Har sen jag flyttade in för snart femton år sen har en "extra" traditionell elektrisk varmvattensberedare kopplad till värmepumpen. Jag gissar att den dimensionerades för många personer i hushållet för att varmvattnet inte skulle ta slut, men i dagsläget är vi bara två och med dagens elpriser funderar man ju på om den alls behövs och om den skulle gå att slå av/koppla bort utan att det innebär något problem. Eller kan det vara så att om värmepumpen producerar tillräckligt med varmvatten så slås den aldrig på och kostar därmed ingenting?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror ju på vilken kapacitet värmepumpen har. Vad har du för temperatur på varmvattnet ut från värmepumpen? Själv har vi en 12 år gammal värmepump som inte kan leverera mer än 45 grader, vilket är lite för lågt, så vi har en el-vvb på 50 liter som värmer upp vattnet till drygt 60 grader. Det räcker bra för oss och vi är också bara två personer. Även om en vvb är isolerad så läcker den värme, så visst kostar det extra att ha vvb.
Blir inte riktigt klok på detta. Pumpen byttes för ett par år sen då den gamla gav upp så nu sitter det en Nibe S1155-16. Värmeladdningen (BT6) verkar vara inställd på 43 grader men ut i kranarna har vi runt 55 så visst hjälper VVB:n till att höja temperaturen, frågan är dock om det behövs eller om man skulle kunna höja BT6 till runt 55 grader. Om pumpen inte klarar det kan man ju fråga sig varför vi inte rekommenderades att sätta in en (ännu) större pump när vi ändå bytte den gamla nyligen.M MattiasWeidhagen skrev:Det beror ju på vilken kapacitet värmepumpen har. Vad har du för temperatur på varmvattnet ut från värmepumpen? Själv har vi en 12 år gammal värmepump som inte kan leverera mer än 45 grader, vilket är lite för lågt, så vi har en el-vvb på 50 liter som värmer upp vattnet till drygt 60 grader. Det räcker bra för oss och vi är också bara två personer. Även om en vvb är isolerad så läcker den värme, så visst kostar det extra att ha vvb.
Värmepumpen står till vänster om ackumulatortanken (Nibe VPA 200/70) och det röda expansionskärlet. Blir lite osäker på dess funktion men tog för givet att den har en beredarfunktion iom att varmvattensensorn sitter i ett dykrör i den. Den har ju ingen egen elpatron men det ska väl inte behövas när värmepumpen sköter uppvärmningen av varmvattnet?Attitudeswe skrev:
Inser att jag kan alldeles för lite om hur detta egentligen hänger ihop...
Allt beror ju på kapaciteten i värmepumpen, hur många liter rymmer den? Och givetvis er förbrukning.
Vi har en bergvärmepump med 180l tank vilket räcker gott och väl för oss. Dock fanns det redan en extra el vvb installerad, seriekopplad efter värmepumpen som rymmer ytterliggare 185l. Jag har gått i tankarna att koppla bort den givet elpriserna, men samtidigt är det tråkigt att lägga pengar och tå att plocka bort något, även om det bara är lite rörjobb. Så jag satte en timer på el vvb så den endast kör nattetid, den drar ca 1,8-2,8 kWh/dygn.
Vi har en bergvärmepump med 180l tank vilket räcker gott och väl för oss. Dock fanns det redan en extra el vvb installerad, seriekopplad efter värmepumpen som rymmer ytterliggare 185l. Jag har gått i tankarna att koppla bort den givet elpriserna, men samtidigt är det tråkigt att lägga pengar och tå att plocka bort något, även om det bara är lite rörjobb. Så jag satte en timer på el vvb så den endast kör nattetid, den drar ca 1,8-2,8 kWh/dygn.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 104 inlägg
Till TS: Ta inte bort vvbn, då måste din vp gå upp högre i temp för att göra vv. Dina få insparade tomgångswatt på vvbn kommer snabbt ätas upp av sämre cop på vpsidan. Du har ett bra uttänkt system för att din vp skall gå så ekonomiskt som möjligt, du kan dessutom helt stänga av vp 4 månader om året om du vill, vilket kommer förlänga livslängden på samtliga komponenter.
Ja, permanent bortkoppling verkar ju lite dumt. Helst skulle den sitta kvar men att den i normalfallet går att koppla bort med handventiler och att strömmen bryts, men att den kan kopplas in då vi får besök och antalet "duschande" kan bli uppemot 10-12.
Tanken rymmer 204 liter (inre) och 76 liter (yttre), men jag vet inte riktigt hur jag ska tolka dessa siffror i relation till extraberedaren bredvid som rymmer 100 liter.
Tanken rymmer 204 liter (inre) och 76 liter (yttre), men jag vet inte riktigt hur jag ska tolka dessa siffror i relation till extraberedaren bredvid som rymmer 100 liter.
Det du säger låter rimligt, men är det inte onödigt att hålla varmvatten för 12 personer när förbrukningen i normalfallet är för två? Har faktiskt aldrig reflekterat över att det vore möjligt att stänga av VP:n på sommaren - trodde att det var betydligt dyrare att producera VV med elpatron än VP:n, men jag kan köpa förslitningsargumentet.I InsidersUnited skrev:Till TS: Ta inte bort vvbn, då måste din vp gå upp högre i temp för att göra vv. Dina få insparade tomgångswatt på vvbn kommer snabbt ätas upp av sämre cop på vpsidan. Du har ett bra uttänkt system för att din vp skall gå så ekonomiskt som möjligt, du kan dessutom helt stänga av vp 4 månader om året om du vill, vilket kommer förlänga livslängden på samtliga komponenter.
Vad betyder "cop" i sammanhanget?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Extra skydd vid ingjutning av rör till bergvärmepump
Värme allmänt -
Är det lönsamt att ta en extra försäkring till Nibe bergvärmepump?
Värmepumpar -
Varmvatten tar lång tid / ny eller extra värmepump
Vatten & Avlopp -
Extra spaltventiler i fönsterkarmar i hus med frånluftsvärmepump
Ventilation -
Pris extra element intill ny bergvärmepump
Värme allmänt