Byggahus.se
T
A Andresm skrev:
Minns att jag sagt det tidigare till hantverkarna då sa dom att dom funderat på det men att vattnet som skulle rinna ner där kunde fuktskada den längsgående regel, fattar noll.
Nu har väl dom ifs förlorat sin veto rätt i frågan men den regeln blir inte mer fuktskadad än reglarna under trallbrädorna.
Sen att dom byggt en dödsfälla men är oroliga över att regeln kan bli blöt är ju lite sött.
 
  • Gilla
  • Haha
helder och 4 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Vilka seriösa snickare jobbar lördag och söndag?
Tror nog inte de är så seriösa...
 
Det är flera som har rekommenderat en längsgående regel fäst mot fasaden under bjälklagsreglarna. Men det kan man inte göra utan att veta om fasaden eller grunden tål den extra belastningen. Visst KAN det fungera men vill du chansa? Ska man göra helt rätt ska ingenting fästas i befintlig konstruktion.
 
  • Gilla
debbo och 2 till
  • Laddar…
T tompajo skrev:
Det är flera som har rekommenderat en längsgående regel fäst mot fasaden under bjälklagsreglarna. Men det kan man inte göra utan att veta om fasaden eller grunden tål den extra belastningen. Visst KAN det fungera men vill du chansa? Ska man göra helt rätt ska ingenting fästas i befintlig konstruktion.
Denna lilla lastökning kommer inte påverka huset överhuvudtaget. Skulle det göra det har man större problem även utan altanen skulle jag säga.
 
  • Gilla
elpaco och 5 till
  • Laddar…
Det finns till och med rättsfall som säger det motsatta. (Har inte domen och orkar inte leta upp den). En altan kan knappast räknas som en liten lastökning eftersom en normal altan kan väga flera ton med full belastning.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Fast nu får man nog se lite på helheten och det aktuella fallet. Det är bara att titta på bilderna så ser man att det som påstås inte är relevant.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag skulle i ditt ställe lossa hela konstruktionen där den idag är förankrad mot huset som första steg. Det är svårt att skapa sig en helhetsbild av bygget men det ter sig vara en väldigt stor altan, som står helt fritt utan att vara förankrad i nånting förutom mot just huset. Jag skulle vara väldigt rädd att den börjar röra på sig, husväggen är bra på att hantera vertikal last, men horisontellt tryck/drag så pass högt upp på huskroppen riskerar att kollapsa väggen om det vill sig riktigt illa.

Steg två är att få tag i en byggnadsingenjör eller någon annan du litar på vilken klarar lista ner vad som behöver göras, likt arga snickars gormande på tv. Du måste ha en plan!

Höga altaner brukar jag inte förankra i huset, utan ställa en rad plintar närmast huset och bygga med "överhäng" in mot huset med 3-4 cm mellanrum mellan regelverk och huskropp vilket döljs med den innersta trallplankan. Den bakomliggande anledningen är att försäkringsbolag inte ersätter skador på huset orsakade av t.ex rörelser i altanen (eller rötskada, eller fullständig kollaps) bygger man korrekt dimensionerat blir det precis lika stadigt som om den vore skruvad i huset.
 
  • Gilla
  • Älska
debbo och 10 till
  • Laddar…
A Andresm skrev:
Minns att jag sagt det tidigare till hantverkarna då sa dom att dom funderat på det men att vattnet som skulle rinna ner där kunde fuktskada den längsgående regel, fattar noll.
De har en helt legitim poäng i det, det är inte korkat.
Om du inte förstår så behöver du ta hjälp av någon som hjälper dig förstå, en snickare, byggnadsingenjör, kanske arkitekt eller god vän som är lite duktig på att bygga. För ett projekt i den skala du visat på bilderna kommer vara minst många månaders heltidsjobb om du ska lära dig på vägen, med ett sannolikt mediokert resultat.
 
  • Gilla
Andresm
  • Laddar…
Råd, vägledning, utbyte av tips och idéer är det bästa med detta forum. Att hitta på saker som kollaps av husväggar och liknande i detta basala fall är kanske att ta i lite mycket. Det behövs absolut ingen konstruktör för detta. Det är mitt råd i egenskap av konstruktör.
 
  • Gilla
  • Haha
elpaco och 4 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Höga altaner brukar jag inte förankra i huset, utan ställa en rad plintar närmast huset och bygga med "överhäng" in mot huset med 3-4 cm mellanrum mellan regelverk och huskropp vilket döljs med den innersta trallplankan.
Det var precis så vi gjorde. Skulle varit fråga om infästning i en mexitegelvägg som fasadinfästning för bärlina och det gick bort illa kvickt i min tankevärld. Men har man en bra grundmur eller stabila fästpunkter i fasad så skulle jag givetvis föredragit att fästa en bärlina i detta (skönt slippa gräva för dessa plintar).

Vårt resultat: extremt stabilt över fyra år, har inte rört sig alls åt något håll. Som om det satt fast i fasaden/murverk i grunden.
 
  • Älska
helder
  • Laddar…
Jag håller med de senaste inläggen. Det där går att förankra mot berget hur stadigt som helst utan att blanda in huskroppen. Synd bara att snickargubbarna inte tyckte det behövdes någon förankring alls... :(
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Råd, vägledning, utbyte av tips och idéer är det bästa med detta forum. Att hitta på saker som kollaps av husväggar och liknande i detta basala fall är kanske att ta i lite mycket. Det behövs absolut ingen konstruktör för detta. Det är mitt råd i egenskap av konstruktör.
Det kanske är att dra det något långt ja.
Har du lärt känna Murphy?

Som mycket annat är det en hypotetisk risk, liten risk med stor konsekvens, det är upp till TS att ta ställning till risken utifrån sina förutsättningar.
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
En variant är ju att sätta dragstag mellan nedre delen av stolpen upp i bjälklaget men det förutsätter att bjälklaget är ordentligt förankrat i stolparna samt uppe i grunden (om huset klarar lasten). Jag tycker att mkt ser ut att vara bra gjort men vissa saker är väldigt märkligt utförda. Bla förankring i grund, trädgårdsplattor på jord etc. Givetvis är en ordentlig infästning i berg att föredra när vi pratar en sån här stor och tung byggnation men det finns som sagt alternativ.
 
A Andresm skrev:
Tack för dina tips och bilden :), känns lite enklare och mindre åt helvete nu.

hur långa tycker du stolpskona ska vara?

Funkar inte den här: [länk]

fast i rätt dimension?
Jag tycker hellre du ska välja en stolpsko med L-form än denna som har U-form. Orsaken är att om du tar bort vinkeln på en av stolparna, lossar skruvarna den är fäst i altanen med och sen trycker den utåt och borrar ned en stolpsko under och sedan sågar av och trycker tillbaka stolpen, så kommer det att vara enkelt på en L-stolpsko men nästan omöjligt på en u stolpsko.

Längden är inte så viktig,

bara att borra ner den i berget med en borrhammare. Sedan kan du ju anpassa stolpens längd. Jag hade satt plattan några cm ovanför marknivå.

Eftersom du vill ha altanstopen rak så kan du behöva sätta en distansbit mellan stolpskons vertikala platta eller hugga in den en bit i stolpen, för det blir troligen svårt att få hålet i berget på exakt rätt ställe.

Det kommer att bli superstabilt. Alla krafter från altanen kommer att gå rakt ner i stolpskon.
Illustration av en U-formad stolpsko monterad i berg med altanstolpe fäst ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.