Byggahus.se
G GargamelSE skrev:
Skatten är redan budgeterat till över 2 miljarder i extrainkomst för staten.
Sedan har ganska många köpt ett antal hundra plastpåsar innan skatten kom.
Jag körde på 3000st, så det räcker ett tag. :D
3000 påsar wow, inte som privatperson väl?
Jag har nog 10 :D
 
Skruvebulten
I Sverige är inte plastpåsar ett jätteproblem. Inte i förhållande till många andra saker egentligen. Vi har bra förbränningsanläggningar och relativt bra sorteringsanläggningar.
Jag har personligen sett ett annat problem. Bara för att en påse är tillverkad av majsstärkelse så tror många att det är ok att slänga den på marken efter sin picknick tex.
Det här tror jag blir en första utmaning, att få folk (läs oss) att fortsätta sopsortera, fortsätta sträva efter att minska våra sopvolymer och kanske framförallt fortsätta att påverka och framtvinga ett större producentansvar.
(minns när tandkrämstuberna låg förpackade i kartong och ibland insvept i plast)
Ett lysande recept på civil olydnad. VI, "konsumenter" klädde helt enkelt av tuberna och lämnade embalaget i butiken. De tröttnade på att städa och vädjade till producenten att sluta paketera in tuben. I dag är det väldigt sällan tandkräm säljs inpackad.
Den andra utmaningen vi står inför är att ska vi göra något för miljön så är detta bara början. Men bara om någon börjar, som vi i EU kommit överens om kan vi ställa krav på resten av världen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skruvebulten
B Byggdjuret skrev:
Alla skatter handlar om att få in pengar till stadskassan.

Sen har du missat en viktig sak. I Sverige har vi knappt några sopberg.
Och ur sopbergets perspektiv spelar det ingen om det är papper eller plast.
Man ska väl inte slänga något i naturen, så då spelar det ingen roll egentligen.
Nä nyktra till lite, inse att plast påse skatten inte kommer att hjälpa miljön i några större Skalor. Den är bara onödig
Den är nog inte onödig. Den är nog bara början på något nödvändigt.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Skruvebulten
G GargamelSE skrev:
Skatten är redan budgeterat till över 2 miljarder i extrainkomst för staten.
Sedan har ganska många köpt ett antal hundra plastpåsar innan skatten kom.
Jag körde på 3000st, så det räcker ett tag. :D
Om alla fortsätter köpa plastpåsar som vanligt ja.
Men målet är ju att få oss att inte göra det
3000 st. Då kan du börja sälja svart och göra dig en liten hacka;)
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
H
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
I Sverige är inte plastpåsar ett jätteproblem. Inte i förhållande till många andra saker egentligen. Vi har bra förbränningsanläggningar och relativt bra sorteringsanläggningar.
Jag har personligen sett ett annat problem. Bara för att en påse är tillverkad av majsstärkelse så tror många att det är ok att slänga den på marken efter sin picknick tex.
Det här tror jag blir en första utmaning, att få folk (läs oss) att fortsätta sopsortera, fortsätta sträva efter att minska våra sopvolymer och kanske framförallt fortsätta att påverka och framtvinga ett större producentansvar.
(minns när tandkrämstuberna låg förpackade i kartong och ibland insvept i plast)
Ett lysande recept på civil olydnad. VI, "konsumenter" klädde helt enkelt av tuberna och lämnade embalaget i butiken. De tröttnade på att städa och vädjade till producenten att sluta paketera in tuben. I dag är det väldigt sällan tandkräm säljs inpackad.
Den andra utmaningen vi står inför är att ska vi göra något för miljön så är detta bara början. Men bara om någon börjar, som vi i EU kommit överens om kan vi ställa krav på resten av världen.
Ja, vi står inför stora problem och det är vi konsumenter som måste säga ifrån. Inte köpa produkter som inte är hållbara. Producenterna ändrar sig blixtsnabbt för de vill ju sälja. Om man tar ett par exempel, de första har inte med förpackningar att göra, Ekologiska bananer ökade stort när det uppdagades hur mycket gifter det fanns i icke ekologiska bananer, riskakor med arsenik blev väldigt snabbt utbytta mot majskakor, majskakor fanns tror jag inte alls före det larmet. Coca-Cola ställer om till att använda återvunnen plast i flaskorna, Santa Maria ställde blixtsnabbt om för minska plasten i förpackningarna och även metallen minskas. Några exempel på vilken kraft konsumenterna har och hur snabbt de flesta producenterna kan ställa om.
Som du skriver att en del slänger plast, man ser även aluminium i naturen, burkar och engångsgrillar, en del tror tydligen att någon annan ska städa efter dem i naturen. Hur svårt är det att ta med sig skräpet hem? Där måste det till en skärpning.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Skruvebulten
H HEM2121 skrev:
Ja, vi står inför stora problem och det är vi konsumenter som måste säga ifrån. Inte köpa produkter som inte är hållbara. Producenterna ändrar sig blixtsnabbt för de vill ju sälja. Om man tar ett par exempel, de första har inte med förpackningar att göra, Ekologiska bananer ökade stort när det uppdagades hur mycket gifter det fanns i icke ekologiska bananer, riskakor med arsenik blev väldigt snabbt utbytta mot majskakor, majskakor fanns tror jag inte alls före det larmet. Coca-Cola ställer om till att använda återvunnen plast i flaskorna, Santa Maria ställde blixtsnabbt om för minska plasten i förpackningarna och även metallen minskas. Några exempel på vilken kraft konsumenterna har och hur snabbt de flesta producenterna kan ställa om.
Som du skriver att en del slänger plast, man ser även aluminium i naturen, burkar och engångsgrillar, en del tror tydligen att någon annan ska städa efter dem i naturen. Hur svårt är det att ta med sig skräpet hem? Där måste det till en skärpning.
Jag brukade vara en sån där som städade efter dem
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Jag brukade vara en sån där som städade efter dem
Ja, man gör ju det, ser jag när de lämnar så säger till dem. Då har de plockat med sig skräpet iallafall.
 
