Byggahus.se
Hej!
Jag lider med er, ni har grannen från helvetet att deala med. Mitt råd är att uppträda korrekt i alla lägen. Låt honom inte få någon som helst ammunition mot er. Instämmer med svaret ni fått att list är bästa vapnet. Håll god min i elakt spel. Dokumentera allt exakt med tid och plats. Fotografera, spela in vad han säger, filma och notera även skriftligt. Ha tålamod tills ni har tillräckligt på fötterna för att gå vidare. Är inte en del av detta ofredande?
Var också korta mot honom. Det är lönlöst att försöka diskutera, hävda en åsikt eller prata förstånd med den här typen av person. Säg alltid nej och gå därifrån. Om ni inte har det redan - sätt upp insynsskydd så han ser så lite som möjligt av er tomt. Det kan vara höga buskar och skärmar, bara inte i närheten av tomtgränsen, så han går igång på det. Han ägnar sig åt förargelseväckande beteende. Samla bevis, som sagt.
 
Redigerat:
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Har han fler grannar på andra sidan, mittemot, bakom sig? I så fall ska ni diskret kontakta dem och höra ifall de har liknande problem. Ni kan göra gemensam sak. Alltid bra med vittnen, dessutom.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
K
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
TS har hittills agerat alldeles ypperligt. Ett lågaffektivt handlade i denna stund är guld värd eftersom TS just nu
är klanderfri, ingen utomstående kan missta sig på vem som är problemet och "the bad guy", detta ger ett litet men viktigt psykologiskt övertag.

Hade grannen bara varit en gnällgubbe som Heij83 beskriver fungerar det att "markera" men TS granne är utåtagerande, gör fysiska överträdelser och beter sig illa mot barn. Sådana människor går igång på en fajt och att skapa en stark reaktion eftersom det, som jag skrev innan, ger personen i fråga en känsla av rättfärdigande och det kan leda till grövre överträdelser.
Denna persons agerande har i grund och botten inget med TS som person att göra, vilket bevisas av att det är fler innan honom som råkat lika illa ut och gett upp och sålt.

Behåll lugnet och håll huvudet högt.:cool:

Så du menar att han ska få sabba allt och ge sig på barn som han vill och att man bara ska stå och göra ingenting bara för att ingen ska se dig som en bad Guy? Låter ju som en jättebra idé!
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Excel
Vidrig granne.

1. Jag skulle säga nej till allt han föreslår, även om det är fullt rimliga förslag.

2. Skulle även bygga ett plank i tomtgräns med fula sidan åt hans håll och skita i underhållet från hans sida, eventuellt måla i någon ful vit färg från rusta som möglar efter något år.

3. Plantera höga granar i syfta ett hindra honom att få sol på sin tomt/uteplats om det är möjligt.

4. Vara helt oresonlig i allt, spela in alla konversationer. Sätta upp kameraattrapper och riktiga.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Ja att situationen är av udda karaktär och driver en till vansinne är påtagligt.

Idag har han ställt fram en stol som han sitter i och glor in på vår tomt och mig konstant.
Jag arbetar ju hemifrån nu.

jag blänger tillbaka men det spelar ingen roll han bara fortsätter att stirra...han fattar inte eller rättare sagt skiter i det.

jaja tillslut så tar åldern ut rättvisa...vissa lever ju längre än andra så en får nog räkna med att det just i detta fall är lång tid kvar....

tack för alla råd

bli nu inte upprörda på varandra i denna tråd.
Alla har olika åsikter etc
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
H Hella1 skrev:
Har han fler grannar på andra sidan, mittemot, bakom sig? I så fall ska ni diskret kontakta dem och höra ifall de har liknande problem. Ni kan göra gemensam sak. Alltid bra med vittnen, dessutom.

Nej det är bara vi som är granne, han har en hörntomt. Alla på gatan ogillar och tycker illa om detta par men håller så god min.

ingen, jag menar ingen vill/ vågar stöta sig med honom.

officiellt stöd från grannar kan man glömma.
 
  • Ledsen
UffePlåtis
  • Laddar…
Han kanske egentligen vill va din kompis. Testa bjud över honom på ett gäng groggar och grilla hamburgare.
 
