Byggahus.se
  1. Ta bort staketet helt
  2. Spräng
  3. Anlägg väg
  4. Bygg det som skall byggas på tomten med allt vad schakt och tunga transporter det innebär.
  5. Sätt upp staketet igen
Beroende på hur ni delar på kostnaden, blir det nog billigast för bägge parter.
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
CAD-MAN CAD-MAN skrev:
Att ta ner stängslet är ingen vidare stor sak att utföra, däremot att flytta pinnarna medför mycket arbete.

absolut bäst hade varit om inget staket fanns.
Det kan ju vara så att det var i samråd med de förra ägarna och att staketet verkligen skulle ligga där det ligger
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
jag har själv godkänt staket som ligger in på min tomtgräns för att det ligger bättre till samt tvärtom och det finns såklart i byggloven
 
Klassisk gubtjyvtrick "går det så går det". Lagen är rätt tydlig men jag har hittills inte sett en enda instans som vill gå på ena sidans "rätt" utan det hänvisas alltid till hänsyn o förhandling. Min granne hade staket 2.5m utanför sin 85m tomtgräns samt anspråk på 850kvm av vår tomt när vi tillträdde.
Efter att läsa och fråga bestämde jag mig för att väldigt formellt kräva att vi ändrade tomtgräns via Lantmäteriet, att de köpte annan angränsande mark och ersatte oss med och att vi delade på kostnaden. De var inte "förtjusta" men insåg vettigheten. Vi flyttade ju in och skall ju vara grannar de närmsta åren.
Försök komma överens så båda är iaf ok är mitt råd. Även om det kostar dig lite.

Lycka till
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Det är väl det vanliga att man har staketet på gränsen.
 
Bäst är ju om ni kan komma överens om en lösning som båda vinner på. Drar grannen nytta av skaftvägen på något sätt, till exempel. Så gjorde jag och min granne och jag fick en bra parkeringsplats.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Fasta tomtmarkeringar såsom rör galler framför kartor. Stängsel i hagmarker ska placeras innanför gränser så att djur kan sticka ut huvudet och beta, men fortfarande på rätt sida gränsen. Olika avstånd gäller för olika djurslag. Sagt bara upplysningsvis.
 
  • Gilla
Sofriko
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Vad menar TS med "tomtmarkering indikerar detta" i så fall ?
Jag vet inte.

TS skrev ju inte "Lantmäteriet var har och satte nya markeringar i sten och nya gränsmarkeringar"
Jag hävdar att detta löses bäst i samtal med grannen.

Vi pratar om 40 cm. Kan TS inte lämna den marginalen till gränsen är det ju stor risk att han kommer vara in och peta med maskiner/jord/sten hos grannen.

Så jag ser framför mig en tråd till med en annan TS: "Grannen sabbade mitt staket som stod några decimeter in på hans tomt innan jag hann flytta det. Nu har han sprängt och grävt så att det finns skador på min tomt hur ska jag göra!?"

/ATW
 
  • Gilla
Traeskmannen och 4 till
  • Laddar…
M
"Bra gärdsgårdar gör goda grannar" som det heter. Jag förstår inte kommentarerna kring oron och rädslan med att prata med grannen på detta forum, det är väl givetvis så att du ska prata med den person som äger grannfastigheten.

Om staketet står 40 cm in på tomten och det är längs en skaftväg så är det antagligen ganska många kvadratmeter som du inte kan utnyttja och det finns ju ingen anledning att ge bort användningen för en del av din tomt.

Jag skulle själv ha erbjudit att ta in kommunen för utstakning av gränsen så att det blir exakt och sen ta diskussionen om hur ni löser det på det bästa och snyggaste sättet gemensamt. Det kan ju finnas tolkningsutrymme ifall eventuell rör i mark eller andra markeringar är äldre eller svårare att finna och är det utstakat av tredje part så finns det inte så mycket att säga.