  • Gilla
Skruvebulten
  • Laddar…
Skruvebulten
Måste erkänna att jag är inte speciellt insatt i just det här med skatten eftersom den frågan inte intresserat mig då jag inte kommer att påverkas nämnvärt Men jag läste någonstans (kanske här) att skatten ligger på 3 kr. Alltså inte en procentsats.
Stämmer det.

Skatten på frukt och gröntpåsar känner jag inte till.

De flesta butiker jag har hört om tar nu mera 7:-/påse mot tidigare 2.50:-/påse.
Och 0.60:- för frukt och gröntpåsar.
Stämmer det?
 
Skruvebulten
H HEM2121 skrev:
Ja, man gör ju det, ser jag när de lämnar så säger till dem. Då har de plockat med sig skräpet iallafall.
Fast jag hade det till jobb. Eller egentligen inte men jag jobbade med park och trädgård och då fick jag börja varje dag med en städrunda
 
Skruvebulten
B Byggdjuret skrev:
Varför ska jag behöva betala dyrt för plastkassar vars ersättare har en tveksam miljövinst.
Vänta nu lite!
Skulle det kännas bättre för dig om du fick betala dyrt för papperspåsen också

Poängen är ju att du inte behöver betala dyrt för plastpåsen, du kan ju bara låta bli att köpa den.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Fast jag hade det till jobb. Eller egentligen inte men jag jobbade med park och trädgård och då fick jag börja varje dag med en städrunda

Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Fast jag hade det till jobb. Eller egentligen inte men jag jobbade med park och trädgård och då fick jag börja varje dag med en städrunda
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Måste erkänna att jag är inte speciellt insatt i just det här med skatten eftersom den frågan inte intresserat mig då jag inte kommer att påverkas nämnvärt Men jag läste någonstans (kanske här) att skatten ligger på 3 kr. Alltså inte en procentsats.
Stämmer det.

Skatten på frukt och gröntpåsar känner jag inte till.

De flesta butiker jag har hört om tar nu mera 7:-/påse mot tidigare 2.50:-/påse.
Och 0.60:- för frukt och gröntpåsar.
Stämmer det?
Ok! Då ingick det i ditt arbete.

Det är ju både skatt och moms, förmodligen är det även moms på skatten. Jag köper inte plastpåsar så jag har ingen koll på exakta summan.
 
  • Gilla
Skruvebulten
  • Laddar…
Skruvebulten
H HEM2121 skrev:
Ok! Då ingick det i ditt arbete
Egentligen inte men jag var tvungen att städa upp för att kunna klippa gräsmattorna.
 
H
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Egentligen inte men jag var tvungen att städa upp för att kunna klippa gräsmattorna.
Ok! Då har förmodligen tänkt en och annan tanke. ;) :)
 
Redigerat:
hsd
Pappersindustrin måste jubla, fruktpåsarna blev papperspåsar i stället för plastpåsar och i dessa tider går det tydligen mycket toalettpapper
 
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Jo visst är plasten ett problem, det kan väl inte undgått någon.
Att papper och tyg också är dåligt är nog alla överens om men de bygger inte på sopberget utan bryts ner när de hamnar i naturen. Bara för att något är dåligt bör man inte försvara något annat som också är dåligt, någonstans måste man ju börja.
Nej det är nog inte många som kastar sina sopor i tyg eller papperspåse så det verkar ju inte vara något problem iaf.
Påse på rulle är tillverkad i mycket tunnare plast, mindre plast att ta hand om.
Nja, meningslös är väl inte skatten om det får oss sluta köpa plastpåsar.

Jag tror inte skatten i första hand är tänkt att driva in extra pengar till vår gemensamma kassa utan främst att få oss att avstå att köpa den. Det är ju fortfarande valfritt men vill man köpa får man betala extra.
Ok du som har svaret, vad är så dåligt med våra påsar vi bär hem mat i ?
Vad var är problemet med dom exakt.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.