Hej. Jag är lite rookie på det här man har gjort ett försök att byta blandare i köket (till en Mora Cera K5) och fått det mesta att fungera som det ska. Men när jag skulle koppla in vattnet till diskmaskinen passade in blandaren i Ikea-anslutningen så jag åkte till Bauhaus och köpte en bussning för att få ihop det.
Lindade tejp och satte ihop. Ser rätt okej ut, men när jag satte på vattnet noterar jag att det sakta bildas en vattendroppe (vid x på bilden), som sakta blir större. Inga mängder men det är inte helt rätt.
Killen på Bauhaus sa att jag nog skulle Linda mer tejp. Jag testade men det hjälpte inte.
Har jag missat något jag borde gjort för att få det helt tätt? Någon som kan tipsa mig om lösning?

• Koppling mellan flexibel slang och diskmaskinsanslutning med rödmarkerad läcka vid gängade förbindelsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mer tape, men den bussningen bör nog snarare ha en planpackning mot diskmaskinsanslutningen.

• Gilla
JonteSch och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ja, diskmaskinsanslutningar brukar vara tätade med en planpackning och det brukar finnas en adapter på diskmaskinssidan för att passa in det mot en G1/2 slätände som brukar vara det man får ut från blandaren i de fall diskmaskinen inte direkt har G1/2.

Är det gänga rakt igenom bussningen? Eller har den en botten?

Det var gängor rakt igenom, ingen botten.
(På påsen står det ”Admiral Bussning Metall R20xR15 Artnr 31956”)

Redigerat:
tommib tommib skrev:
Ja, diskmaskinsanslutningar brukar vara tätade med en planpackning och det brukar finnas en adapter på diskmaskinssidan för att passa in det mot en G1/2 slätände som brukar vara det man får ut från blandaren i de fall diskmaskinen inte direkt har G1/2.
Det stämmer att det är en G1/2 från blandaren. Iom att det inte var jag installerade diskmaskinen från början vet jag inte om det blev någon adapter över då. Men iom att diskmaskinen är från Ikea kanske det går att skaffa en därifrån?

Vill minnas att det låg en packning i den svarta översta biten, som nu alltså ligger mot bussningen. Men jag upplever inte att läckaget är därifrån.

D Daniel 109 skrev:
Mer tape, men den bussningen bör nog snarare ha en planpackning mot diskmaskinsanslutningen.
ska prova med ännu mer tape imorgon då.

Bästa svaret

tommib
Det borde som sagt funka med mer tape. Har för mig att det finns någon tumregel som säger lika många varv som gängdimensionen, så 15 varv för en R15. Det låter absurdt mycket när jag skriver ner det dock...

Edit; det var visst ännu mer....

https://www.rinkabyror.se/sida/rr-tipsar/ror-och-rordelar/

• Gilla
JonteSch
  • Laddar…
Oj! :oops: Ja typ 15 hade jag då inte. Kanske 6-7. Tänkte att det var i överkant ändå... Testar att göra om med betydligt fler varv imorgon. (y)

tommib
Välkommen förresten!

• Gilla
JonteSch
  • Laddar…
Tack! Och tack för tipset!

När du lindat på tejpen ska det se helt orimligt ut att delarna skulle gå att gänga ihop, då är det lagom :).

• Gilla
JonteSch
  • Laddar…
:D(y)

Stort tack för inputen allihopa! Jag ökade på tejpningen kraftigt som ni rekommenderade - 22 varv räknade jag det till nu... och efter det så håller den helt tätt. Tack!

Redigerat:
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.