Byggahus.se
M
Hej!

jag vet att man ”ska” skruva altangolv - men om man lägger 28mm och spikar dem med 100mm spik ner i stumt material, hur stor är då egentligen risken för att de kryper upp?
Känns som att 100mm borde sitta _väldigt_ bra.

kamspik är ett alternativ, men vanlig 100mm tilltalar mig mer då den inte drar sönder spikhålet fullständigt om man behöver ha ut den.
 
M
Kan tillägga att alla altaner jag har sett och där spiken har krupit upp har varit spikade med ca 60mm spik. Den förstår jag att den tittar ut efter ett tag, speciellt om man inte tar hand om altanen.
 
Kolla på Essves nya metod att spika dolt, bara köra ovanifrån skulle jag aldrig göra då går man gå och knacka ner resten av livet.
 
M
Stefan N Stefan N skrev:
Kolla på Essves nya metod att spika dolt, bara köra ovanifrån skulle jag aldrig göra då går man gå och knacka ner resten av livet.
Absolut - men det är ju en investering på ett helt gäng tusenlappar eftersom jag inte har någon kompressor, och då har jag inte ens börjat köpa spik.

frågan är lite hur stor sannolikheten är att 4” spik kryper ut, jag ser det som ganska osannolikt men helt 100% säker är jag ju inte.
 
M Marcussjogren skrev:
Hej!

jag vet att man ”ska” skruva altangolv - men om man lägger 28mm och spikar dem med 100mm spik ner i stumt material, hur stor är då egentligen risken för att de kryper upp?
Känns som att 100mm borde sitta _väldigt_ bra.

kamspik är ett alternativ, men vanlig 100mm tilltalar mig mer då den inte drar sönder spikhålet fullständigt om man behöver ha ut den.
Har spikat en altan med 75 mm spik för 10 år sen, inget har rört sig en mm.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Ursäkta om jag kapar tråden en aning. Men jag har altantrall som verkar vara helt omöjligt att fåsta bra. Jag har fasen provat med allt. Men hur jag än gör så är det som att träets rörelse (sväller och torkar ur) gör att trallen sitter löst efter ett tag.

Vad är egentligen den absolut bästa infästningen. I mitt fall kan det ju vara virket som är av undermålig kvalitet.
 
M
O Olf Oggler skrev:
Ursäkta om jag kapar tråden en aning. Men jag har altantrall som verkar vara helt omöjligt att fåsta bra. Jag har fasen provat med allt. Men hur jag än gör så är det som att träets rörelse (sväller och torkar ur) gör att trallen sitter löst efter ett tag.

Vad är egentligen den absolut bästa infästningen. I mitt fall kan det ju vara virket som är av undermålig kvalitet.
jag _tror_ att en av de saker som är viktiga för att minska rörelser borde vara att tvätta och olja altanen varje år. Det minskar mängden fult som träet suger i sig och sedan avger.
När den suger i sig fukt så sväller den (tänk typ spånskiva som ett exempel).

Men den starkaste infästningen just nu är väl skruv. Men sliter den sig så jävligt att skruvarna gräver ner sig i trät, eller hur rör den sig?
 
Det där med olja har jag funderat på. Så fort det är lite fuktigt väder så är trallen superstabil. Då har den liksom svällt och ligger helt still och stumt.

De jag pratat med hittills har sagt att olja inte mättar virket på så sätt. Att det knappas misnakr rörelsen i träet. Oljan lägger sig i princip bara på ytan. Men det kanske inte stämmer?
 
Hade en spikad altan förut som oljades varje år men det va ingen skillnad, spikarna stack upp ändå. Gick och knackade ner men det va samma sak sen igen.
 
Jag begriper ju inte varför alla håller på och trasslar med trädäck. Varför inte sten rakt av? Varför inte klinkerdäck i alla fall? Vad är nackdelarna med en sådan produkt?
 
Rickard.
För att trä känns varmt och bekvämt under barfotafötter, det gör inte sten.
 
O Olf Oggler skrev:
Jag begriper ju inte varför alla håller på och trasslar med trädäck. Varför inte sten rakt av? Varför inte klinkerdäck i alla fall? Vad är nackdelarna med en sådan produkt?
Det är jobbig att lägga sten en meter upp i luften...
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Vår altan är spikad (förra ägaren för minst 10 år sedan) med vad jag tror är rostfri räfflad spik med kullrig skalle, om jag minns rätt är dom 75 långa.
Sitter som hel*ete och har aldrig någonsin behövd spika ner en enda dom 6 år vi bott här. Bilden är tagen inne i uterummet men det är spikat både ute och inne.

Träaltan med synliga runda rostfria spikskallar på räfflade träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Är något liknande detta, men tycker skallen är mer rund
https://www.ahlsell.se/10/infastning/spik/kamspik/109129/#
 
Redigerat:
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Det pratas om uterum i den här tråden. Har man tak över trallen så kan jag tänka mig att 90% av alla problem försvinner direkt.
 
M
O Olf Oggler skrev:
Det där med olja har jag funderat på. Så fort det är lite fuktigt väder så är trallen superstabil. Då har den liksom svällt och ligger helt still och stumt.

De jag pratat med hittills har sagt att olja inte mättar virket på så sätt. Att det knappas misnakr rörelsen i träet. Oljan lägger sig i princip bara på ytan. Men det kanske inte stämmer?
det beror nog på vad man har för olja och hur man för på den. Kör man med Beckers fantastiska olja så får man 10-20% i burken enligt byggdeklarationen och 80-90% vatten.
Så jag förstår om det inte tränger in så mycket olja eftersom det blir mättat med vatten istället :-D

linolja som påförs varm ger däremot en helt annan effekt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.