Byggahus.se
Jag vågar inte svara tvärsäkert. Tror jag läst tester som visat att det är ofarlig, så till vida att impregneringen inte når det ätbara. Nu används framför allt koppar som impregnering, medan gammalt kan ha kreosot eller arsenik, dvs stor skillnad. Vad jag hört är alltså impregnerat nytt virke okej för odling, men jag skulle själv undvika det.

Så här skriver Kemikalieinspektionen:

Hälsorisker: Eventuella hälsorisker är beroende av vilket ämne träet är impregnerat med och av hur mycket man kommer i kontakt med det ämnet. Den direkta hälsorisken med impregnerat virke föreligger för de yrkesarbetare som utför impregneringen. För de arbetarna fnns långtgående skyddsföreskrifter eftersom de kan utsättas för en relativt stor exponering av impregneringsmedlet. Trots att det inte direkt är farligt för hälsan är det ändå bra att undvika upprepad direkt hudkontakt med impregnerat virke, speciellt med äldre virke eftersom det virket kan vara impregnerat med arsenik eller kreosot. Detta gäller särskilt barn eftersom de är känsligare än vuxna. Man bör även undvika att andas in slipdamm som kan uppkomma vid bearbetning av virket.

Om du odlar grönsaker i en låda tillverkad av impregnerat virke och inte vet vilket medel odlingslådorna är impregnerat med bör du överväga om du ska fortsätta att odla grönsaker i den. Vill du ändå göra det kan du byta ut gammal jord och även klä lådan invändigt med täckplast.
 
Tack för svar, koppar är ju inte heller ok tycker jag. Får fundera vidare
 
Lewanu Lewanu skrev:
Tack för svar, koppar är ju inte heller ok tycker jag. Får fundera vidare
Men koppar är helt ofarligt för oss i de koncentrationer som används vid impregnering, ännu mindre kan rimligtvis tas gå ut i jorden och sen tas upp av grönsakerna.
 

Bästa svaret

Lewanu Lewanu skrev:
Är det ok att bygga odlingslådor i tryckimpregnerat virke? Ska så mest grönsaker i dom. Vi har avvikande åsikter i frågan min man och jag
Mvh Ewa
Lite tjockare brädor håller länge.

Jag har byggt av gamla 2" formbrädor som jag har utomhus, är inne på 3:e året nu.
I växthuset har jag byggt av 22 mm panelbrädor som jag behandlat med Roslagsmahogny, efter 4 år så ser de fortfarande bra ut.

En del sätter plats på insidan, för att skydda trät mot fukten från jorden.
 
  • Gilla
Lewanu
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Men koppar är helt ofarligt för oss i de koncentrationer som används vid impregnering, ännu mindre kan rimligtvis tas gå ut i jorden och sen tas upp av grönsakerna.
Men.. Har man redan mkt koppar i kroppen är det dumt att fylla på även med liten risk...
 
Lewanu Lewanu skrev:
Men.. Har man redan mkt koppar i kroppen är det dumt att fylla på även med liten risk...
Koppar ansamlas inte i kroppen så det har du inte. Och skulle du på något sätt få i dig sådana mängder koppar, kommer den mängd du eventuellt skulle få i dig från grönsaker odlade i lådor av tryck trä vara oväsentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.