Byggahus.se
Hej! :)

Satt en snabbis vid datorn förut så passade på att uppdatera ritningarna lite. Är inga stora ändringar men de mindre fönstren på framsidan har jag breddat så de har fått modulmått 5.

Garaget har jag höjt till samma nivå som plattan till huset, sänkte även takhöjden 10cm så det blir 240cm i takhöjd. Blev lite dåligt med plats mot fönstren på övervåningen annars.

Trappen har jag försökt jobba lite med, den stämmer bättre nu med steg osv. Men den kan säkert behöva lite mer finslipning framöver. Den har nu 15 steg med vilplan och steghöjden är 18cm samt steglängden 26cm.

Arkitektritning av en husfasad med dimensionerade fönster och justerat garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektritning av en husfasad med breddade fönster och anpassade mått för garaget och takhöjden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av husfasad med detaljerade mått på fönster och justerad garagehöjd, reflekterande uppdateringarna beskrivna i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppdaterad ritning av ett hus med breddade fönster och justerade mått på garage och takhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av ett hus med breddade fönster på framsidan, höjt garage och anpassad trapp med 15 steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Fundera på om du kan placera bergvärmepumpen mot någon av ytterväggarna i garaget istället. För att undvika att man kan störas av den i sovrummen på ovanvåning.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Modulmått 5x är för litet om dom ska vara öppningsbara, minst 6x är min rek.
 
richardtenggren
Blir det inte tight med ståndskivan/plåt mot fönsterfodren vid garagetaket?

Du borde rita upp fönstren inkl fönsterbåge om du ska öppningsbara fönster, då det på ett smalt eller lågt fönster inte blir så mycket glas kvar eftersom fönsterbågen även den tar plats.

Min kompis har ritat ett hus åt sina föräldrar, där valde han fasta fönster och skjutpartier. Men hans mor var envis och skulle ha ett av sovrumsfönstren med modulhöjd 3 eller 4, öppningsbart, för vädring trots FTX. Det blev tydligen inte så mycket glas kvar som han tänkt sig.
 
C crazytok skrev:
Fundera på om du kan placera bergvärmepumpen mot någon av ytterväggarna i garaget istället. För att undvika att man kan störas av den i sovrummen på ovanvåning.
Tror du att en frånluftvärmepump väsnas så mycket så det hörs igenom en yttervägg och upp till angränsande sovrum? Tänker på att många har värmepumpen i tvättstugan och jag har den i garaget, borde väl hålla ljudet borta ganska bra?:thinking:

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Modulmått 5x är för litet om dom ska vara öppningsbara, minst 6x är min rek.
Modulmått 6 får jag tyvärr inte plats med just nu. Men med modul 5 får man ca 30cm glas, frostat i badrum. I trapphuset har jag tänkt fasta fönster. Men man kanske inte behöver ha öppningsbara i badrummen?

richardtenggren richardtenggren skrev:
Blir det inte tight med ståndskivan/plåt mot fönsterfodren vid garagetaket?

Du borde rita upp fönstren inkl fönsterbåge om du ska öppningsbara fönster, då det på ett smalt eller lågt fönster inte blir så mycket glas kvar eftersom fönsterbågen även den tar plats.

Min kompis har ritat ett hus åt sina föräldrar, där valde han fasta fönster och skjutpartier. Men hans mor var envis och skulle ha ett av sovrumsfönstren med modulhöjd 3 eller 4, öppningsbart, för vädring trots FTX. Det blev tydligen inte så mycket glas kvar som han tänkt sig.
Jo där blir det lite tight, har ca 130mm mellan garagetak och underkant fönster om jag inte minns fel.

Nä fönsterbågen tar ju en del plats såklart, ska försöka rita in det nästa gång, bra tips! :)

//Fredrik
 
Åsa Lund
Stomljud är svåra att få bukt med. Jag hade oxå satt värmepump längre bort från huset.
 
E
Modulmått 6 får jag tyvärr inte plats med just nu. Men med modul 5 får man ca 30cm glas, frostat i badrum. I trapphuset har jag tänkt fasta fönster. Men man kanske inte behöver ha öppningsbara i badrummen?
Det är rätt gött o kunna vädra ut snabbt i ett badrum. Vi har några 5 fönster, dock ej i badrum, men visst går dom att öppna/vädra igenom.
 
