Byggahus.se
Håller på med ett uterum nu och ska sätta vindskivorna. Men vad är det för plåtar jag ska ha som går ner och täcker mot pappen? Köpte idag vindskivebeslag(Lindab) men det kändes inte riktigt rätt då de inte anslöt speciellt tätt.

Sätter dubbla 22:surprised:r som vindskivor och plåtarna jag köpta var 55 mm innan vinkeln ner - är det rätt men bara för korta eller är det nån annan man ska ha?
 
P petersson79 skrev:
Håller på med ett uterum nu och ska sätta vindskivorna. Men vad är det för plåtar jag ska ha som går ner och täcker mot pappen? Köpte idag vindskivebeslag(Lindab) men det kändes inte riktigt rätt då de inte anslöt speciellt tätt.

Sätter dubbla 22:surprised:r som vindskivor och plåtarna jag köpta var 55 mm innan vinkeln ner - är det rätt men bara för korta eller är det nån annan man ska ha?
Eller är det jag som gör en tankevurpa och bara behöver sänka den yttre överlappande brädan? Det som gör mig tveksam är:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...4Bnu1qH2L6YkKuYmurrZPP8vhDImL8lgaAkV7EALw_wcB - är den jag köpt. Står dock för pannprofil.

Men så finns denna för släta tak.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...na979xK_mcQuppXa71N5hxJU_wqYuFS8aApz5EALw_wcB

Vilken är rätt för ett pappat tak?
 
kulle
En vindskiveplåt för pannprofil brukar användas och den behöver ju inte ligga helt tätt,
du har väl avslutat med en trekantslist under pappen ?
 
kulle kulle skrev:
En vindskiveplåt för pannprofil brukar användas och den behöver ju inte ligga helt tätt,
du har väl avslutat med en trekantslist under pappen ?
Japp, har trekantslist fram och på sidorna.
Får testa att sänka den yttre brädan då så vi kommer närmare pappen, och klyva den lite om det är så.
Bor rätt utsatt med mycket vind så vill ha den så tätt mot pappen det går så det inte trycker in för mycket vatten.

Men då är den första jag länkade till rätt då?
 
Nissens
P petersson79 skrev:
Japp, har trekantslist fram och på sidorna.
Får testa att sänka den yttre brädan då så vi kommer närmare pappen, och klyva den lite om det är så.
Bor rätt utsatt med mycket vind så vill ha den så tätt mot pappen det går så det inte trycker in för mycket vatten.

Men då är den första jag länkade till rätt då?
Det hade nog varit lättare att förstå om du lägger upp lite bilder här. Trekantlist fram låter lite underligt på ett papptak...
 
Underkonstruktion av ett litet takprojekt med svart takbeklädnad, omgiven av en terrass och havsutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar trekantlist på sidorna och högsta sidan, ska det inte vara det?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
kulle
P petersson79 skrev:
Men då är den första jag länkade till rätt då?
Ja det går bra med den, eller får du prata med en plåtslagare som gör en med rätt längd på nerviket.
Härlig utsikt ni har (y)
 
Nissens
P petersson79 skrev:
[bild] Menar trekantlist på sidorna och högsta sidan, ska det inte vara det?
Jodå, det ser jättebra ut. Jag var osäker på vad du menade med ”längst fram”. Jag jobbade som plåtslagarlärling några år, så jag har satt en del plåt. Det du skall göra är att mäta vilken storlek du har på sargen runt om, inklusive längder - ta gärna foton också, sedan skall du gå till en plåtslagare och beställa plåtar som passar på nocken. Skall du ha hängränna också så är det bra med en fotplåt,krokar, omvikningskupa , gavlar och stuprör med svep för trä.
 
Fotplåt sitter det en, så det är lugnt.
Plåtslagare hade väl varit ett alternativ, men omöjliga att få tag på. Speciellt nu.

Men vi kör på dom plåtarna, precis klyvt övre vindskivan.

Nästa problem då - hur gör man i hörnena där plåtarna möts? Nån som kan göra en enkel skiss?
 
Blev skapligt till slut... Nybyggd uteplats med tak och en stol framför en kuststad, byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Husbyggaren2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.