel mått för isoleringen med träreglar tänker jag?
 
Det är rummet som är benämnt sovrum som ska delas till två. Lite osäker på vad som finns att skruva fast i i taket.
Får göra något "Y" för att få till två dörrar med.
Ritning av vindsplanslayout med markerat sovrum redo för omvandling till två rum med potentiell dörrplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antar att det går glespanel längs med takskivorna vilket innebär att det inte finns något direkt att skruva i mitten av taket (alltså i linje med fönstren).
Tak med vita skivor och spotlights bredvid fönster, ingen skruvyta syns i mitten. Dekorationer hänger framför fönstren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O ottoangel skrev:
Antar att det går glespanel längs med takskivorna vilket innebär att det inte finns något direkt att skruva i mitten av taket (alltså i linje med fönstren).
[bild]
jag antar att du inte har någon inspektionslucka upp på vinden ovanför rummet, eller konstruktionsritningar?
Det kan ju gå att sätta en stålregel rätt upp i gipsen med mollyplugg, den ska ju inte hålla någon tyngd neråt..
https://www.byggmax.se/stålskena-u-p20892
 
A andost skrev:
jag antar att du inte har någon inspektionslucka upp på vinden ovanför rummet, eller konstruktionsritningar?
Det kan ju gå att sätta en stålregel rätt upp i gipsen med mollyplugg, den ska ju inte hålla någon tyngd neråt..
[länk]
Kan bekräfta att detta funkar. Sätt fast det bra i vägg och golv är det inga problem med gipsplugg rätt upp.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Tomture61
Det verkar svårt att hitta 1205 x 410 isolerskivor ! Köp större och skär till rätt mått , det är ju bara en kort vägg :cool:
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Dock så är det inte gips utan några takskivor i ett annat material. De är drygt 10 mm tjocka säkert men i något "fiberaktigt" material.

A andost skrev:
jag antar att du inte har någon inspektionslucka upp på vinden ovanför rummet, eller konstruktionsritningar?
Det kan ju gå att sätta en stålregel rätt upp i gipsen med mollyplugg, den ska ju inte hålla någon tyngd neråt..
[länk]
 
O ottoangel skrev:
Dock så är det inte gips utan några takskivor i ett annat material. De är drygt 10 mm tjocka säkert men i något "fiberaktigt" material.
Funkar säkert ändå.
 
Sätt plåtprofil i taket och på golvet, regla med 45x70, isolera med träregelskiva 70 för 450 cc.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.