  • Gilla
  • Haha
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Han kanske egentligen vill va din kompis. Testa bjud över honom på ett gäng groggar och grilla hamburgare.
Bästa svaret hittills, jag menar nån gång måste ju gubben mjukna :D

Skämt och sido så är det beklagligt med jobbiga och oresonliga grannar.
Jag är glad att jag själv inte råkat ut för fullt så jävliga grannar då jag förmodligen hade tryckt gubben så långt ner i skorna så att han blev tyst.
Som folk redan skrivit, list är nog det enda som hjälper och säga nej, nej, nej till allt.

Kämpa på!
 
Excel
Är han psyksjuk?
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Han är speciell. Psyksjuk vet jag inte men jag har väl allt tänkt tanken mer än en gång skall jag erkänna.

bjuda in och umgås!!! ALDRIG.
 
  • Haha
gmanhem och 3 till
  • Laddar…
Sånt här känns hopplöst.
om du gör en bedömning.
Kan du fysiskt sätta emot denna karl? Finns möjligheten att bli förbannad, kanske lite hot osv funkar?
Fel sätt att gå menIbland kan man måsta "skrämmas" lite men såklart, känner ni inte att ni skulle klara av honom så är det problem. Ingen släkting eller vän som kan hjälpa till annars?. Ett annat problem är att ni "accepterat" det dåliga beteende och såna här människor kommer bara utnyttja mer och mer när dom känner att dom "har makten" och ingen vågar sätta emot.

Annars vet jag nog inga andra tips än det som redan skrivits.
 
K K-son skrev:
Ja att situationen är av udda karaktär och driver en till vansinne är påtagligt.

Idag har han ställt fram en stol som han sitter i och glor in på vår tomt och mig konstant.
Jag arbetar ju hemifrån nu.

jag blänger tillbaka men det spelar ingen roll han bara fortsätter att stirra...han fattar inte eller rättare sagt skiter i det.

jaja tillslut så tar åldern ut rättvisa...vissa lever ju längre än andra så en får nog räkna med att det just i detta fall är lång tid kvar....

tack för alla råd

bli nu inte upprörda på varandra i denna tråd.
Alla har olika åsikter etc
Jag skulle göra allt för att hindra honom från att kunna psykglo på er. Inte heller kameran borde få se mer än buskar och plank. Frys ut honom på alla sätt för att försvåra. Ge honom så lite uppmärksamhet ni kan, dvs prata inte med honom och som tidigare sagts säg alltid nej oavsett vad det gäller. Minimera kontakten och visa tydligt att han inte är önskvärd.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
K Krille_90_ skrev:
Så du menar att han ska få sabba allt och ge sig på barn som han vill och att man bara ska stå och göra ingenting bara för att ingen ska se dig som en bad Guy? Låter ju som en jättebra idé!
Nej, jag förordar att TS tar kontroll över situationen och får ett litet men behövligt psykologiskt övertag genom att inte ge grannen vad han vill ha - dvs en utåtagerande, fysisk reaktion. Just nu sitter han och stirrar på TS för att få honom att reagera...
Vad som redan har hänt kan vi inte göra något åt men jag vill ge TS tips som inte eskalerar situationen, vilket aggressivitet gör.

Jag blev genuint orolig för sådana inlägg som ditt eftersom de med denna typ av person kan skapa större problem än vad TS redan har. Grannen är inte rädd för konflikter och visar ingen respekt för gränser varken fysiska eller moraliska, vilket han visar med sitt självsvåldiga, (just nu) passivt aggressiva beteende.

Det är vanligt att tro att man får och tar kontroll i en situation som präglas av dominans och agression, men så är det inte, speciellt i situation med den här typen av personlighet. Ofta reagerar de med samma affekt som de presenteras för. Ingen börjar slå på människor omkring sig om de är lugna. Lugn och självkontroll hänger ihop, och vi vill att grannen behåller sitt relativa lugn och därmed har TS en relativ kontroll över situationen så att den inte eskalerar.

Om det skiter sig rejält ska ingen kunna komma och säga att TS får skylla sig själv för att han sänkte sig till grannens nivå eller värre. Den rättslösa situationen är inte vad TS behöver.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 7 till
  • Laddar…
Ja du det enda är att flytta!
Har tyvärr liknande erfarenheter men hela grannskapet höll på som din granne!
Första nyåret så ställde alla grannarna upp sig och sina fyrverkerier och sköt mot vårt hus tre våningar så att det studsade och fräste i fnösket under det gamla teglet vi hade flyttat in i nov...
De gick över min tomt till bussen lassade skräp på min uppröjningsbrasa.... det var bara början på ett 15 årigt helvete...
Flytta och lämna kräket till någon som kan göra något åt personen!
 
