Byggahus.se
Hej,
Jag ska koppla en lampkabel till en DCL kontakt och såg i efterkant att kabeln är ojordad. För att undvika att koppla fel så undrar jag om någon vet om jag kan koppla dessa samman, eller om jag må byta DCL kontakten till en ojordad variant?

Tacksam för svar.
 
  • Hand håller en ojordad lampkabel bredvid en DCL-kontakt på rosa bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pdov
Välkommen till forumet.

Hade du sökt lite så finns i stort sätt samma fråga i tidigare trådar.
Jag undrar hur du har tänkt att hänga upp lampan? Den kan inte hänga i kontakten utan sladden behöver dragavlastas på något sätt. Det finns dragavlastare/upphängare som har en sockerbit/plint som sitter fast på dem. Se exempel överst på bilden nedan.



Vit takupphängning med dragavlastare och ojordad DCL-kontakt från IKEA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sätter du dit en sådan kan du koppla in den med en ojordad DCL-kontakt likt denna från IKEA.

Ojordad DCL-kontakt med vit sladdstump och koppartrådar vid änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har inte sett någon stans där de säljer ojordad DCL-kontakt utan sladdstump.
Har du redan löst upphängningen / dragavlastningen på annat sätt kan du koppla din lampa på kontakten ovan med en sockerbit/plint.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Välkommen till forumet.

Hade du sökt lite så finns i stort sätt samma fråga i tidigare trådar.
Jag undrar hur du har tänkt att hänga upp lampan? Den kan inte hänga i kontakten utan sladden behöver dragavlastas på något sätt. Det finns dragavlastare/upphängare som har en sockerbit/plint som sitter fast på dem. Se exempel överst på bilden nedan.



[bild]
Sätter du dit en sådan kan du koppla in den med en ojordad DCL-kontakt likt denna från IKEA.

[bild]
Jag har inte sett någon stans där de säljer ojordad DCL-kontakt utan sladdstump.
Har du redan löst upphängningen / dragavlastningen på annat sätt kan du koppla din lampa på kontakten ovan med en sockerbit/plint.
Tack för god hjälp. Blir visst en tur till Clas Ohlson på måndag.

Kan en ojordad DCL-kontakt kopplas till alla DCL-uttag, eller utgör det en skillnad på jordad och ojordad även här? :)

Har flyttat in till nytt hus, så är inte känt med den nya standarden..
 
Redigerat:
pdov
En ojordad DCL-kontakt kan kopplas alla DCL uttag så länge kontakten sitter på en dubbelisolerad lampa (det vill säga en lampa som inte ska jordas / kräver jord). Ska vara försedd med denna symbolen.
prisma-tibro-class-II-pedestrian_140925-01.jpg
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mia88 Mia88 skrev:
Hej,
Jag ska koppla en lampkabel till en DCL kontakt och såg i efterkant att kabeln är ojordad. För att undvika att koppla fel så undrar jag om någon vet om jag kan koppla dessa samman, eller om jag må byta DCL kontakten till en ojordad variant?

Tacksam för svar.
Det är fullkomligt ofarligt att koppla in den ojordade kabeln på den jordade kontakten så gör du det. DCL kontakten är även avsedd att klara vikten av en lampa (det är därför den har ett lås), så du kan bespara dig shoppingturen och med gott samvete häng upp den direkt.
 
Mia88 Mia88 skrev:
Hej,
Jag ska koppla en lampkabel till en DCL kontakt och såg i efterkant att kabeln är ojordad. För att undvika att koppla fel så undrar jag om någon vet om jag kan koppla dessa samman, eller om jag må byta DCL kontakten till en ojordad variant?

Tacksam för svar.
Armaturen du har är dubbelisolerad, så behövs ingen jord. Koppla INTE in nån av dom trådarna i mitten bara. Brun-L Blå-N
 
H hapazard skrev:
Det är fullkomligt ofarligt att koppla in den ojordade kabeln på den jordade kontakten så gör du det. DCL kontakten är även avsedd att klara vikten av en lampa (det är därför den har ett lås), så du kan bespara dig shoppingturen och med gott samvete häng upp den direkt.
Så kan man inte säga generellt. Den lampa som finns på bild ser ut att vara dubbelisolerad men saknar märkningen för dubbel isolering så vi vet inte. En dubbelisolerad lampa ska ha en ojordad stickpropp. Det är inte rätt att använda en skyddsjordad stickpropp. Tyvärr är utbudet på ojordade DCL-stickproppar dåligt, men det blir bättre med tiden. Det är verkligen synd att den nya DCL-standarden innebar att lampor nu säljs utan stickpropp :rolleyes:
 
pdov pdov skrev:
En ojordad DCL-kontakt kan kopplas alla DCL uttag så länge kontakten sitter på en dubbelisolerad lampa (det vill säga en lampa som inte ska jordas / kräver jord). Ska vara försedd med denna symbolen.
[bild]
Jag finner nämligen ingen symbol för att den är dubbelisolerad. Den är köpt brukt utan kontakt så tänker inte chansa mig fram på egen hand :) Är det kanske enklare att bara byta lampan till en jordad variant?
 
chrillen9 chrillen9 skrev:
Armaturen du har är dubbelisolerad, så behövs ingen jord. Koppla INTE in nån av dom trådarna i mitten bara. Brun-L Blå-N
Lampan är köpt brukt men finner ingen symbol för att den är dubbelisolerad. Tänker inte chansa mig fram visst jag inte är helt säker :)
 
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så kan man inte säga generellt. Den lampa som finns på bild ser ut att vara dubbelisolerad men saknar märkningen för dubbel isolering så vi vet inte. En dubbelisolerad lampa ska ha en ojordad stickpropp. Det är inte rätt att använda en skyddsjordad stickpropp. Tyvärr är utbudet på ojordade DCL-stickproppar dåligt, men det blir bättre med tiden. Det är verkligen synd att den nya DCL-standarden innebar att lampor nu säljs utan stickpropp :rolleyes:
Kan heller inte finna symbol att den är dubbelisolerad. Har däremot funnit ojordad DCL-stickpropp på Bauhaus, men kanske bara bättre att byta själva lampan till en jordad variant
 
Mia88 Mia88 skrev:
Kan heller inte finna symbol att den är dubbelisolerad. Har däremot funnit ojordad DCL-stickpropp på Bauhaus, men kanske bara bättre att byta själva lampan till en jordad variant
Har du hittat ojordad DCL-propp så använd den det blir utmärkt så, i princip det formellt bästa i ditt fall. Som sagt fel med jordade typen mot ditt lampsladdställ som oberoende märkning får räknas dubbelisolerat och även sämre med de ojordade propparna med sladdstump som då kräver någon skarvning.

Viktigare är däremot att du har någon plastögla eller annan detalj för sladden du kan använda att hänga upp det med i takkroken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.