Byggahus.se
Försöker hitta information om hur reglerna är för att installera en gashäll i kök.
Kommer primärt använda induktionshällen, men vill även ha in en gashäll med minst 2 brännare.

Hur ska man bygga för att förvara gasolflaskorna? Ska de vara utanför huset eller kan man förvara dem under diskbänken? Letat här på forumet och endast hittat inlägg från 2006-2010.

Säkrast och enklast är väl att bygga ett "förvaringsskåp" utomhus och gå med kopparrör in i huset och fram till gashällen.
 
Hemmakatten
M MiWass skrev:
Säkrast och enklast är väl att bygga ett "förvaringsskåp" utomhus och gå med kopparrör in i huset och fram till gashällen.
Precis, din idé är den säkraste och bästa. Men man får ha gasolflaskor inomhus, i ett underskåp t.ex. Läs på lite om säkerhetsregler, storlek på gasolflaskor, snabbavstängning, gasollarm (inte lagkrav). Fogas.se har (hade åtminstone tidigare) en hel del värdefull information. Man kan även gå in på Räddningstjänstens hemsida i regionen. De har eller hänvisar till aktuell information.

Gas är underbart att laga mat på, så har du möjlighet så installera det. Kanske även en större brännare för wok.
 
Du får ha 2st 11kg flaskor inomhus utan tillstånd, men inte en 19 kg flaska. Gränsen går vid 30 liters volym per flaska, max 60 liter i bostad utan tillstånd, 11 kg ligger vid 27 liter ca.

Lägenhet är 5 kg flaskor tillåtet.

Msb har en bra informationsfolder om gasol i bostad.

https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIBhAB&usg=AOvVaw2Y7Ge_RfxmIpwrC_5AO3-Y

F.ö. så är gashäll enligt mig sjukt bekvämt. Värmen kommer direkt, blixtsnabb värmereglering etc. Dessutom, kommer många gäster kan man enkelt langa upp muurikan på hällen och brassa rejält storkok men då gäller det att man har en häll med kapacitet för det.
 
  • Modern köksinteriör med gashäll, rostfria vitvaror och vit kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
torkel84 och 2 till
  • Laddar…
Tack för informationen! Och himla fint du har det!! Själv tänkte jag göra en egen "avdelning" med gashäll - utöver induktionshällen.
Smart när det ibland blir strömavbrott - tidigare har jag då gått in till husvagnen och lagat mat där.

Perfekt som du säger att brassa på rejält med en muurika - det tänkte jag inte på, men nu så :)

Räcker ju gott och väl med 2 x 11 kg flaskor, precis som i husvagnen :)
 
Tänk på avstånd till köksfläkt som kan behöva vara större om du bränner gas under den
 
Elspis 650 mm
Gas 750 mm
Vedspis 1000 mm frigång

Det är reglerna som gäller.
 
Putten Putten skrev:
Elspis 650 mm
Gas 750 mm
Vedspis 1000 mm frigång

Det är reglerna som gäller.
Fläkttillverkaren sätter reglerna... alla fläktar är inte godkända öve gas än mindre vedspis.
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi hade 650mm mellan häll och fläkt.

Är du säker på måtten, Putten? Har bestämt för mig att det är 550mm generellt för elpris. Men det kan kanske ha ändrats något av de senaste åren.
 
Kollade lite mer noggrant och någonstansmellan 400 och 650 ärvad som är ok, än om 650 rekommenderas med elspis av tillverkarna.
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
Har sett fläkttillverkare med minimumavstånd mellan elhäll och fläkt på 35 cm. Ganska opraktiskt vid underhåll och användning. Vi har 65 cm mellan häll och fläkt, men skulle jag bygga nytt skulle avståndet vara 75 cm.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Har sett fläkttillverkare med minimumavstånd mellan elhäll och fläkt på 35 cm. Ganska opraktiskt vid underhåll och användning. Vi har 65 cm mellan häll och fläkt, men skulle jag bygga nytt skulle avståndet vara 75 cm.
Finns väl en viss design aspekt i avstånden kan jag tänka. 55cm mellan bänk och underkant överskåp är väl ett ”standardmått”
 
Hemmakatten
55 cm är nog inte längre ett standardmått. Alla nya kök som byggs har större avstånd, iaf de jag har sett och på bilder man ser. Ett större avstånd gör det lättare att arbeta vid bänken.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
55 cm är nog inte längre ett standardmått. Alla nya kök som byggs har större avstånd, iaf de jag har sett och på bilder man ser. Ett större avstånd gör det lättare att arbeta vid bänken.
Då har vi sett olika kök. ;) Exvis Ikea har stänkskydd som är 55cm. Förvisso har de även måttbeställda så man kan ha både högre och längre givetvis
 
Kommit fram till att det blir alldeles för krångligt att ha både el och gashäll, så jag kommer istället satsa på att ha en gashäll vid uteplatsen, som då fungerar som kör under de sköna årstiderna - fast, kan även nyttja den under vintern då det går snabbt att laga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.