Byggahus.se
Ok nu börjar julen ta slut och jag kan förhoppningsvis komma igång lite igen.

Spånsugsystemet är nästan klart. Jag har gjort sex spjäll som jag ska montera. Lite fog, popnit och tejp så är det klart.

Sex spjäll för spånsugsystem nästan klara för montering på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kom även en leverans med ett nytt patronfilter idag. Kommer nog försöka bygga en box med två filter för att få så stor filteryta som möjligt. Jag funderar på att även göra ett hål i yttervägen för att kunna blåsa luften rakt ut när temperaturen går över 15 grader. Men det är inte prio just nu.

Oöppnad leverans av ett stort patronfilter inslaget i brunt pappersomslag i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vectrex och 4 till
  • Laddar…
Jag har haft några bra veckor så spånsugssystemet är klart.

Jag har även hunnit städat en del, få upp tvingar på väggen och flyttat utsugsarmen. I veckan började jag bygga förvaringsskåpen. Det blir tre ihopbyggda 60cm skåp i björkplywood. 4 st lådor i alla skåpen. Som bänskskiva blir det två ihoplimmade 16mm mdf skivor med trä runt om.

Halvfärdigt förvaringsskåp av björkplywood på arbetsbänk i verkstad, med verktyg och utrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 3 till
  • Laddar…
Ok, har inte blivit så många timmar i snickeriet på senaste men det här har hänt.

Arbetsbänk med MDF skiva och eklist, öppna lådor i trä, pelarborr i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skåpet är på plats och bänskiva är på plats. Dubbel 16mm mdf med eklist runt. Samma på pelarborrens bord.
Jag saknade plywood till lådbottnarna till de sista lådorna men det kommer nästa vecka. Lådfronterna blir nog björkplywood med eklist runt.

Snickeri med halvt färdigt skivställ på hjul fäst i vägg, plywoodskivor och timmerstaplar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egetillverkat mobilt skivställ i snickeri med spillbitar, hjul och gångjärn för lastning av skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag byggde ihop ett enkelt skivställ av lite spill jag hade kvar. Sitter med gångjärn i väggen och hjul på yttre änden. Så blir det lättare att lasta på skivor på sågen.
 
  • Gilla
ceson och 5 till
  • Laddar…
Det har gått långsamt framåt men jag börjar bli klar. Skåpen är klara. Jag har bytt trapetsskruven i justersågen. Jag har även nästan byggt klart ett nytt fräsbord. Är lite jobb med anhållet kvar.

Verkstadsinredning med nybyggda skåp och verktyg på ett stökigt arbetsbord nära en pelarborr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som återstår är:
1. ett mindre skåp för borr brevid pelarborren
2. Montera patronfiltret till spånsugen.
3. Sälja en bandsåg som gummit till hjulen släppt på.

Två veckor kvar på min pappaledighet så hoppas vara klar med allt då.

Jag ska försöka göra en ritning på hur jag ska montera patronfiltrena ikväll.
 
  • Gilla
Björn Melander och 4 till
  • Laddar…
Det här är hur jag tänker mig montera filtrena.

3D-modell av en planerad filterinstallation med två cylindriska patronfilter och anslutande rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antingen en plywoodkonstruktion, med de två patronfiltrena ovan på. Plastsäck fästs under tratten

Illustration av två vertikala patronfilter monterade på ett ramverk med en tratt undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller en metallkonstruktion med båda filtrena staplade ovanpå och plastsäck under. Eventuellt kan röret från cyklonen anslutas på toppen av filtret.

Vad tror ni blir bäst.
 
I brist på svar på förra inlägget fattade jag ett eget beslut att köra på alternativ två. Fast att jag ansluter röret från cyklonen i toppen.
Förhoppningsvis kommer det bli en förbättring av suget med större filtervolym. Idag har jag ca 9kvm. Efter bygget med två filter bör jag få 24kvm.

Det byggs ihop av lite skräp jag har liggande hemma. En slaktad meec spånsug lite stålprofiler och plattjärn.

En modifierad trumma från en spånsug med påsvetsad metallbit på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är trumman från spånsugen. Det var väldigt tunn plåt så skulle helst gjort en ny men jag snålade.

Handhållet målat blått metalltrumma med en ny utskärning, verktyg och svetsmärken, i en verkstadsmiljö som ett steg i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röret skipades bort och en mall för hålet gjordes. Svetsade dit en metallbit som jag bankade konkav på städet. Blev det snyggt, Nej det här bygget kommer inte vinna några estetiska priser.

Del av en trumma från en spånsug med svetsade metallbitar och återtäppta hål, omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstärkte underdelen med ett plattjärn som valsades runt och svetsades. En hel del gamla hål svetsades igen också.

Det var det jag hann. Målet är att vara klar på lördag.

