Byggahus.se
Min mamma köpte en Nibe fighter 200P år 2013 (frånluftsvärmepump). Köpet inkluderade installation. Ända sen dess har den krävt reparationer två gånger om året. Som tur är tecknade hon extra försäkring och under åren har i princip allt gått sönder och man har bytt allt från kretskort, pumpar, givare, kompressorer osv osv. Om övriga Nibeprodukter håller samma kvalitet så vill jag skicka er alla en varning. Aldrig igen!
Nibe fighter 200P frånluftsvärmepump med kontrollpanel och manometer synliga, bredvid en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nibe Fighter 200P frånluftsvärmepump med synlig modellbeteckning och mindre slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Synd att ni inte låg på hårdare de 3 första åren. Med så många fel hade ni kunnat begära en ny pump eller återköp.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ja under garantin började de byta delar, sen gick garantin ut
 
"P" i modellbeteckningen kom sedan de införde R290 propan som kylmedia på dessa modeller istället för det förbjudna R22 (freon). Med propan verkar kompressorerna bara hålla i ca 7-9 år, medans tidigare modeller med förbjudna R22 kunde hålla runt 20-25 år. Cirkulationspumpar kan gå sönder om det finns mycket smuts i värmevattnet efter bygget. Den andra cirkulationspumpen sägs hålla mycket längre.
 
Hon har inte byggt om, bara bytte frånluftsvärmepump då den första som var ca 20 år gammal började strula. Niben började strula från dag ett, ren skit.
 
nikasp
Vår Fighter 310p pensionerade jag efter den varit i drift 20 år, kompressorbyte efter tre år och när vi bytte trilskades cirkulationspumpen. Vi hade bestämt att vi inte lägger några pengar alls på rep även om pump hade blivit ganska billigt. Vi har nu en 370P som rullat sedan mars 2017 utan problem. Vissa har otur och får en ”lemon” tyvärr.
 
Otur köper jag inte.
 
Klart varierande kvalite, vi har 32 st i vår förening som är 11 år gamla. 2 är helt bytta då det gått hål mellan tankarna. Kompressorerna håller på att bytas ut nu vartefter de ger upp. Några kretskort har stökat,,men vi har lagat några själv, det är kondesatorer och reläer som ger upp.
Nån pump har inte bytts vad jag vet, men kranar i ventiler är förbrukningsvaror.
2028 ska alla pannor bytas enligt underhållsplan, det blir spännande och se om vi kan hålla de igång till dess, och vad vi ska byta till.
 
nikasp
R Rolle85 skrev:
Otur köper jag inte.
Jag förstår att det är trist att den tjorvar men Nibe omsatte 20 miljarder 2018 så jag tvivlar starkt på att alla deras produkter är som det du nu bevittnar.
 
Mm trots att man bytte samna grejer gång på gång pajja den, men vi hade väl helt enkelt otur..
 
R Rolle85 skrev:
Mm trots att man bytte samna grejer gång på gång pajja den, men vi hade väl helt enkelt otur..
Det låter som en inkompetent reparatör. Det finns en del som kan felsöka, och så finns det en del som byter grejer på chans, tills det funkar.
Har råkat ut för flera där kompressorn har dömts ut, fast det egentligen varit något annat enklare fel.
Jag har lagat många 310p och har aldrig behövt byta samma sak flera gånger på samma maskin.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T
Om samma komponenter pajar om och om igen beror ju felet på något annat än just den komponent som pajar.
 
Ok ska berätta de för reparatören
 
Att betänka är också att 200P är en begränsad variant av 310P.
Den har endast en 1,5 kW elpatron. Den är för små värmesystem, kanske några golvvärmeslingor, eller ett fåtal radiatorer.
Den var avsedd för att monteras in i hus med i huvudsak direktverkande elradiatorer, och som man kunde komplettera med ett litet vattenburet system. Viktigt är också att man håller sig till det min-flöde, ventilationsmässigt, som anges i manualen.
Det går att döda vilken värmepump som helst i förtid, om den får fel driftsförhållanden.

Det hade varit intressant att veta vad det satt för maskin innan bytet.
 
2 element bara, resten eldrivna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.