Inte alls säkert att det stör dig, men vibrationer kan ta sig igenom väggar och bli värre än vad man tror. Så om möjligheten finns, så skulle jag säga att sätt den i övre högra hörnet på garaget så behöver du inte ens fundera på det!
Känns också som en bättre placering än mitt på väggen imo. :)
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Stomljud är svåra att få bukt med. Jag hade oxå satt värmepump längre bort från huset.
C crazytok skrev:
Inte alls säkert att det stör dig, men vibrationer kan ta sig igenom väggar och bli värre än vad man tror. Så om möjligheten finns, så skulle jag säga att sätt den i övre högra hörnet på garaget så behöver du inte ens fundera på det!
Känns också som en bättre placering än mitt på väggen imo. :)
Jag tog faktiskt upp frågan med elektriker idag när jag ändå var där för att gå igenom elen inför offert. De såg inga problem med att ha värmepump mot husväggen men däremot kan det hända att själva placeringen längs väggen ändras. :)

Men ingenting är bestämt i dagsläget så jag ska ta med mig det och jag är tacksam för era tips. :)

//Fredrik
 
E erkka skrev:
Det är rätt gött o kunna vädra ut snabbt i ett badrum. Vi har några 5 fönster, dock ej i badrum, men visst går dom att öppna/vädra igenom.
Ja jag tycker att det iaf borde vara bättre än ingen vädring alls. :)

//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
Hej! :)

Satt en snabbis vid datorn förut så passade på att uppdatera ritningarna lite. Är inga stora ändringar men de mindre fönstren på framsidan har jag breddat så de har fått modulmått 5.

Garaget har jag höjt till samma nivå som plattan till huset, sänkte även takhöjden 10cm så det blir 240cm i takhöjd. Blev lite dåligt med plats mot fönstren på övervåningen annars.

Trappen har jag försökt jobba lite med, den stämmer bättre nu med steg osv. Men den kan säkert behöva lite mer finslipning framöver. Den har nu 15 steg med vilplan och steghöjden är 18cm samt steglängden 26cm.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

//Fredrik
Ser bra ut, ha dock i åtanke att om vilplanet blir steg 4, så hamnar det 720mm upp på vägg. Misstänker att det innebär att vilplansreglarna hamnar i fönstret? Det ser dessutom kanske lite märkligt ut omfönstret hamnar så långt ned mot vilplanet.

För att lösa det måste du nog slopa ett steg från starten och sätta vilplanet som steg nr.3, sedan försöka få in 12 steg efter vilplanet om du vill få ned höjden på det. Men vet inte hur mycket du kan justera bjälklagsöppningen.

Mvh,
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Modulmått 5x är för litet om dom ska vara öppningsbara, minst 6x är min rek.
I call bullshit även om man såklart får ha sin egna uppfattning.

Modul 5 är ett standardbredd inom träkonstruktioner precis som modul 11. Och att det inte skulle" funka" att dessa fönster skulle vara öppningsbara så är det inga som helst bekymmer med det heller, inget ovanligt alls (y)
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Alfred S Alfred S skrev:
Ser bra ut, ha dock i åtanke att om vilplanet blir steg 4, så hamnar det 720mm upp på vägg. Misstänker att det innebär att vilplansreglarna hamnar i fönstret? Det ser dessutom kanske lite märkligt ut omfönstret hamnar så långt ned mot vilplanet.

För att lösa det måste du nog slopa ett steg från starten och sätta vilplanet som steg nr.3, sedan försöka få in 12 steg efter vilplanet om du vill få ned höjden på det. Men vet inte hur mycket du kan justera bjälklagsöppningen.

Mvh,
Fönstret är 800mm från golvet så det ska ju klara sig inkl foder men det blir ganska tajt. Och som du säger så blir det nära vilplanet och det ser kanske lite konstigt ut.

Jag ska testa att rita vilplanet som steg 3 ist, och se om jag kan få plats med 12 steg efter vilplan.

Tack för synpunkten med fönstret, så långt hade jag inte tänkt! :)

//Fredrik
 
Tänk även på att välja säkerhetsglas om fönstret hamnar lågt i trappen så inte ett barn som ramlar riskerar flyga ut i en vanlig glasruta.
 
  • Gilla
JKrister
  • Laddar…
N nyss ny husägare skrev:
Tänk även på att välja säkerhetsglas om fönstret hamnar lågt i trappen så inte ett barn som ramlar riskerar flyga ut i en vanlig glasruta.

Vill förstärka detta då det alltså inte handlar om tycke o smak och skönt ifall man har barn. Det är helt obligatoriskt att ha säkerhetsglas i alla glas som är närmare golvet än 60cm. Kan nog vara lätt hänt vid trappor där man i planeringen tycker att fönstret hamnar 1m upp från golv men när trappen är på plats hamnar den troligen i steghöjd.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.