Byggahus.se
Hej!

Frun fyller 40 nästa år och planen är att bygga ett större växthus som precent istället för odlingstunneln vi har nu.

Tanken är att växthuset skall vara 4,8 * 9,6 meter med gjuten platta och murad vägg mot norr samt traditionell mur. Så långt i konstruktionen känns det som jag har bra koll (Gjuta platta och mura väggar i lättbetong och puts är ju som ett "vanligt hus") men sen då ? dvs själva trästommen + fönstren i växthuset hur dimentionerar man det så det håller för storm och snölast i zon 3? Kan jag dimentionera en "traditionell reglestomme" för ett hus hoppa över och sätta skivor panel mm utan måla den nakna stommen vit och sen montera spröjsade fönsterbågar mellan alla reglar?

Alla tips mottages tacksamt, färdiga ritningar, arkitekt som kan rita växthus mm mm
 
Jag skulle inte tro att en regelstomme för vanliga hus räcker till - en hel del av styvheten kommer från skivor och panel.
 
kashieda kashieda skrev:
Jag skulle inte tro att en regelstomme för vanliga hus räcker till - en hel del av styvheten kommer från skivor och panel.
Det är det jag är "rädd" för... Därav min fråga...
 
Kolla med nåt företag som gör limträstommar.
 
Fick ett privat meddelande med en lösning på mitt problem som jag tänkte dela med mig av i fall att någon annan funderar i samma banor som mig...

1: Gjuten platta
2: Hela stommen i lättbetong med stora fönsteröppningar i Öster, Söder och Väster. (mot norr blir det hel vägg)
3: Köper ett färdigt tak till uterum (exempel bild) tak finns från flera tillverkare och man kan välja kanalplast (16-50 mm) eller glas mm. Detta "färdiga tak" monteras sedan på lättbetongstommens hammarband, Klart!

Illustration av ett färdigt tak till uterum monterat på pelare med stora fönsteröppningar, ingen bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Exempel bild hur det kan se ut färdigt (Lånad bild):

Ett växthus med angränsande grönsaksland och två personer som går mot ingången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.