Byggahus.se
Högtryckstvätt + ett enkelt stänkskydd i stil med odlings tunnel men med klar plast, lätt att flytta.
 
kenneth5828
Intressant, vill du förklara närmare!
Tidigare har jag skyddat väggar med plast men tyvärr innebär det väldigt mycket arbete att sätta upp.
 
kenneth5828
En bild kanske. Man vl ju inte att stänkskyddet skall spolas bort. Hur löser du det?
 
O O skrev:
kenneth5828
En bild kanske. Man vl ju inte att stänkskyddet skall spolas bort. Hur löser du det?
Har inget foto, men bygger jag en ny skall jag tänka på att ta ett,har gjort en snabb teckning på hur min såg ut, obs måtten kan man själv laborera med, denna var gjord för att passa mina kunder, både gångar och altaner.
användes i regel bara om man var nära något som inte fick stänkas ner, vissa kunder är känsliga. Handritad skiss av en specialgjord stänkskyddskonstruktion med mått och beskrivande text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
G grävaren skrev:
Målartvätt och en sprayflaska. Utspädd enligt samma recept som vid fasadrengöring.
Deisel funkar oxå
 
Bricco Bricco skrev:
Har sjöstensplattor och på skuggsidan har mossan fått fäste. Testat med högtrycken men inte mycket händer :O

Fler förslag på hur man får bort detta?
mina plattor ser ut lika illa, jag också fått råd att ta bort med högtryckstvätt
jag undrar om inte plattrensare är en lösning?
 
A agsom44 skrev:
mina plattor ser ut lika illa, jag också fått råd att ta bort med högtryckstvätt
jag undrar om inte plattrensare är en lösning?
  1. Spray först med en lösning av järnsullfat, det dödar mossan. Finns många medel mot mossa i handeln.
  2. Högtryckstvätta
  3. Spraya plattorna med bensalkoniumklorid för att förhindra ny påväxt, upprepar var 5:e år eller så.
 
B bhshpk skrev:
  1. Spray först med en lösning av järnsullfat, det dödar mossan. Finns många medel mot mossa i handeln.
  2. Högtryckstvätta
  3. Spraya plattorna med bensalkoniumklorid för att förhindra ny påväxt, upprepar var 5:e år eller så.
Skulle jag nog inte göra. järnsullfat funkar bra på mossa på gräset. Men det kan missfärga plattor.
 
man kan döda mossan med ättika
 
Bricco Bricco skrev:
Finns det inget medel man kan ha på som dödar mossans rötter så det lossnar utan våld?
Mossa har inga "rötter".
 
Byggplasten som låg över sjöstensplattorna pga renovering och målning av vägg - ingen mossa fanns kvar under. Ska nog lägga plast på ett annat ställe till våren och prova.
 
Bricco Bricco skrev:
Jag testade andra munstycket som kom med som verkar ha en stråle som roterar och den grävde på rejält mycket bättre. Dålig info av Nilfisk vilket munstycke som är tänkt att vara till vad men man får testa sig fram. Hällt på lite fasadtvätt nu så ska skiten bort imorgon :)
Skitar ner och skvätter som f-n åt alla håll när det lossar. Skydda det du vill behålla rent inom 2-3 meter. :)
 
S
Jag kan inte låta bli att väcka en halvgammal tråd med mina åsikter.

Syror är inte bra för betong eftersom det binder kalken i betongen. Till slut blir det bara sand kvar. Det fungerar dock för att döda mossa. Ättiksyra är nog halvsnäll eftersom den avdunstar. Se till att skydda ytan så att inte djur går på den innan syran sköljts bort. Syrabehandlingar måste upprepas med jämna mellanrum.

Tensider som t.ex. Grön Fri (bensaltensid) och Yes diskmedel, minskar ytspänningen vilket gör att vatten lättare tränger in i betongen och kan spränga när det fryser. Effekten är dock mer teoretisk än praktisk. Se till att skydda ytan så att inte djur går på den innan tensiderna sköljts bort. Behandlingen måste upprepas med jämna mellanrum.

Glyfosat fungerar men är olagligt och får absolut inte appliceras på hårda ytor såsom betongplattor eftersom 99% åker direkt ner i grundvattnet där nedbrytningen av giftet avstannar.

Basiska ämnen är helt klart att föredra. Betong mår bra i basisk miljö. Både kaustiksoda (natriumhydroxid) och målarsoda (natriumkarbonat) är billiga och enkla att köpa. Den mildare målarsodan är att föredra eftersom effekten blir lika bra, men den är inte lika frätande för eventuella djur. Lös upp i vatten och spruta på. Helst lägger man plast över för att behålla fukten några timmar och förhindra att djur trampar i det. Annars går det utmärkt att spruta på några timmar innan regn så får man en automatisk avsköljning. Om det får torka in skulle jag tro att det kan bli otrevligt för känsliga tassar.
Blås bort all död mossa/alger med högtryck.

När allt organiskt är borta låter man plattorna torka riktigt ordentligt, helst i sol i flera dagar. Därefter lägger man på Siloxan. Då blir betongen starkare och hårdare. Dessutom blir den vattenavstötande. Regnvatten rinner av ungefär som på en lackad yta. Trots det behåller betongen sin egenskap att kunna släppa ut vattenånga. Siloxan är betongens svar på GoreTex. (Den som verkligen vill har det bästa av det bästa väljer Silan istället, men det är mycket dyrare.)
Efter behandlingen så kan ni njuta av plattor utan påväxt i decennier.

Bild på 2 betongplattor där jag testat Siloxan. De ser exakt likadana ut som alla andra när de är torra. Nu efter regnet är alla andra våta, men de behandlade är helt torra och har små fält av vatten som nästan verkar sväva ovanpå. Fälten ger de 2 aningens olika gråa nyanserna eftersom de reflekterar ljuset from himlen. Alla plattor är lika gamla och man ser tydligt påväxten av alger på de obehandlade.
Betongplattor på mark, två vita där Siloxan applicerats, synbar skillnad i fukt jämfört med obeh. gröna plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Matte001 och 6 till
  • Laddar…
gadu^ gadu^ skrev:
[länk]
Det är väl motsvarande ättika, luktar som det iaf...
Högtryckstvätta sedan behandla varannat år med grön fri! Glöm inte lägga i fogsand efter högtryckstvätten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.