  • Wow
Polyester
  • Laddar…
K K-son skrev:
Grannar!!!
Ja vi har en granne som bara är jobbig.
Måste få skriva av mig.
Han gör precis vad han vill.
Har alltid sitt på det torra.

Plank blir vindskydd vid fråga, granitmur i backe blir delad där nedre delen är granit och övre stål så det räknas som stängsel. Den vätter mot gångbana och inte granne så medgivande behövs inte. I alla andra fall i vår kommun så räknas den högsta punkten på muren men i detta fall så är det medelhöjden som räknats just för att den övre delen är för gles.

ja man kan fråga sig hur han lyckades med detta men jag bryr mig inte om det.

Han satte upp en övervakningskamera som filmar mer på min tomt än hans egen med motiveringen att
Bättre att få större täckning...

Detta resulterade i att mina barn och deras kompisar inte längre får leka med vattenspridaren på vår tomt pga att lekkamraternas föräldrar inte vill att deras barn skall filmas i baddräkt. Inte jag heller givetvis.

-Bara så du vet så har jag kopplat in 220 volt på handtaget till mitt förråd. Till saken är att han var elektriker med känd firma i västra Götaland.

Han skröt om hur han minsann tagit kort på alla ungdomar som var borta på vårat lokala torg och visade bilder på dessa barn för mig.
Jag frågade om man fick göra så och det fick man.
Bättre att ha lite koll och då kan man jämföra mot filmkamerans bilder....

Men idag tog det ny fart...vilket gör att jag skriver här.

Förra veckan frågade han om han kunde klippa lite grenar på vår buske i rabatten mellan våra hus då han skulle måla om sitt plank.

Ja sa jag det klart du kan göra. Skall vi ta ett spännband och sätta ihop busken så kan vi dra bort den lite så det blir mer plats för dig?
Nej det behövs inte.
Nähä ok sa jag och gick in.

efter 5 min går jag ut för att slänga skräp. Då står grannen med en elektrisk häcksax och klipper ner Väldigt mycket jag menar typ 50cm in på min tomt...
På min uppfart ligger en jättehög med avklippta grenar typ 2 m x 2 m.

jag frågade lite undrande varför han tog så mkt?
Äh den var så ful ändå svarade han.

blev helt tagen av svaret men frågade när högen med grenar skulle tas bort för jag skulle till jobbet och behövde köra ut med bilen ur garaget.
Får då svaret
-Det är din skit så dom får du ta hand om själv.
Men vad menar du sa jag, du fick ju möjligheten att klippa så du fick plats att måla men jag har inte givit dig möjligheten att ge mig massa jobb. Skojar du nu eller?

Det bryr jag mig inte om, det är grenar från din buske då får du ta hand om dom.

2 timmar tog det för mig att klippa ner allt så det gick i säckar för tippen.

inte alls glad för detta jobb.

idag kom han in igen
Nu skulle det tvättas och målas.
Han tänkte bara informera mig om att han nu skulle hänga upp en presenning.

Ja jag det går väl bra.

3 min senare hör jag häcksaxen igen...
Frugan blev vansinnig och gick ut och frågade vad han gjorde.
Nu var ytterligare 50 cm av vår buske bortklippt...
Vadå? Jag ska måla och hänga upp en presenning det sa din man ok till..
Ja men inte att du klipper ner busken mer...
Svaret: -var skall jag slänga era grenar?

Själv var jag tvungen åka och hämta barnen och när jag kommer hem så står grannen med högtryck och klorindoftande skum över hela uppfarten i min rabatt och har trampat ner tre tjugor på 50 cm....

hela frugansbil täckt med jord, klorin & gammal färg.
180 bar tvätten dånar.

vad gör man...

orkar inte detta mer.

precis allt är SÅÅ jobbigt.
Trots att man verkligen försöker vara vänlig och inte ställa till det.

vi funderar på att flytta efter 15 år av detta så vet jag inte hur mkt mer vi orkar.

vårat hus är det hus på gatan som sålts flest ggr.
Jag tror jag nu vet varför....
En polisanmälan vore på sin plats !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.