Byggahus.se
Hej, jag skulle behöva byta ut eller komplettera nuvarande lås/ spanjolett på altandörren så att det går att låsa och låsa upp och öppna från utsidan. Är dock novis och osäker på hur detta funkar. Kan jag bara köpa en ny spanjolett med möjlighet att låsa från utsidan eller hur funkar det?

i nuläget sitter det enbart handtag och lås på insidan, se bifogad bild.
Altandörr med handtag och lås på insidan, nycklar i låscylindern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altandörr med endast handtag på insidan och utsikt mot en inomhusväxt och en gul pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste köpa en ny låscylinder (dubbelcylinder europa) och en cylinderskylt för den.
Europa låscylindrar köper man i rätta längder mätt från centrum fästskruv så du måste mäta längden både för in och utsida (insidan kan du mäta på befintlig låscylinder) även cylinderskylten ska räknas med i måttet.
Du behöver även köpa ett handtag och en hantagskoppling, kontrollera om det befintliga handtagets sprint är 7 eller 8 mm.
Därefter får du göra hålen på utsidan för handtaget och låscylindern.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Hej! Tack för bra svar, hur får jag låsa låscylindern? Behöver jag lossa metallstycket längs med dörren? (Bild 1)Ser inte att det sitter skruvar på cylinderdelen? (Bild 2)

Bild 1
Metallstycke längs med en öppen dörrkarm och synlig låscylinder med nyckel insatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



bild 2
Nycklar i låscylinder på en vit dörr utan synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Metallstycket längs med dörren heter "spanjolett". Jag skulle tro att cylindern är skruvad med en skruv som går genom spanjoletten in i sidan på cylindern. Finns det någon skruv i höjd med cylindern som ser lite annorlunda ut än de andra (som håller spanjoletten)?
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Metallstycket längs med dörren heter "spanjolett". Jag skulle tro att cylindern är skruvad med en skruv som går genom spanjoletten in i sidan på cylindern. Finns det någon skruv i höjd med cylindern som ser lite annorlunda ut än de andra (som håller spanjoletten)?
Det sitter två skruvar i höjd med cylinder, bör det vara någon av dessa?
Nyckel i låscylinder på en vit dörr med två synliga skruvar i metallramen vid cylinderns höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Prova att lossa den som sitter i höjd med cylindern (den närmast ovanför din hand). Inget jättehemskt kan hända.

Detta är inte mitt expertområde. Om du vill var hundra säker, vänta tills @123abc skriver nåt. Han är expert på sånt här.
 
Lossa inringad skruv så borde du känna att låscylindern blir mera lös.
Hand visar inringad skruv på dörrkarm intill låscylinder med nyckel i lås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan måste du ha nyckeln i och vrida den tills du kan dra ur låscylindern.
Då låscylinderns medbringare är ställbar så kan jag inte säga i vilket läge nyckeln ska vara i.

Det vi vill åstadkomma med nyckeln är att medbringaren ligger i urtagen i låscylindern så den inte sticker ut på någon sida, då går det att dra ut låscylindern om fästskruven är urskruvad.
Låscylinder med inringad fästskruv och markerad medbringare, instruktion för demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Redigerat:
Topp cylindern är ute, , hur tar jag mått? Dörrens tjocklek +cylinderskylt? Typ såhär?
Dörrhandtag och låscylinder på dörr, med markerat skruvhål för måttangivelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

samt mått på låscylindern?
 
Så mäter du.
Det visas även i youtube-klippet i mitt förra inlägg, du började säkert svara innan jag klistrat in klippet.
Längden är i +5mm hela tiden däremot skiljer den kortaste längden mellan olika fabrikat.
 
Grymt! Stort tack till er!!
 
Hej, stötte på patrull, hittar cylinder, men går bet på cylinderskylt. Nån som har tips om var man hitta det
 
Gå in till en låssmed så får du säkert hjälp annars bör välsorterad järnhandel eller byggvaruhus även ha de produkterna.
Länkade Hoppe 30PS är inte exakt lika den du har (30PS är lite smalare) men då de säljs parvis så lär det bli bra ändå.
Hoppe 30PS cylinderskylt för smalprofildörrar med måttangivelser och färgalternativ i aluminium och svart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.