När ni sen pratar om staketet så kan du berätta för grannen hur du tänkt att göra med skaftvägen (och att du har sökt och fått tillstånd för sprängning om det nu behövs) och så får ju han/hon också tillfälle att säga om de har några kommentarer eller om de vill ha ngt insynsskydd eller vad det nu kan vara.

Lycka till, hoppas det går bra!
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Ojojoj vad komplicerat det blir. Kan du inte börja med att gå in och prata med grannen? Det kanske inte ens är ett problem, utan kanske du som gör att det blir ett!
 
om man trivs i ett boende beror sällan på lokaliteten utan GRANNARNA ,, du kan ha världens bästa hus som du inte trivs i pga "sura grannar" ,, bli kompis med dina grannar det vinner DU mest på i långa loppet ,, var inte rädd för att ta upp detta med dom och jobba för en smidig lösning
 
A ArneTW skrev:
Jag vill nog också hävda i senaste laget.

Det måste väl vara en tid sen du köpte tomten. Då bör du ju kollat gränserna då.

En bra relation är viktigt så ta en diskussion med grannen hur ni ska lösa det i gränsen.
Den kanske var oklar när grannen satte sitt staket.

Det är lätt gjort för era sprängare/grävare att peta inne på grannens tomt och den diskussionen blir intressantare om du med "hot" tvingat bort hans staket och skadat hans träd genom att gräva av rötterna på din sida.

/ATW
Om ni inte har något annat att tillföra än att tjata om än hur CAD-MAN ska prat med sin granne är det kanske inte ni som ska föra tråden vidare. Frågan är väl hur man rent legalt ska gå tillväga?! Vet ni eller har ni något tips som för tråden framåt så berätta det. Annars; sluta tugga om!:mad:
 
  • Gilla
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
Det är nästan alltid bättre att hitta lösningar som inte fokuserar på juridik.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Jag hade ett liknande problem med en granne. Vi satte upp fundament ( 0,4x0,6 meter) av betong för belysningsstolpar vid tomtgräns. Det visade sig att tomtpinnarna ( stålrör) hade kommit ur läge så 4 st fundament hade kommit in 5 cm in på grannes sida. Han ville att jag skulle flytta dem ändå vilket jag gjorde. Värre var det med en annan granne ( jag har skafttomt med 10 angränsande grannar).
Jag rekommenderar att du tar ut kommunen för att göra en gränsutvisning och bjuder grannen att vara med. Säg att du önskar att han flyttar staketet. Vill du ha en långsiktig relation erbjud honom att du kan hjälpa till att borra nya hål på rätt sida nu när du har en entreprenör på plats. Den ringa kostnaden är god investering för att ha en bra relation med din granne. Tro mig jag har haft en knäppgök till granne som har gjort livet surt för oss i tjugo år. Som tur är så flyttar de nu och jag och andra grannar slipper hans trakasserier.
Hjälper det inte får du överväga din frid emot att få hjälp av kronofogden för att få bort staketet. 40 vem länd en lång skaft blir bra många kvadratmeter tomt. Är det en vettig person så förstår han det särskilt om man behöver lite yta att lägga snön på när man skottar sin skaft vintertid.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Träffar på detta i jobbet ibland. Vad har ni haft för underlag i planeringen, gränser och staket borde varit med. Det är viktigt att man verifierat att gränsen (i datorn) stämmer med verligheten.

En konflikt i detta läge är kostsamt på många sätt. Prata med din granne, som många sagt.

Gå in på lantmäteriet tjänst "min fastighet" titta på åtgärder beroende på hur fastigheten uppkommit finns olika underlag för hur utbredningen på din fastighet ska vara markerad.
Detta kan kanske kommunen hjälpa dig med mot betalning, en gränsvisning. Denna är inte fastighetsrättsligt bindande, utan man försöker styrka den fastighetsrättsliga beskrivningen med det som finns fysiskt.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.