Byggahus.se
J johansjostrand skrev:
Ingen som är sugen på att förklara?

Om matningen från växelriktaren är ansluten på JFB utgång, är då det som sitter efter denna JFB ej skyddat från jordfel vid matning från växelriktare? Eller har växelriktaren inbyggt skydd för sådant?

Är det riktigt att gå in med matningen från växelriktaten på denna sidan av en JFB, och inte ovanför alla tre JFB?
Ledningen från växelriktaren ska anslutas på matningssidan av centralen, inte som en gruppledning. Det där ska installatören känna till.
 
  • Gilla
Nergårds-Anna och 3 till
  • Laddar…
Jag är osäker, men kan växelriktaren ha jordfelsdetektering på AC-sidan och känna om det skulle bli jordfel och då genast stänga av sig. I så fall kan du ju ha det som det är inkopplat. Alltså trots att Jordfelsbrytare 1 inte får möjlighet att fungera då växelriktaren producerar, och samtidigt en last som förbrukar mindre än växelriktaren ger, kopplad på Jordfelsbrytare 1 får jordfel. På natten då solen är släckt fungerar det i alla fall klanderfritt, men på dagtid tveksamt.
Men ditt elnätsbolag ska ange för elektrikern hur produktionsanläggning ska kopplas till deras elnät. Elektrikern måste lyda elnätsbolaget och vad det säger.

Om du frågar din elektriker om han kopplat rätt, tror du då du får höra? "nej, jag har kopplat tokfel och det är livsfarligt kopplat, ring en kunnig elektriker genast."

Din laster kopplade på Jordfelsbrytare 1 kommer att fungera, inga problem. Men om jordfel uppstår på dem då är personskyddet åsidosatt. Det är just sådana här kopplingar som är farliga. Allt fungerar som det ska men ett skydd man tror man har är åsidosatt. Man invaggas i falsk trygghet.
 
Redigerat:
F Fredrik Sjödin skrev:
Ledningen från växelriktaren ska anslutas på matningssidan av centralen, inte som en gruppledning. Det där ska installatören känna till.
Absolut, det vore intressant att veta om elektrikern har angett ”Elproduktionsanläggningar” som sitt verksamhetsområde.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Men ditt elnätsbolag ska ange för elektrikern hur produktionsanläggning ska kopplas till deras elnät. Elektrikern måste lyda elnätsbolaget och vad det säger.
De anger inget för hur du kopplar in på din sida i anläggningen. Oftast följs standardmallar dvs skyltning och registrering av produktion samt möjlighet till blockerbar brytning mot kundsidan från deras mätning sett.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Efter att har varit i kontakt med installatören angående detta har deras elektriker varit här och ändrat. Jag fick välja själv exakt var jag ville ha inmatningen och numera ligger den före alla JFB.

Jag fick förklarat för mig hur finkänslig en växelriktare är och att den sköter jordfelsdetektering minst lika bra som vilken JFB som helst. Allt är konstruerat för att kunna anslutas (nästan) var som helst i installationen. Dvs närmast lämpliga anslutningspunkt. Han tog som exempel att vid installation på en avlägsen byggnad såsom Stall / Garage / Ladugård ska man inte behöva dra kabel ända till elcentral som kanske sitter i boningshus. Man ska kunna ansluta var som helst oavsett om det finns JFB såväl före som efter.

Jag får väl medge att förklaringen låter rimlig och att det hela nästan blev pinsamt gnälligt från min sida. Dom ändrade anslutningspunkt i mitt fall eftersom det var så enkelt att åtgärda
 
Det var bra att du fick det ordnat på ett vettigt sätt och som det bör vara, i ditt fall inget att tveka på med tanke på hur det ser ut där det kopplades in. Deras förklaring kan du ta med en nypa salt eller alternativt fråga om han vill ställa upp som försöksperson för test där omformarens skydd ska agera personskydd likt de konventionella JFB du har. Finns knappast något pinsamt från din sida snarare tvärtom hade du varit mer fel ute hade nog tuggmotståndet varit större. :)
 
F
J johansjostrand skrev:
Efter att har varit i kontakt med installatören angående detta har deras elektriker varit här och ändrat. Jag fick välja själv exakt var jag ville ha inmatningen och numera ligger den före alla JFB.

Jag fick förklarat för mig hur finkänslig en växelriktare är och att den sköter jordfelsdetektering minst lika bra som vilken JFB som helst. Allt är konstruerat för att kunna anslutas (nästan) var som helst i installationen. Dvs närmast lämpliga anslutningspunkt. Han tog som exempel att vid installation på en avlägsen byggnad såsom Stall / Garage / Ladugård ska man inte behöva dra kabel ända till elcentral som kanske sitter i boningshus. Man ska kunna ansluta var som helst oavsett om det finns JFB såväl före som efter.

Jag får väl medge att förklaringen låter rimlig och att det hela nästan blev pinsamt gnälligt från min sida. Dom ändrade anslutningspunkt i mitt fall eftersom det var så enkelt att åtgärda
Jag tycker inte du är gnällig och jag kan inte installationsreglerna men sunt förnuft säger att den skall kopplas in på nån centrals matarsida. Sen haltar elektrikerns kreativa förklaring med tycker jag ”ansluta var som helst”. Lantbruk installerar ofta 20-25kW växelriktare och även på villor är 15-17kW vanligt. Det är långt ifrån ”nästan överallt” man har 3 faser och kabelarea för att svälja det.

Sen tycker jag att det var klumpigt installerat, visst att det kanske var ok men om det nu var så jäkla enkelt att verkligen göra helt rätt, varför gjorde elektrikern inte det från början? Huvet under armen beteende? Jag avskyr minsta minimala insats utan att tänka, oavsett vad det är för skydd i växelriktaren så sitter den än bättre på rätt sida om husets jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.