Annars har jag byggt ett litet skåp för borr att sätta brevid pelarborren. Behöver bara köpa gångjärn och lacka. Förhoppningsvis klart på fredag. H
 
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
katos katos skrev:
lacka
Lacka?? Verkstadsinredning?
Varför då?
Mvh Findus
 
För att det ska bli fint!
 
  • Gilla
Freddan054 och 1 till
  • Laddar…
Nu är spånsugen klar. Jag tvätta det gamla filtret innan jag montera upp det. Otrolig skillnad i sug. Är orolig för att lägga verktyg i närheten nu.

Renoverad spånsug med renat filter monterat i ett verkstadsutrymme, slangar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
markgreven och 6 till
  • Laddar…
Tänkte uppdatera tråden lite.

Corona och två barn hemma i våras har gjort att det inte hänt så mycket. Men nu börjar förskolan och en ny värld av möjligheter.

Närbild av ett bandsågshjul med nyligen installerat sågband, mot bakgrund av en verkstadsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter tre månaders frakt från USA så fick jag äntligen nya band till bandsågen. Har test sågat lite och än så länge fungerar det bra.

Ny MF30 fräs med pinnfrässpindel och XY-bord, inväntar ER-32 hylsor och utsugshuvsmodifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fick bli en ny fräs. En MF30 till otroligt bra pris inklusive pinnfrässpindel och xy bord. Köptes på auktion så det saknas lite små saker som skruvar och t-muttrar. Behöver även köpa till ER-32 hylsor till pinnfrässpindeln.

Måste även modifiera utsugshuven till 125mm. Fattar inte att moretens ska envisas med 100mm.

Öppen låda med slipband och maskintillbehör under en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Startade ett nytt projekt för att få mer förvaring. Under långbandsputsen har det blivit ett skräp samlar lager. När bordet är max nersänkt har jag ca 30cm vilket kommer bli 3 större lådor bredvid varandra. En låda kommer bli förvaring för slipband till långbandsputsen och vertikalputsen. En låda blir till maskintillbehör bl.a. till bordsfräsen. Sista lådan blir nog allmän skräplåda och saker som inte har något hem.
 
  • Gilla
erikssonjorgen och 4 till
  • Laddar…
En uppdatering av senaste projekten.

Grön spånhuvsadapter med utökad stoss på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spånhuven har fått en 160mm stoss istället för 100mm. Tanken med kragen var att jag enkelt skulle kunna fästa spånslangen med magneter. Får se om det blir så.

Verktygsskåp med öppna träförvaringslådor under en verktygsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förvaringen under bandputsen saknar en låda och fronter. Men är nöjd hur det blev.

Industriell svarv i en verkstad, använd för bearbetning av metaller, med olika reglage och verktygshållare synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Axel som bearbetas i en metallbearbetningssvarv med spånbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsbild som visar handhållen 40mm slipad axel framför träbearbetningsutrustning och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I och med att jag köpte en ny fräs så behöver jag ett större matarverk. Tanken var att jag kunde använda det gamla till vertikalputsen och rikthyveln. Armen på matarverket behövde därför vara längre.

Jag köpte därför en 40mm slipad axel. Min svarv är för liten så lånade en som står på jobbet. Jag fick fräsa ett 12 mm spår i den också men jag skäms för uppsättningen i fräsen så det blev inga kort. Resultatet blev fullgott ändå.
 
  • Gilla
Björn Melander och 3 till
  • Laddar…
Snygg omvandling av matarverket, jag har tyvärr samma problem med mitt lilla matarverk - för kort arm.
 
Det var inte en särskilt svårt att göra en ny. Materialet var ca 800kr. Jag ska nog även byta gängstången till en längre. Änden på den behöver nog svarvas och borras.
 
Jag köpte ett nytt matarverk från Axminster. Det tog nästan tre veckor att få det men nu är det på plats.

Nytt kraftfullt matarverk monterat på en maskin bredvid ett äldre mindre matarverk, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En jämförelse med det gamla. 1kw mot 0,18kw

Två olika matarverk för träbearbetning, det ena äldre och mindre, det andra nytt och större, placerade på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gamla sitter nu istället på vertikalputsen.
En stor fördel är att jag kan vrida över det nya matarverket så jag även kan använda det på rikthyvel enligt findus_42s instruktion.

Jag har länge saknat ett rullbart arbetsbord. Något att lägga arbetsstycken på. Helst ska den vara 85cm hög gör då kan jag skjuta in det under min arbetsbänk.

Tanken är eftersom jag har höghastighetsspindel till nya fräsen så ska jag göra om mitt gamla fräsbord (för pinnfräsar). Det skapar lite mer plats också om jag får undan det, något som det är ont om.

Det blir nog nästa projekt
 
  • Gilla
badtastex och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.