Byggahus.se
Har idag en en-plans timmerkåk på ca 80m2 som står på plintar. Dålig isolering i väggar men taket är isolerat ca 400mm. Uppvärmningen är el element samt en luftvärmepump. Vi bor norr om Luleå och har idag en förbrukning på ca 18000kWh. Nu i samband med att vi ska gjuta isolerad platta under kåken så går tankarna i andra uppvärmnings lösningar också. Har funderat på L/V värmepump då dessa är relativt billiga i inköp och installation om man jämför mot berg- eller markvärme.

Jag undrar dock om det skulle löna sig med en L/V värmepump eller om man bör fortsätta med el element och luftvärmepumpen. Vi har även en kamin, men är mer för mys samt att vi eldar i den då det det är riktigt kallt.

Om L/V värmepump vore ett alternativ, bör/måste man ha kvar el elementen i varje rum?
 
Skillnaderna i pris är inte så extremt stora på l/v värmepump och bergvärme. Framför allt inte om man räknar med att kunna återanvända borrhålet nästa gång. Då kostar det i princip samma andra gången. Norr om Luleå är det nog även ganska bra fördel i verkningsgrad för just bergvärmen så tror nog att det skulle löna sig med bergvärme ändå om det inte är för långt till berg etc.

Men för att svara på frågan så behöver du inte behålla el-elementen då du får samma funktion med el-spets i värmepumpen.
 
I samband med renovering och betongplattan så kommer både jag och min sambo ha nyttjat ROT avdraget. Så redan där blir allt dyrare då vi inte kan nyttja detta vid ev. borrning av bergvärme. Som jag förstått det så är det mer arbete med borrning än installation av luft/vatten värmepump. Vi bor dessutom väldigt nära en sjö och hela tomten är mer eller mindre bara sand. Nu vet jag inte säkert, men har säkert oturen att det behöver borras 200m och då är genast bergvärme dubbla priset mot luft/vatten.

Allt kommer i slutändan ner till kostnaden, såsom för det flesta andra. Endast renoveringen och grunden kommer göra vår ekonomi väldigt tight. Det var lite därför jag snöade in på luft/vatten värmepump. Kan man göra en besparing på uppvärmningen så blir genast lånen för renoveringen billigare. Hade givetvis föredragit bergvärme, men innan man tjänat in den kostnaden så är man väl en gammal sur gubbe med rullator.
 
Har du sjön nära kan du satsa på sjövärme istället. Det blir ungefär samma kostnad som luft-vatten värmepump.

Om du gjuter ny platta, gör den väl isolerad, förslagsvis 400mm cellplast och lägg in golvvärmeslingor så kan du ta bort radiatorerna sedan.

Luft-vatten värmepump går, men du får hålla den snöfri och den kommer ge ungefär samma verkningsgrad som luft-luft värmepumpen
 
Måste man då inte mer eller mindre äga en bit ut i sjön? Det är ju "allmän" badplats och båthamn nedanför huset. Byggaren hade offererat 300mm cellplast, vet inte varför men tänkte han kanske vet bäst..
 
300mm är standard så det är inte konstigt.
 
Har läst på lite och tydligen fungerar L/V värmepump bara ner till -15 till -20 grader och sedan kickar elpatronen in. Är det möjligt att räkna på vad uppvärmningen med elpatron blir på en yta om 85-90m2?

Tänker på om det finns någon möjlighet att det blir en dyrare uppvärmning än den vi har idag?

Idag har vi en förbrukning på 18-19000kWh. Tre månader på sommaren ligger förbrukningen på 700kWh/månad och enligt min uträkning är då uppvärmningskostnaden runt 11000kWh och resten hushållsel. Är dock osäker på om jag räknat rätt. Detta är givetvis såsom huset står idag, på plintar med iskalla golv på vintern. Så en gjuten platta med 300mm isolering borde väl göra en del på förbrukningen också.
 
En Nibe F2120-12 ger 5kw värme med COP 2.0 ungefär vid -25. Behöver du mer effekt än så kommer den köra elpatron. Det är samma sak med effekten i luft-luft värmepump och ännu värre med en frånluftsvärmepump. Det är naturligtvis svårt att kräma ur värme ur så kall luft, det är därför berg/jord/sjövärme är överlägset så långt norrut.
 
Uppe i Norrland så kan du väl aldrig räkna hem en L/V pump. En bra sådan kostar dryga 100kkr i installation. Sonen installerade en Thermia Atec 9kW
Erkänt bra L/V värmepump med få problem. Med ”släktpris” och minimala påslag så landade det på ca 100kkr.
Självklart kan man köpa en betydligt billigare mackapär på Jula. Mem skulle tro att det blir dyrare på längre sikt.
Brukar gå och kolla om den är igång när jag hälsar på sonen, han och sambon trodde den skulle låts mycket, men tji fick dom. En tystgående apparat made in Arvika.
Men det var off topic, bergvärme, jord eller sjö är absolut värt den lila extra investeringen uppe i Norrland.
 
Nej inget Jula-rackel! Har givetvis tittat på välkända fabrikat som Nibe, Mitsubishi m.fl. Jord/markvärme kanske inte behöver bli så hiskeligt dyrt. Vår tomt är på dryga 2000m2 och innehåller mer eller mindre bara sand då vi bor 70m från en sjö. En yta som rymmer 500m slang är ju bara drygt 25x20m. Ska begära in offerter på detta också. Man slipper ju kostnaden för utedelen på en eventuell L/V värmepump. Är det möjligt att få gräva ner slang själv, så sparar man ju mycket på det. Frågan är dock om någon vill komma och installera grejjorna sedan..
 
Gräva ner slang själv ska inte vara några problem, och lägg slangen i sjön om det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.