Byggahus.se
Men hur smart är man om man bygger staket på nån annans tomt....

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Bodil T Bodil T skrev:
Om ni inte har något annat att tillföra än att tjata om än hur CAD-MAN ska prat med sin granne är det kanske inte ni som ska föra tråden vidare. Frågan är väl hur man rent legalt ska gå tillväga?! Vet ni eller har ni något tips som för tråden framåt så berätta det. Annars; sluta tugga om!:mad:
Jag tror CAD-MAN är tillräcklig vuxen för att säger ifrån ifall svaren inte passar.

• Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
2 2 loud skrev:
om man trivs i ett boende beror sällan på lokaliteten utan GRANNARNA ,, du kan ha världens bästa hus som du inte trivs i pga "sura grannar" ,, bli kompis med dina grannar det vinner DU mest på i långa loppet ,, var inte rädd för att ta upp detta med dom och jobba för en smidig lösning
"Bli kompis med dina grannar" låter som att det kommer från en konflikträdd människa och "var inte rädd för att ta upp detta med dom" som motsatsen.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
låter som att det kommer från en konflikträdd människa
Skulle vilja se den som lägger upp sprängmattor och råkar spränga bort minsta flis efter att tvinga bort ett staket.

Skulle lätt kunna flytta ett staket 40 cm under tvång men konflikten i samband med sprängning gör att ingen sprängare någonsin skulle våga spränga. Det är lätt att det fläker ur en halvmeter.

En god dialog och en fika skulle lösa mer än storstövlar.

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
K kest skrev:
Skulle vilja se den som lägger upp sprängmattor och råkar spränga bort minsta flis efter att tvinga bort ett staket.

Skulle lätt kunna flytta ett staket 40 cm under tvång men konflikten i samband med sprängning gör att ingen sprängare någonsin skulle våga spränga. Det är lätt att det fläker ur en halvmeter.

Ja, jag håller med dig, Men detta att man till varje pris ska bli kompis med sina grannar låter löjligt. Har de gjort ett sådant självklart fel att de har gjutit ett staket 40 cm in på granntomten, så tror jag inte att vädja är bästa sättet
K kest skrev:

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Om man har valt att borra och gjuta fast ett Gunnebostaket 40 cm in på granntomten, där det fanns tydliga markeringar som visar tomtgräns, så tror inte jag att man kommer någonstans med att försöka "bli kompis" med grannen. Man kommer att framstå som en fjant. Självklart visste grannen att han gjorde fel. Jag skulle säga till honom som det är : Nu när vi hade sprängaren här, så visade det sig att du har satt staketet 40 cm in på min tomt. Jag vill att du flyttar det till tomtgräns. Skulle han då vägra, så skulle jag säga : tar inte du bort det, så gör jag det.

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Hur lång sträcka handlar det om? Kan det finnas alternativa metoder utöver traditionell sprängning för att minimera risken för skador in på grannens tomt? Tänker exempelvis borra en tät linje hål och använda snigeldynamit. Ingen aning om hur ekonomin ser ut i jämförelse, tänker bara utanför lådan...

Att staketet måste flyttas ser jag som självklart, förutsatt att det står fel såklart.

Bodil T Bodil T skrev:
Om ni inte har något annat att tillföra än att tjata om än hur CAD-MAN ska prat med sin granne är det kanske inte ni som ska föra tråden vidare. Frågan är väl hur man rent legalt ska gå tillväga?! Vet ni eller har ni något tips som för tråden framåt så berätta det. Annars; sluta tugga om!:mad:
Om vi bara skulle diskutera det strikt legala sättet att flytta grannens stängsel så behöver ju TS inte oroa sig för att något skall hända i år.

Men visst.

1. Gör en bindande gränsutsättning mha lantmäteriet.
2. Begär handräckning från kronofogden.

/ATW

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Johnsson 56 med fler, det handlar INTE om att man ska bli kompis med grannen utan att man ska vara lite smart. Det är alla gånger myyyyycket enklare att ha en dialog med någon som tror att man "gillar" dom, när man sedan har löst problemet kan man om man så önskar tala om vilka idioter dom är och be dom åka till en varmare plats.

• Gilla
BiFuel och 4 till
  • Laddar…
E
Eller riv bort skiten och om grannen klagar så säger du bara att ”vaddå ditt staket, det var väl mitt, det stod ju på vår tomt när vi köpte fastigheten”

• Gilla
  • Haha
Donn och 6 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Johnsson 56 med fler, det handlar INTE om att man ska bli kompis med grannen utan att man ska vara lite smart. Det är alla gånger myyyyycket enklare att ha en dialog med någon som tror att man "gillar" dom, när man sedan har löst problemet kan man om man så önskar tala om vilka idioter dom är och be dom åka till en varmare plats.
Ja, om man är en fjant ja.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Ja frågan är ju vad som är bästa taktiken för att lätt få sin vilja fram, jag tror ju inte på att vara en buffel är den smartaste vägen.

• Gilla
MetteKson och 7 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Ja, om man är en fjant ja.
Och om du inte är en fjant får du hoppas att grannen är det, annars har du snart ett fullskaligt krig på halsen.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
CAD-MAN CAD-MAN skrev:
Hej. Vi köpte nyligen en tomt och vårt bygglov är snart klart. Men vi har hittat ett avvik:

Grannen har satt sitt staket 35-40cm in på vår fastighet. I vanliga fall hade jag inte brytt mig så mycket, men hans övertramp ligger längs med vår skaftväg. Skaftvägen ska sprängas ut ur berg och vi behöver såklart maximal bredd.

vad gäller och vilka krav kan vi ställa?
Prata med grannen och lägg fram det precis som du gjorde här, gör sen arbetet tillsammans med grannen som ett gemensamt projekt, några öl senare har ni nog en riktigt relation mellan er .

Vad man inte ska glömma bort (för dem som är oroliga för att TS spränger för nära gränsen är att TS idag har -35 cm marginal på det, så att ännu mer marginal måste hållas för att TS inte ska skada grannens staket.

Så även om försiktighet förstås måste iakttas mot gränsen så riskerar TS framsprängda infart att bli onödigt smal om för stora marginaler hålls.

Vill minnas att det var @hempularen som tipsade om att hjälpa grannen med nya borrhål för staketet när sprängaren ändå ska borra. Tycker det låter som ett utmärkt förhandlingskort. För även om TS med tiden skulle få rätt av fogde/tingsrätt om det är som beskrivet med gränsen så är ju problemet här och nu och den lösningen månader eller år bort.

Så in till grannen och förhandla. Det här är ett läge för en dräglig kompromiss, inte för att få helt rätt.

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.